, , + 5 címke

Értékelés: 6/10 Így értékelünk mi »


bolgen2A norvégok is tudnak izgalmas katasztrófafilmet csinálni. A klisék amerikaiak, a helyszín európai. Bølgen kritika.

A katasztrófafilmek műfaját a közvélemény automatikusan Hollywoodhoz kapcsolja, és manapság a Roland Emmerich nevével fémjelzett romboláspornóval azonosítja. Az Álomgyár a hetvenes évek derekán fedezte fel és izmosította önálló történettípussá a témát, a számítógépes trükkök felfutásával pedig a zsáner épp a másodvirágzását éli. Az amerikai filmesek gyorsan rátaláltak a megfelelő képletre, és érdemben azóta sem változtattak rajta. A borzongató látványosság ígérete mellett a katasztrófafilm azért működik, mert a csapásokkal dacoló közösség dicshimnuszát zengi. E főszabály alól a norvég Bølgen (The Wave) sem képez kivételt, sőt, a szokásosnál is jobban aláhúzza.

Aki látott már legalább egy katasztrófafilmet, bizonyára fel tudja sorolni a sztori főbb fordulópontjait. Gyorsan körbejárjuk a helyszínt, megismerkedünk a főbb szereplőkkel. Jönnek a baljós előjelek, a főhősnek senki nem hisz, bekövetkezik a tragédia, az emberek összefognak, áldozatokat hoznak, az arra érdemesek túlélnek. A horror hatásmechanizmusához hasonlóan a katasztrófafilmek is afféle kollektív szelepként működnek. Grafikusan ábrázolnak nagyon félelmetes lehetséges eseményeket, így beszélve ki és oldva a szorongásainkat. Hollywood nagyon érti és érzi ezt az igényt, a tragédiái és hősei globálisan érvényesek még akkor is, ha egy San Franciscó-i felhőkarcoló gyullad ki.

Hirdetés

bolgen

A Bølgen alkotói tehát biztosra mentek, mikor egy valóban várható hegyomlás következményeit a jól bevált álomgyári módszerekkel vitték a vászonra. Az északi országban történt már hasonló baleset, 1934-ben egy földcsuszamlás okozta szökőár a szűk fjordon végigsöpörve negyven ember halálát és a Tafjord nevű városka pusztulását okozta. A turisták által kedvelt, festői Geiranger-fjord hasonló veszélynek van kitéve, és hiába felügyelik a sziklákat, egy pusztító cunami esélyei adottak. A norvég filmesek remek érzékkel találták meg a helyi motívumot, amit aztán nagy magabiztossággal uniformizáltak.

Adott a kedves kis település, a nagyvárosba költözés előtti utolsó munkanapján furcsaságokat észlelő geológus és az apróbb problémákkal terhelt családi élet. A hegy morog, a vezető nem akarja evakuálni a falut, a feleség és a nagyobb gyerek egy szállodában tölti az éjszakát. Innen gyorsan kitalálhatóak a ránk váró események; és a stáb becsületére legyen mondva, a tempót, a drámát és az akciót tekintve semmiben nem maradnak el a jóval profibb és nagyobb erőforrásokkal dolgozó amerikai kollégáiktól. Igaz, a katasztrófa és a pusztítás ábrázolása nem olyan nagyszabású és aprólékos, de a közhiedelemmel ellentétben úgysem az a lényeg. Mivel az emberekre fókuszálunk, tudunk azonosulni a helyzettel és izgulunk a karakterekért. A Bølgen az alapvető vállalását ezzel bőven teljesíti.

A vonatkozó hollywoodi klisék és panelek felsorolása tankönyvi alaposságú, aki viszont a helyi ízekre és finomságokra kíváncsi, csalódni fog. A műfaj sokéves amerikai átlagától a film csak minimális apróságokban tér el: a nagyon negatív szereplők hiánya, az emberközpontú szemszög vagy a gyönyörű északi tájképek önmagukban még nem varázsolják kimondottan norvéggá vagy európaivá a filmet. Mindez mégsem számít sokat, hisz mégiscsak egy fjordon söpör végig a brutális hullám, és onnantól már nem igazán számít az áldozatok nemzetisége. A közönségnek pedig komoly igénye van arra, hogy a szokásos klisék biztonságot jelentő kapaszkodói mellett a saját léthelyzetére ismerjen. A Bølgen a  2015-ös év legnagyobb kasszasikere volt Norvégiában: az ötmilliós ország minden hatodik lakója (!) jegyet váltott rá a mozikban. Ennél szemléletesebben talán semmi nem mutatja, hogy még a leginkább Hollywoodhoz sorolt műfajokat is érdemes és lehet hatásosan honosítani.

Adatlap

A hullám (Bølgen)
norvég akcióthriller, 105 perc, 2015

rendező: Roar Uthaug
forgatókönyvíró: John Kare Raake, Harald Rosenlow-Eeg
operatőr: John Christian Rosenlund
zene: Magnus Beite
producer: Are Heidenstrom, Martin Sundland
vágó: Christian Siebenherz

szereplők:
Kristian Eikjord: Kristoffer Joner
Idun Karlsen: Ane Dahl Torp
Sondre: Jonas Hoff Oftebro
Julia: Edith Haagenrud-Sande
Arvid Øvrebø: Fridtjov Såheim

IMDb
Mafab

, , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments