Értékelés: 8/10 Így értékelünk mi »


utazasakoponyamkorul2Karinthy Frigyes nemcsak saját korában, de talán még ma is sztár lenne. Az ünnepelt író, a Nyugat egyik kávéházi hőse önmaga írja le saját agyműtétének krónikáját. De hiába a pompa és a csillogás, az ember mindig egyedül van. Latinovits Zoltán ihletett játéka, Révész György különös megközelítése adja az Utazás a koponyám körül igazi erejét. DVD kritika.

A film

Hirdetés

Karinthy Frigyes talán a legtöbbet adaptált irodalmi szerző a Nyugat nemzedékéből. Ha ma élne, valószínűleg popkultuláris ikon lenne. Ezt a művét is filmre vitték már máskor is, például Mátyássy Áron is összedolgozta a filmesek között még népszerűbb Tanár úr kéremmel 2011-ben. A maga idejében – és ez kiderül a filmből is – Karinthy is népszerű volt. Szerintem sokszor feltette a kérdést: a legjobb vagyok vagy a leghíresebb? Az utóbbi volt, s ezt ő is tudta, de ez sosem boldogította igazán. Ez bizony gyakran megjelenik életművében is, mondjuk az Így írtok ti is legalább annyira vágyakozás a Pantheonba, mint egyedi irodalmi kezdeményezés.

Karinthy Frigyes tehát igazi rock and roll sztár, aki megírja saját koponyaműtétét, s közben kellő szarkazmussal képes kommentálni saját helyzetét. Olyan figura lehetett ő régen, aki mellett az irodalom nem súlyos bársonyfüggöny, hanem szellemi kaland. Persze nem mese habbal, hiszen témái néha halálosan komolyak, de máskor is szívbemarkolóak, sosem jellemző rá a könnyedség, még ha derűbe is csomagolja. Vagy inkább rejti mögé. Úgy akar beszélni érzelmeiről, hogy azt ne vegyük észre.

Sokszor feltette a kérdést: a legjobb vagyok vagy a leghíresebb?

Az Utazás a koponyám körül kétségkívül formabontó témamegközelítés, még így 80 év múltán is. Az író valóban felfedezi a hangokat a fejében, valóban orvosról orvosra járva jön rá agydaganatára, hogy aztán Stockholmba utazva essen túl a műtéten, ami nemcsak saját munkahelye tudósít, hanem a világ számos országának számtalan lapja.

Látva az alkotó népszerűségét a ’30-as évek derekán, és ismerve művének unikum jellegét, talán nem lehetett volna megfelelőbb színész Karinthy szerepének eljátszására, mint az ekkor már nagyjából színészkirállyá avanzsálódott Latinovits Zoltán. Legnagyobb korszakában volt 1970-ben, a Vígszínház kiemelten ünnepelt sztárja (már amennyiben a ’70-es években itthon lehet ilyet mondani), Ruttkai Éva férje az életben és ebben a filmben is, az Isten hozta, őrnagy úr! után, a Szindbád előtt – soha előtte őt ennyire meghatározó film nem készült. Ugyanez elmondható a Karinthy adaptációra: külön utas, nagy egyéniségű, sokak által kedvelt író látható a filmben, aki úgy tud szellemi nagyságával jelen lenni a közbeszédben, hogy közben mégis sokan megosztónak, modorosnak tartják. Ösztönös zseni, nem kérdés, kinek 19, kinek egy híján 20.utazasakoponyamkorul

Latinovits mellett vannak kisebb érdekes szerepek is nagy színészektől: Pécsi Sándor a főpincér, Sinkovits Imre a cirkuszigazgató, Kállai Ferenc a pszichoanalitikus vagy Törőcsik Mari a revütáncos nem éppen hétköznapi szerepében. Epizódnyi jeleneteik már csak azért sem voltak könnyűek, mert a film látomásos álomszerű részeiben vagy meglepő párbeszédeiben kell természetesnek lenni, ahogy az egy fejben is mindig összekuszálódik. Ez érezhető egyébként már a regényben, és megvan a filmben is: történnek dolgok, járunk városokban, jönnek-mennek emberek, de a lényeg az, ami a fejben történik. Mit hall a szerző? Lát vagy nem lát? Hogyan értékeli ki magában a történteket? Mondhatni, minden a fejben dől el.

Ez mind ad elég megközelítési módot, de Révész György beletett még egy értelmezést a filmbe. Karinthy A cirkusz című novelláját, amely egy gyerekről szól, aki szeretné megvalósítani álmát, hogy saját szerzeményét előadhassa a cirkuszban. (Így kerül a képbe többek között a Sinkovits által alakított cirkuszigazgató.) Az élete végén járó író ezzel a csavarral mintegy visszatekint saját életére is. A cirkuszban látható valóságos és szimbolikus pokoljárás talán a mindig népszerű, de saját magát mindig csak mások árnyékában felfedező szerző végső panasza is. Hiszen minden művész tudja: pokolra kell annak menni.

A lemez

A kiadvány tartalmaz egy interjút is az azóta már elhunyt rendezővel.

Adatlap

Utazás a koponyám körül
színes, magyar filmdráma, 77 perc, 1970

rendező: Révész György
író: Karinthy Frigyes
forgatókönyvíró: Révész György
zeneszerző: Ránki György
operatőr: Illés György
producer: Föld Ottó
látványtervező: Romvári József
vágó: Kerényi Zoltánné

szereplők:
Latinovits Zoltán (Karinthy Frigyes)
Ruttkai Éva (Karinthy Frigyes felesége)
Törőcsik Mari (Szonya)
Balázs Samu (Pötzl professzor)
Major Tamás (A bajuszos levantei)
Pécsi Sándor (Tibor, főpincér)
Tomanek Nándor (stockholmi magyar orvos)
Sinkovits Imre (cirkuszigazgató)
Kállai Ferenc (pszichoanalitikus)
Mensáros László (barát a könyvtárban)

IMDb
Mafab

A megjelenés dátuma: 2015. július 20.
Szinkron: magyar Surround (DD)
Felirat: magyar, angol
Extrák: Interjú Révész Györggyel

, , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments