Örök kérdések a gonosz létét illetően egy kifáradhatatlan műfaj, a horror keretei között, ráadásul az olcsó kivitelezés, biztos siker párosát választva, ez volna Az ördög benned lakozik című William Brent Bell film. A kérdés már csak az, tud-e értéket nyújtani egy ennyire biztosra menő, bejáratott panelekre építő film?
A történet húsz évvel korábbra nyúlik vissza, amikor is a rendőrség egy különös gyilkosság helyszínére érkezik. Az esetet maga az elkövető jelenti be: Maria Rossi. Később kiderül, hogy nem teljesen övé a felelősség, a gyilkosságokat ördögűzés alatt követte el, erősen módosult tudatállapotban. Mivel nem születik egyértelmű döntés, hogy elmebajban szenved, vagy az ördög szállta meg, elszállítják a Vatinkánba kivizsgálásra. Ez azonban húsz éve tart már, s mintha nem is akarna senki lépni az ügyben, csak várni, hogy véget érjen. Pedig magától nem fog. Ekkor kerül elő Isabella, a lánya, aki útra kel, hogy tisztázza a dolgokat, hogy rendbe tegye az életét. Rómába érve eleinte reményteljes a dolog: dokumentumfilmet készít a saját esetéről, ördögűző papokkal kerül kapcsolatba, megnyílnak bizonyos ajtók. De aztán hirtelen minden sokkal rosszabb lesz. Mintha a kíváncsiságával a Pokol kapuit nyitotta volna meg…
A téma enyhén szólva nem újkeletű, de alapkérdésekre mutat rá: a gonosz létezésének formái téma lesz, míg világ a világ. William Brent Bell az áldokumentum film stílusát választotta kifejezési formául, ami egy elég szerencsés döntés, hiszen nemcsak, hogy nem kell olyan merészen beruházni, a kézikamerás pincefelvételek illenek is a titokban végrehajtott ördögűzéses szeánszokhoz. Ezen kívül teret kapnak az őszinte kamerariportok, amik modern sokszereplős naplófejezetekként működnek a film világában. Kár, hogy mindez nincs jobban kidolgozva: túl keveset tudunk meg a személyes motivációkról. Mind a papok, mind Isabella életében vannak takargatni való múltbeli események, melyek minduntalan felszínre törnek az ördögűzések során, mégse tudunk meg róluk semmit, s nem is épülnek be a cselekménybe. Az egész film kicsit zilált, kidolgozatlan ötletek, félmegoldások zöme.
Igazából két pozitívumot tudnék kiemelni: az első a gonosz jeleneteket érinti, hiszen azok működnek. A kicsavart testrészek, a felfokozott idegállapot, a gonosztól való riadalom – ezek mind átjönnek. A másik szintén a gonosz ábrázolásával kapcsolatos, de egy másik formában. Ugyanis az egyik ördögűzés után mind elkezdnek egy kicsit furcsák lenni, de nagyon lassan, mindig épp egy leheletnyivel erősebb gesztusokkal. A saját kis gonoszságaik fokozatosan felszínre törnek. Nem habzik a szájuk és nem beszélnek idegen nyelveken (még), de irigyek és féltékenyek lesznek, félelmeik, aggodalmaik görcsbe rántják cselekvő akaratuk. A mindenkiben rejlő gonoszról szól ez, ami néha tombol, de többnyire csak így, halkan rombol, döntöget.
Értékelés: 5/10
A lemez
A kiadás extrákat nem tartalmaz.
Az ördög benned lakozik (The Devil Inside)
színes, feliratos, amerikai horror, 83 perc, 2012
rendező: William Brent Bell
forgatókönyvíró: William Brent Bell, Matthew Peterman
zeneszerző: Brett Detar
operatőr: Gonzalo Amat
producer: Morris Paulson, Matthew Peterman
vágó: William Brent Bell, Tim Mirkovich
szereplők:
Fernanda Andrade (Isabella Rossi)
Simon Quarterman (Ben)
Evan Helmuth (David)
Ionuţ Grama (Michael)
Suzan Crowley (Maria Rossi)
Bonnie Morgan (Rosa)