Kritika

Még az ágyban sem barátok – Csak szexre kellesz

Nem kell reklámszakembernek lennünk ahhoz, hogy tudjuk: egy jól eltalált cím megerőltetés nélkül irányíthatja a közönség figyelmét az eladni kívánt termék felé. A Csak szexre kellesz címadása kétségkívül érdekfeszítőre sikeredett, Ivan Reitman filmje azonban közel sem olyan trendi, mint amilyennek hirdeti magát. A romantikus komédia tenyérbe mászó egyszerűségét csupán egy kifejezetten izgalmas nőalak dobja fel valamelyest.

A film

A szebb napokat is látott Ivan Reitman (Szellemirtók, Ikrek) megbocsáthatatlan bűne, hogy mindennapos, mégis nehezen felfejthető témavariánsokat hajít ki a kukába. A Csak szexre kellesz high-conceptje – barátok szexelnek egymással – két útirányt is ígért. A rendező választhatta volna a lankás szerpentint, az örök vita tárgyát képező kérdéssel, miszerint létezik-e barátság férfi és nő között, de felkaptathatott volna a hegyoldalban is, ha a kortárs magazinokban rendre kitárgyalt, kötöttségek nélküli, mégis bizalmon alapuló örömszerzés miértjeit boncolgatja. Reitman azonban még a járt utat sem hagyta el járatlanért, a főhősök kapcsolatát a tini évektől indítva, s a romantikus komédiák sorsszerű sablonjait végigzongorázva juttatta el a tét nélküli happyendig.

A beígért alapszituáció elherdálásáról egy különlegesen női karakter terelné el figyelmünket. A kortárs romkomok legtöbb hősnőjéhez hasonlóan Emma is szingli, személyiségében mégis olyan ellentétek körvonalazódnak, amelyek le is választják mozgóképes elődeitől. Egy kis vadóccal állunk szemben, aki bár medikus, mégsem nevezhetjük karrieristának, s akire a tartalmas szexuális élet felvállalását leszámítva feministaként sem tekinthetünk. Emma szándékoltan építette ki párkapcsolatokat mellőző életformáját, tehát nem szerencsétlen, mint Bridget Jones, csak markánsan konfliktuskerülő. Talán meg is válaszoltuk, hogy a kislányos ártatlanságát a Fekete hattyúval végleg leküzdő Natalie Portman miért vállalta el e hálátlan film női főszerepét.

A mérleg másik oldalán természetesen egy szép szál legény (Ashton Kutcher) áll, a férfikarakter kiforratlansága miatt azonban a két oldal nincs egyensúlyban. Míg Emmának rögzült függetlenségével kell megküzdenie, addig Adamnek még az érzelmeit sem kell végiggondolnia, ugyanis testileg-lelkileg elköteleződött a lány iránt. Elizabeth Meriwether forgatókönyvíró ezért lelki tusa híján családi problémákat aggat a srác nyakába: Adam szkriptírói szárnypróbálgatásait celeb édesapjának (Kevin Kline) hírneve árnyékolja be.

Az erőszakolt kidolgozottság a férfi főhős mellett a szánalmas mellékkarakterekre is igaz, akik így poénforrásként sem tudják megtámogatni a cselekményt. A Csak szexre kellesz egyébként is csak a gyengébbik nem frusztrációin, a homoszexuálisok identitásán és a férfiak szexizmusán humorizál, s távol áll attól, hogy a társkeresés valódi problémáit górcső alá véve megoldási lehetőségeket is közvetítsen. Ivan Reitman filmjét maximum azért üdvözülhetjük, mert a női főhős gyerekkori énjét végre nem Natalie Portmannel, hanem egy gyerekszínésszel játszatták el.

A lemez

A tematikai blöff ellenére a Csak szexre kellesz sikerfilmmé vált, a Paramount pedig egy gondosan felépített kiadvánnyal örvendezteti meg a hazai rajongókat. Az extrák között találunk egy angol felirattal is ellátott audiokommentárt, amelynek keretében Ivan Reitman vesézi ki filmjét. A rendező nem győzi hangsúlyozni, hogy életének alkonyán éppen útkereső fázisban van, s örvendezik, hogy sikerült egy nagyon is jelenkori gondolatról filmet készítenie. Szerény nyitógondolataiban a Harry és Sally-t hozza fel példaként.

A kimaradt jelenetek között érdemleges szcénát nem nagyon találunk. Egy részük az egyetemi évek alatt játszódik, s a főhősök és egyes mellékkarakterek (legjobb barátok, kishúg) jövendő párkapcsolatát hintik el. Egy hosszabb jelenettel bővül Adam és a rendezőasszisztens szerelmi próbálkozása, az általuk gyártott tévés musical táncjeleneteit pedig komplexebb formában is megcsodálhatjuk. Az utóbbi, Secret High-ra keresztelt betétekről egyébként egy önálló kisfilmben is megemlékeznek, jelezve, hogy azok egy rövidke szerelmi történetet is elregélnek.

Természetesen egy forgatási élményeket megőrző kisfilmnek is jutott hely a lemezen, amelyben a Csak szexre kellesz valamennyi kiemelt alkotója feltűnik. Kiderül, hogy Ivan Reitman és Elizabeth Meriwether rendkívüli könnyedséggel tudtak együttműködni. Kevin Kline hozzászólásaiból többet tudunk meg tapló karakteréről, mint magából a filmből, Lake Bell pedig még ennél is tovább megy: röhögcsélések közepette vallja be, hogy az asszisztensnő figurája igencsak egydimenziós.

A Csak szexre kellesz kiadványa összeszedettsége ellenére olyan információt nem tartalmaz, ami okán érdemes lenne beruházni a dvd-re. Lejátszóba tétele csak fanoknak ajánlott.

Csak szexre kellesz (No Strings Attached)

színes, amerikai romantikus vígjáték, 108perc, 2011

rendező: Ivan Reitman
forgatókönyvíró: Elizabeth Meriwether
zeneszerző: John Debney
operatőr: Rogier Stoffers
producer: Jeffrey Clifford, Joe Medjuck, Ivan Reitman
vágó: Dana E. Glauberman

szereplő(k):
Natalie Portman (Emma Franklin)
Ashton Kutcher (Adam Kurtzman)
Lake Bell (Lucy)
Kevin Kline (Alvin)
Cary Elwes (Dr. Metzner)
Olivia Thirlby (Katie Kurtzman)
Talia Balsam (Sandra Kurtzman)

Imdb-átlag: 6,2.

A DVD megjelenése: 2011. 06. 16.

Szinkron nyelv: magyar DD 5.1, lengyel DD 5.1, cseh DD 5.1, angol DD 5.1
Felirat nyelv: magyar, szlovák, litván, hindi, román, bolgár, lett, észt, izlandi, portugál, szerb, szlovén, lengyel, horvát, héber, görög, cseh, arab, angol
Extrák: Kimaradt jelenetek; Kisfilmek: Szexbarátok: Összejövünk, A titkos gimi pikáns termeiben; Audiokommentár Ivan Reitman rendező közreműködésével.

Ár: 2990Ft.

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Filmtekercs szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com