Magazin

BIDF 2015: Copycat – A szak-művész

9954693_d9506315c982c469b7acb2a7250e6f5e_wmMark Landis élete mintha montázs lenne a filmekből, amiket szeret. A szavai idézetek, így a tettei is biztosan fordulatok a kedvenceiből – hihetnénk. A valóság azonban sokkal bizarabb, mint amit bármilyen film is produkál. Mark Landis korunk legnagyobb képhamisítója, aki megvezette már Amerika legtöbb kurátorát.

Egy dokumentumfilm megítélése mindig két fázisú: érdekel-e a téma, amiről mesél, és képes-e azt izgalmasan tálalni. A szak-művész mindkét téren csillagos ötösre vizsgázott: eszméletlen, már-már hihetetlen főhőst talált Mark Landis személyében, és kifejezetten érdekfeszítően meséli el a történetét, ami még a vége főcím után is izgatja nézője fantáziáját – ezt bizonyította a BIDF vetítése után záporozó kérdések tömege is: mi lett Landissal, milyen anyagokat használt, milyen kapcsolat alakult ki a rendező és közötte, ésatöbbi, ésatöbbi. Szerencsére magától az egyik direktortól, Jennifer Grausmantól kaptunk válaszokat, melyek a lehető legmegnyugtatóbbak, hiszen Landis élete a lehető legjobban alakult: ma már saját műveket árul a honlapján, és a film kapcsán közönségtalálkozókra utazgat – ami komoly személyiségfejlődést jelent az egyébként skizoid férfi életében.

MarkLandis-InspectionMert hogy itt a nagy csavar. Landis beteg, édesanyja iránti rajongása – amit A szak-művész már-már pszichohorrorokat megidézően képes megmutatni – indította, hogy hamis másolatokat adományozzon nagy gyűjteményeknek. Több évtizede ténykedett, amikor egy kurátornak feltűnt, hogy olyan képet kapott, ami már más múzeumban is megtalálható. Megindult a több éves macska-egér harc, aminek a végén – és megint egy újabb csavar – Landisból nem börtöntöltelék lett – hiszen mivel nem pénzért, hanem ingyen adta a képeket, nem volt felelősségre vonható –, hanem ünnepelt művész, akinek a másolataiból maga az üldöző nyitott kiállítást. Döbbenetes, nem igaz?

9954697_67ce711c47975a64aeb9e8c5c6876011_wmÖnmagában Landis is elvinné hátán a filmet, de szerencsére erre nincs szükség, az alkotók mesterien rakosgatták ki élete puzzle darabjait. Különösen szellemes, ahogy időről-időre bevágták azokat a jeleneteket, melyeket az óriási filmrajongó férfi szépen módszeresen – csakúgy ahogy bármilyen régi mester művét – lemásolt és saját életébe helyezett. Így lesz A szak-művész egy intertextuális alkotás, ami ennek köszönhetően sokkal több szinten tud beszélni a mű és a művész viszonyáról, az eredeti és a másolat kérdésköréről. És pont ez az, ami ki is emeli a dokumentumfilmek sorából: úgy láttat a dolgok mélyére, hogy nem rágja szájba az üzenetét, nem narrál, csak megmutat – humorral és intelligenciával.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com