Kritika

Ha hallgattál volna… – Lorna csendje

Luc és Jean-Pierre Dardenne-ről általánosságban elmondható, hogy nem azért ragadnak kamerát, illetve ülnek rendezői székbe, hogy felhőtlen szórakozást biztosítsanak, esetleg megnevettessék nézőiket. Fajsúlyos témájú filmjeik sorába tökéletesen illeszkedik a Lorna csendje, mely a 2008-as Cannes-i Filmfesztiválon elnyerte a legjobb forgatókönyvnek járó díjat, és amelynek mostantól ott a helye minden kortárs európai művészfilm-kedvelő polcán.

Az elején még teljes homályba burkolózó történet kellően felcsigázza a nézőt ahhoz, hogy szinte siettetni akarja a filmidőt a részletek minél előbbi tisztázása érdekében. Ugyanis amit először látunk, az nem más, mint egy összefüggéstelennek tűnő cselekvéssor néhány meglehetősen szűkszavú dialógustöredékkel színesítve: Egy szenvtelen női arc, elhidegült kapcsolat a gyötrődő férjtől, telefonálgatások, és pénz, mindenütt a pénz.

Na persze nem azért, mert sok van belőle, lévén címszereplőnk egy Belgiumban élő albán emigráns, aki a felszínen a napi betevőért küzd. A pénz inkább egyfajta motiváló elemként van jelen, ami így vagy úgy meghatározza minden karakter cselekvését, sőt, jellemét is. Lorna drogos férjének a napi adagra kellene, a nőnek pedig egy jobb életre. Szép fokozatosan kiderül azonban, hogy bizonyos háttérszereplők mozgatnak minden szálat, és Lornának valójában három férfi van az életében: Egy jelenlegi, valamint egy rövidtávon és egy hosszútávon leendő férj.

Az a szűkszavú, már-már töredékes dramaturgia, amellyel a film egésze dolgozik, valamint a hosszú hallgatások a szereplők interakciói közben gyönyörűen megfestik azt a világot, amelybe – Dardenne-ék szerint – egy bevándorló csöppen, ha külhonban keresi a boldogulást. A vallon testvérpár nézetében az állampolgárrá váláshoz vezető rögös úton három alapvető útitárs szükségeltetik: Pénz, engedelmesség és csend.

És Lorna ezekkel többé-kevésbé rendelkezik is, ám hamarosan kiderül, hogy a kemény külső egy nagyon is törékeny, kifejezetten nőies belsőt takar, aminek felszínre kerülése veszélybe sodorhatja az őt dróton rángató háttéremberek nagy tervét. A folyamat azonban elindult, így nincs mit tenni, és Lorna utolsó reménye is szertefoszlani látszik, miszerint legalább egy ember marad mellette, mikor megszüli vélt vagy valós gyermekét.

Extrák: Aki a film megtekintése után nem elégszik meg a fejébe tóduló rengeteg gondolattal, valamint az esetleges érzelmi sokk okozta döbbenettel, az a jelenlegi magyar DVD kiadásnak köszönhetően megnézhet néhány kimaradt jelenetet, illetve végighallgathat egy interjút Arta Dobroshival, aki a film során olyan hitelesen alakítja Lorna szerepét, hogy már-már képesek lennénk azt hinni, hogy mindez a saját élettörténete.

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás 2010 óta ír cikkeket a Filmtekercsnek, volt rovatvezető és olvasószerkesztő. Specializációja az adaptáció, a sci-fi, a vígjáték és a társadalmi dráma, szívesen ír szerzői, bűnügyi és dokumentumfilmekről is.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com