Magazin

Anilogue 2015: Romantikus dadaizmus – A varázshegy

Anca Damian: Varázshegy (La Montagne magique) 2015

a_varazshegyA Crulic rendezője ismét valós hátterű animációs dokuval jelentkezett. Adam Jacek Winker lengyel antikommunista, akinek megrázó és kalandos története nem csak az elbeszélést, de az animációs technikát is meghatározza: saját felvételei és skiccei teszik igazán különlegessé a filmet, ugyanakkor éppen ez az egyik gyengéje is.

A varázshegy Anca Damian román rendező legújabb alkotása. A rendezőnő igazi hősök életét és halálát középpontba állító trilógiát tervezett, amelynek első része a Crulic, ezt követte A varázshegy, a tervek szerint a trilógia utolsó darabja pedig egy női főhősről fog szólni.

Crulic meghalt az igazságért. A varázshegy főszereplője, a lengyel antikommunista Adam Jacek Winker (1937-2002) igazi romantikus hősként szintén egész életét arra tette fel, hogy meghaljon egy olyan ügy szolgálatában, amely megváltoztatja a világot.

Anca Damian: Varázshegy (La Montagne magique) 2015Adam nem csak partizán és ellenzéki aktivista, de hegymászó, fotós és újságíró is volt, így a rendezőnek lehetősége nyílt a főszereplő képzeletbeli utazásának bemutatásához eredeti dokumentumokat, többek között Adam vázlatait, fotóit és mozgóképeit, illetve különböző talált felvételeket felhasználni. Ennek következtében vegyes technikával dolgozott: az említett archív dokumentumok mellett papírkivágást és ún. rotoszkóp eljárást is alkalmazott. (A rotoszkóp eljárás lényege, hogy igazi színészekkel veszik fel a jeleneteket, amit aztán kockáról kockára átrajzolnak.)

Ha valamit felróhatunk a filmnek erényei mellett, éppen a kevert technika túlzó, szinte a dadaizmust felidéző kaotikussága, amely már-már befogadhatatlanná teszi az egyébként izgalmas és fontos narratívát. A rendezőnő azonban az első szám első személyű elbeszélésmóddal kisegít minket és fokozottan szubjektív  légkört teremt. Mindezt csak erősíti a film íve, amely a valóságos alapanyagokkal dolgozó, konkrét emlékekből felépülő kezdéstől tart a bizonytalanabb, kontúrok nélkül, plasztikusabb formák felé.

Összegezve tehát, aki nem marad le és követi a cselekmény fonalát, annak jutalma egy mozgalmas, sok érzékünkre ható, szürreális és abszurd, modern Don Quijote történet lesz, amely ugyanakkor egy eddig érthetetlen okokból árnyékban maradt életrajz élményével ajándékoz meg minket.

Szin Karolina

Szin Karolina az ELTE filmtudomány szakán végzett, majd grafikai- és product design tanulmányokat folytatott, többek között MOME-n. Jelenleg a filmgyártásban dolgozik. Szereti a szép grafikájú filmeket, animációkat (Tomm Moore, Sylvain Chomet, Gabrielle Vincent munkái), a magával ragadókat (Iñárritu, Jamin Winans), a kortárs magyart, illetve az ehhez részben viszonyítási pontként szolgáló rendszerváltó alkotásokat. szin.karolina@gmail.com

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com