Kritika

Valakinek a valakije – Svindlerek

svindlerekMindig, de mindig gyanakodjunk, ha egy filmet a producer nevével próbálnak eladni. A Svindlerek producere ugyan Scorsese, mégsem közelíti meg a mester alkotásait, még akkor sem, ha a rendező egyébként szintén nem egy niemand, hanem Stephen Frears. Igen, ismerősen csenghet a név, hiszen ő jegyzi a pompás Veszedelmes viszonyokat, A királynőt és a Pop, csajok satöbbit.

A film

Utóbbiban szintén szerepelt az igencsak alulértékelt John Cusack, aki a Svindlerekben Roy-t alakítja,  és akinek a kezében a kártya és a kocka fegyverré válik, vagy legalábbis szeretné, ha így lenne. A film fő konfliktusa is nyilván hozzá kötődik, hiszen megjelenik a színen Lilly (Anjelica Huston), aki a történet szerint maga is gyerek volt még, amikor fiának életet adott. Annak ellenére, vagy épp azért, mert meglehetősen szájbarágósan taglalja e családi csomópontot a film, mindvégig csak találgatunk, hogy valóban van-e köztük rokoni szál, és ha van, akkor ugyan miféle beteg kapcsolat ez. Roy számára ugyanis láthatóan Lilly, az anya az egyetlen nő. Hiába van ott neki Myra (Annette Bening), aki amúgy prostitúcióból tartja fönt magát, mégis magányos, mégis a mama szava és ítélete a döntő. Még akkor is, ha anyuka legalább annyira simlis, mint a szerencsétlen sorsú, neurotikus barátnő.

Bár a film eleje meglehetősen sablonos és a maga módján hivalkodó képsorozatában azt próbálja elhitetni velünk, hogy itten szövevényes és érdekfeszítő machinációk szemtanúi lehetünk, az üzleti szál úgy eltűnik a film végére, mintha soha nem is létezett volna. Marad a hobbi szintű pchiszoanalízis mindenféle ödipális konfliktusával, meg az anya-fiú kapcsolat szexuális aspektusaival. Ezzel persze nem lenne probléma, számtalan remekmű épít a hobbi-pszichológia népszerű elemeire, ami viszont gond, hogy a Svindlerek illusztrációja egy kiragadott kapcsolati zűrnek. A Frears-filmekből megszokott jövés-menés viszont itt sem marad el, mégis, mintha egy helyben járnának csak a figurák. A Brian De Palma-műveket idéző sötét, hideg közeg is jól érzékelhető, mégsem történik semmi igazán említésre méltó a díszletek között.

Svindlerek

A krimi, thriller és a filmdráma elemeiből építkező történet megáll ugyan, de pontosan kivehetők az egyes részelemek körvonalai. Most egy kis ez, a következő jelenetben egy kis az, viszont hiányzik az a háló, amely egy egésszé fogná össze. Ha nem volna ilyen remek a szereposztás, valószínűleg még kiábrándítóbb lenne a végeredmény. És, hogy még egy pozitívumot említsek, Elmer Bernstein zenéje egészen kiváló a maga nemében, ezzel pedig nagy szolgálatot tesz az atmoszféra megteremtése terén. Mindezekkel együtt talán úgy fogalmaznék, hogy érdekes, mindazonáltal bosszantó alkotásról beszélünk, amely hol hülyének nézi a saját nézőjét, hol pedig magától értetődőnek veszi azt, ami a forgatókönyvírója számára az. Egyszer meg lehet nézni, de semmiképpen ne várjunk tőle sírig tartó élményt.

A lemez

A lemez nem tartalmaz extrákat.

 

 

Maksai Kinga

A filmhez az irodalmon, a színházon és a művészettörténeten keresztül vezetett az utam. Ami a diplomákat illeti, az ELTE-n végeztem magyar, illetve filmelmélet és filmtörténet szakon, jelenleg pedig az SZFE televíziós műsorkészítő szakán készülök befejezni a tanulmányaimat. Mindig is imádtam moziba járni, maradandó mozis élményeim közé tartozik az Apollo 13, a Titanic és az első 3D-s film, amit Disneylandben láttam. Sokakkal ellentétben nem vetem meg a tévét és a DVD-t sem. Azt mondják, hogy ha sokat tudsz valamiről, akkor már nem vagy képes úgy élvezni a dolgot. Én még mindig felhőtlenül szórakozok egy sitcomon, ami ugye két dolgot jelenthet: vagy nem igaz rám a fenti állítás, vagy... Nem tartom magam sorozatfüggőnek, de a csajos és vicces változatokat szívesen nézem. A bennem élő feminista entellektüelt elnyomva imádom a Szex és New Yorkot, a Modern Family és a Bored to Death című sorozatokat pedig az utóbbi idők legjobbjainak tartom. Egy éve vagyok a tagja a Filmtekercs csapatának, jelenleg a fesztivál rovatot vezetem.

Filmek: Nem csak műfajok, hanem rendezők és színészek alapján is válogatok, így jöhet minden, amiben van egy kis Woody Allen, Tarantino, Alejandro Gonzalez Iñárritu, Mike Nichols, Philip Seymour Hoffman, Javier Bardem vagy Meryl Streep. Barátkozom az animékkel és Bollywooddal, de mellettük hű maradok régi kapcsolataimhoz is. Nehéz kiemelni filmeket, mert ez folyton változik, de most éppen: Diploma előtt, Madárfészek, 21 gramm, Annie Hall, Elveszett jelentés, A nagy Lebowski, Halálbiztos, Tükör, Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén, Melankólia, Totoro, Ra One, Chungking Express.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com