Kritika

Ostromzár alatt – Rio Bravo

riobravo3Minden idők egyik legünnepeltebb amerikai rendezője, Howard Hawks és a western örökös sztárja, John Wayne közös munkája, a Rio Bravo a műfaj egyik legismertebb darabja, amely megihlette Martin Scorsesét és John Carpentert is.

A film

Martin Scorsese korai filmje, az 1967-es Ki kopog az ajtómon? című alkotás egyik jelenetében a Harvey Keitel által alakított J. R. moziba viszi randevúzni szíve hölgyét, ahol a Rio Bravót vetítik. Az 1959-es western alaptörténete, amely szerint az igazságot védő seriff börtönbe zárja a várost sanyargató bűnbanda vezetőjének érinthetetlennek hitt öccsét, aki miatt a banditák ostromzár alá veszik a várost és a fogdát is, John Carpenter kultikus mozijában, az 1976-os 13-as rendőrőrs ostromában köszön vissza.

Nagyhatású, sokat idézett alkotássá nőtte ki magát a film, holott a klasszikus western korszakában egymást érték a jobbnál jobb vadnyugati történetek, és számos nagyformátumú rendező alkotott maradandót a témában. Épp egy hasonló filmtörténeti alapmű, az 1952-ben bemutatott, Gary Cooper és Grace Kelly nevével fémjelzett Délidő alapproblémájára, a halálos ellenséggel vívott párbajt a városlakók segítsége nélkül megvívó rendfenntartó történetére ad csattanós választ a Rio Bravo, ahol ütőképes alakulattal kell felvennie a kesztyűt a gonosztevők ellen a John Wayne által megformált Chance seriffnek.

Rio Bravo

A Rio Bravo sikerének a titka és klasszikussá válása egyértelműen a professzionális alkotógárda tehetségében keresendő. Bár az alapkarakterek – a sztoikus, magának való seriff, az utána vágyakozó, csinos nő, a gyors és fiatal pisztolyhős és a sánta, de vicces és hasznos öreg szereplő – mind évtizedes sablonoknak számítottak már akkor is, a szellemes forgatókönyv viszont szépen kibontja a karaktereket, a színészek pedig élettel töltik meg őket.

A konzervatív westernhez hűen a Rio Bravóban is könnyen meg lehet különböztetni a pozitív és a negatív figurákat, de a Howard Hawksra jellemző vívmányok kiemelik a tucatalkotások sorából. Már rég nem a természettel vívott harc és a vad világ meghódítása a fő téma, hanem a jó és a rossz küzdelme. A rendező a rá jellemző módon a csapatban dolgozó férfiak együttműködését teszi meg vizsgálata tárgyává, erősen pszichologizál, a cselekmény során kidomborítja szociális érzékenységét, és több, modern témával is érdekesebbé teszi a filmet. Például az alkoholizmussal küzdő Dude (Dean Martin utánozhatatlan alakításában) belső harca sokszor a pisztolypárbajoknál is izgalmasabb, de az is árulkodó, hogy a hősök tulajdonképpen a szervezett bűnözés ellen vívnak háborút.

riobravo2

A Rio Bravo még több mint fél évszázad távlatából is egy akciódús és kellemes humorú film, ahol a néha teátrális gesztusok és jelmezek ellenére is a karakterdinamika élővé és átérezhetővé teszi a szorult helyzetű kisváros és a vadnyugat fenyegető hangulatát. Filmtörténeti mérföldkő, amely időtlen szórakoztatást nyújt.

A lemez

A DVD kiadásra extraként csupán a film eredeti előzetese fért fel. A Rio Bravo egy western gyűjtemény részeként került újra forgalomba.
[author_bio author=”rokusakos”]

dr. Rókus Ákos

Rókus Ákos a PTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve magyar szakpáron. 2012 óta a szerkesztőség tagja. Specializációja a zsánerfilm (különösen az akció, a western és a thriller), valamint a műfajelméleti kérdések.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com