Magazin

Anilogue 2015: Külső és belső világok rejtelmei – Amikor Marnie ott volt

Amikor Marnie tt volt

Amikor Marnie ott voltA Ghibli Stúdió legújabb filmje Anna-chanról és az ő külső-belső világáról szól. Ez a film egyben elköszönő film is, de szerencsére nem végleges leállásról, csak egy rövid szünetről van szó a Stúdió részéről. De addig is itt van nekünk ez a rejtélyes anime csodás tájképekkel, elfojtott és előtörő érzelmekkel, izgalommal!

Anna árva gyerek, súlyos asztmája van és aggasztóan zárkózott, külső-belső világa között a rajzai a híd, de ez kevésnek bizonyul. Nevelő anyukája vidékre küldi a nagynénje házába, hogy testileg-lelkileg rendbejöjjön: mondhatni, esélyt kap, hogy újra éljen. Egyből látszik, hogy a vidéki terápia jó ötlet volt, a nagynéni és a nagybácsi természetes reakciói megnyugtató közeget biztosítanak Anna-chan számára, a vidék szépsége pedig egyből megérinti a lányt. Ráadásul amikor megpillantja az elhagyatott kastélyt, különös érzések lesznek úrrá rajta – és ezzel egy csomó nagyon titokzatos esemény veszi kezdetét.

A film mesterien adagolja az információkat a kastélyról: először csak hallunk róla (a nagybácsi említi meg, s gyorsan hozzá is fűzi, hogy kísértetlakta hely), aztán Anna első felfedezőútján megpillantja és egyből elöntik őt az érzések (vagyis kimozdul a katatón állapotból). El is indul, hogy felfedezze, s mivel a kastélykertben elalszik, már nem tud visszamenni, mert a vízszint annyira megemelkedik. Egy falusi visszahozza hajóval, s amikor visszanéz, megpillantja Marnie-t.

Marnie a rejtély, aki ezután baráttá válik, de hogy ki ő? Kísértet lenne, ahogy a nagybácsi mondta? Vagy álom? Hiszen legtöbbször mintha Anna álmában történnének a rejtélyes találkozások, vagy legalábbis sokszor úgy végződnek, hogy felébred valahol máshol, ahol már megint csak a reális világ van – vagyis nincs ott Marnie. De lehet, hogy egy képzeletbeli barát? Hiszen Anna azt gondolja, hogy mindenki a belső világban él, csak ő egyedül a külsőben, erre megjelenik Marnie, aki nem létezik a belső (vagyis a reális) világ számára. Vagy Marnie ő maga? Egy korábbi önmaga?

S ahogy az egész egyre izgalmasabbá válik, úgy egyre mellékesebbé is, hiszen Anna boldog Marnie-val, és ettől mintha a belső világban is nyitottabbá válna: szóba áll emberekkel, barátai lesznek. Marnie Anna lelki folyamatának szimbóluma, de közben ő is végigjár egy lélektani útat, hiszen neki is van saját története, félelelme és bánata.

Amikor Marnie tt volt

S ahogy telik az idő, Marnie kívül-belül változik, megnő a haja, előkerül egy hajcsat a múltból. A rajzok amúgy teljesen adják a Gibhli Stúdió színvonalát, bár Marnie szőke hajú karaktere szokatlan. A táj és a kastély rajzai kifejezetten szépek. Mese- és varázsvilág tájai ezek.

S hogy mivégre mindez: a kísértetek, a lélek, a múlt? A válaszokat – és így az izgalmat – meghagyom a filmnek. Az azonban levonható konklúzióként, hogy Marnie-nak könnyebb Annával, s Annának könnyebb Marnie-val. A barátság segítő erő, az ugyan kérdés, hogy végül a kivezető úton ki vezet ki kit, az viszont nem, hogy ha van valaki velünk, minden sokkal könnyebb. S amikor Anna összenyitja a külső-belső világokat, hirtelen ott lesz egy csomó ember körülötte.

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola PhD-hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket, 2010 óta a Filmtekercs.hu szerzője.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com