Magazin

Anilogue 2015: Új élmény gyerekeknek – April és az ál-világ

april_es_az_al-vilag_1Különleges kaland-mesefilm alternatív történelemmel, beszélő macskával, sárkánymechákkal és sok-sok steampunkkal.

Millió izgalmas ötlet és egy lapos forgatókönyv: ez a mese gyerekkorig ajánlott. Ők viszont pompásan szórakozhatnak! Az April és az ál-világ jócskán különbözik a mozikban domináns Pixar-Disney vonulattól; a karakterei kevésbé idealizáltak, a humora szárazabb, a kaland sodróbb – épp csak nem annyira, hogy egy felnőtt is élvezhesse.

Az April és az ál-világ egy izgalmas alternatív történelemben játszódik: 1941-ben V. Napóleon uralkodik Franciaországban, egy olyan világban, ahonnan misztikus körülmények között rég eltűntek a tudósok; egy April nevű fiatal lány igyekszik kideríteni, mi ennek az oka. A beszélő macskával, sárkány-mechákkal és kémpatkányokkal súlyosbított steampunk alkotás csodálatos 2D rajzokból áll: a mindenhonnan áradó (különféle minőségű) 3D animációs technika korában a művészi gonddal kivitelezett rajz ritka erény.

april_es_az_al-vilag_3A film Jacques Tardi képregénye alapján készült (a film dizájnere is ő), Christian Desmares és Franck Ekinci rendezésében, francia-belga-kanadai együttműködésben. A címszerepet Marion Cotillard szinkornizálta. (Az egyik forgatókönyv-író pedig Benjamin Legrand, aki az eredeti Snowpiercer alkotója volt.) Ezek a reménykeltő nevek egy Annecy-fődíjhoz pont elegendőnek bizonyultak, és ami fontosabb: azt is elérték, hogy néhány gyerek számára talán élete legkülönlegesebb kalandját teremtsék meg.

A nyáron érdemtelenül megbukott Holnapolisz jut eszembe: az a film a YA-áradatból tűnik ki sajátos megoldásaival, és biztos voltam benne, hogy ha tizenhárom évesen látom, tökéletesen beleszeretek. Ugyanígy az évente készülő (és egyenként nagyon, nagyon jó) Disney-Pixar filmek mellett is szükség van a bátran különböző rajzfilmekre. Az amerikai nagystúdiós animáció ugyanis beszűkíti a néző elvárásait (de egyébként elegendő darab után ugyanezt teszi az anime is); egyféle stílus, azonos megoldások – uniformizált moziélmény. Az Aprilhez hasonlító filmek kiutat kínálnak: másféle esztétikát, más szerepeket, más morális és narratív logikát.

april_es_az_al-vilag_2

Amivel nem azt mondom, hogy az April elérné például egy tökélyre csiszolt Agymanók színvonalát. Túl kidolgozatlanok a karakterei (például), az egyszem Darwin cica kivételével. És részben ezért is túl kevéssé von be a történetbe érzelmileg. Inkább kaland, semmint varázslat. Dehát a varázslat elég menetrendszerűen érkezik az óceán túloldaláról; néha pont elég, ha az embert (vagy gyerekét) elragadja egy kevésbé lélekbe ható darab, amiben viszont gépsárkányok gőzhajtású léghajókon hajkurásznak menekülő tudósokat és azok beszélő macskáit.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com