Értékelés: 6/10 Így értékelünk mi »


brooklyn_legmergesebb_embereRobin Williams életművének legmeghatározóbb darabjaiban egytől-egyig olyan karakterek bőrébe bújt, akik mindenüket feláldozzák azért, hogy másoknak segítsenek. Életének utolsó főszerepében ledobta magáról a boldogság álarcát és soha nem látott őszinteséggel adja ki magából az évtizedek alatt felgyülemlett keserűséget és dühöt.

A film

Henry Altmann (Robin Williams) egy teljesen átlagos középkorú férfi, aki egyik fia elvesztése miatt egy rendkívül agresszív, végtelenül goromba ember lett. Henry éppen egy orvosi kivizsgáláson vesz részt, ahol teljesen kihozza a sodrából a doktornőt, aki a halálos betegség diagnosztizálása után bosszúból közli a férfival, hogy 90 perc múlva meg fog halni. Henry a hír birtokában nyakába veszi a várost, sorra látogatja feleségét, fiát, testvérét és régi barátait, hogy rendezze velük kapcsolatát, azonban saját dühkitörései és az útjába álló emberek sora miatt a megbékélési folyamat nem megy zökkenőmentesen.

Hirdetés

A Brooklyn legmérgesebb embere mintha Joel Schumacher 1993-as remekműve, az Összeomlás 21. századi kifordított átirata lenne. Schumacher filmjének főhőse, Bill Foster (Michael Douglas) egy hasonló kisember, akit kirúgtak állásából, elvált feleségétől és dühkitörései miatt nem engedik lánya közelébe. Egyik reggel egy forgalmi dugó közepette az idegei felmondják a szolgálatot és elindul haza a családjához, ám útközben folyamatosan konfrontálódik az útjába kerülő emberekkel (egy kisbolt tulajdonosával, mexikói gengszterekkel, gyorséttermi dolgozókkal, golfpályán játszadozó milliomosokkal) és mindenkinek benyújtja a számlát. Bill, a tipikus középosztálybeli amerikai férfi megtestesítője, akinek boldog családja volt, jól menő munkája, azonban egyszer csak kicsúszott a lába alól a talaj és mindenét elvesztette.brooklyn_legmergesebb_embere2

Bill a hazug, korrupt amerikai rendszer felett mond kritikát ámokfutásával, míg Henry karakterével Robin Williams saját látszatboldogságának és önfeláldozó életmódjának int búcsút. Henry nem hajlandó tolerálni, hogy egy gyerekkori barátja folyamatosan a múltról panaszkodik, nem képes elfogadni egy eladó végtelen lassúságát, nem akar többé mindenhez mosolygó arcot vágni. Itt már nyomát sem látjuk annak a Robin Williamsnek, aki a legnagyobb nehézségek ellenére is segít a rászorulóknak. Itt ő az áldozat, akinek segítségre, megértésre lenne szüksége, azonban részben saját viselkedése miatt ezt senki nem tudja megadni neki. Henry dühkitöréseiben és monológjaiban így folyamatosan egy mindenki által elfeledett és semmibe vett színész érzelmei és gondolatai visszhangzanak.

Sajnálatos módon azonban dacára a remek alapkoncepciónak a Brooklyn legmérgesebb embere mégsem képes olyan maradandó élményt nyújtani, mint az Összeomlás. A humorosnak szánt részek nem működnek olajozottan, a legnagyobb probléma azonban, hogy a film drámaként sem tudja megállni a helyét. Az Összeomlás egyszerre működött feszültséggel teli thrillerként, kőkemény társadalomkritikaként és emberi drámaként, Phil Alden Robinson alkotása azonban nem képes koherens egésszé összeállni. A maró gúnnyal átitatott, viccesnek szánt jelenetek erőltetettnek hatnak, Henry barangolása a városban egy idő után unalmassá válik, és a személyes dráma sem olyan átütő erejű, mint Schumachernél.brooklyn_legmergesebb_embere3

A rendező a történet elmesélése közben is bizonytalanságot és koncepciótlanságot sugároz: az egyik jelenetben kézi kamerával követi főhősét, ami spontaneitást, valósághűséget sugall, a következő szcénában már egy mindent tudó narrátor meséli a nap történéseit. Mindkét filmben nagy szerep jut az adott város bemutatásának és kézzelfogható atmoszférájának megteremtésének, azonban míg Schumacher Los Angelese soha nem volt még ennyire visszataszító, addig Robinson New York ábrázolása kevésbé markáns és kidolgozott.

Bill Foster és Henry Altmann kezdettől fogva bukásra vannak ítélve, azonban lázadásukkal közvetve és közvetlenül felnyitják a velük interakcióba kerülő emberek szemét. Billt egy felesége által elnyomott, nyugdíjazásra készülő nyomozó üldözi, akit éppen a férfi utáni hajtóvadászat sarkall arra, hogy álljon a sarkára, vegye kezébe élete irányítását és ne hagyja, hogy mások diktáljanak neki. Henry korábban csöndes családja az utolsó jelenetben szintén továbbviszi a férfi örökségét: keményen leordítják az őket vegzáló pincért, aki minősíthetetlen hangnemben szólt hozzájuk. Robin Williams életének utolsó két szerepével egyszerre mutatta meg a mindenki által ismert és szeretett komikust, aki a felszínen volt (Éjszaka a múzeumban 3.) és fájdalmakkal teli embert a vidámság álarca mögött (Brooklyn legmérgesebb embere).

A lemez

A kiadvány nem tartalmaz extrákat.

Adatlap

Brooklyn legmérgesebb embere (The Angriest Man in Brooklyn)
színes, feliratos, amerikai vígjáték, 83 perc, 2014 (16)

rendező: Phil Alden Robinson
forgatókönyvíró: Daniel Taplitz, Assi Dayan
zeneszerző: Mateo Messina
operatőr: John Bailey
producer: Tyler Mitchell, Bob Cooper
vágó: Mark Yoshikawa

szereplők:
Robin Williams (Henry Altmann)
Peter Dinklage (Aaron Altmann)
Mila Kunis (Sharon Gill)
James Earl Jones (Ruben)
Melissa Leo (Bette Altmann)
Sutton Foster (Adela)
Hamish Linklater (Tommy Altmann)
Bill Murray (Ice Pick)

Imdb
Mafab

A megjelenés dátuma: 2015. július 3.
Szinkron: magyar és angol Surround (DD); magyar és angol 5.1 (DD)
Felirat: magyar.
Extrák: -

, , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments