meseA BuSho idei szezonjában mindösszesen négy magyar animáció indult a versenyprogramban. Ottlik Anna, Daniel Gray, Bertóti Attila, valamint Zsuzsanna Kreif – Zétényi Borbála kettőse egy igen erős nemzetközi mezőnyben küzdött a legjobb díjáért. Bertóti Attila Mese című filmje végül a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának 500 ezer forintos díját kapta.

Nem is hiába.  Az idei kínálatban egyértelműen a Mese volt a legszerethetőbb alkotás. A két kisgyerek egymásra licitáló beszélgetése, melynek célja, ki tud jobb mesét mondani, dinamikus és vidám kis történet, mely a maga hét percével tökéletesen kerek alkotás. A Daniil Kharms novelláját feldolgozó animáció rendkívül jól ötvözi a klasszikus mesemondás tradícióját a modern rajzfilmek megoldásaival – Bertóti ügyesen állítja párhuzamba hősei testbeszédét, szavait és az ez utóbbiak által felvázolt történetet. Amíg a Mese a gyerekkor története, a többi három film egy-egy másik életszakasz lenyomata.

Hirdetés

Ottlik Anna Kiútja a felnőtté válás fekete-fehér tablója, a családról való leválás, a menni vagy nem menni kérdéskörének boncolgatása. A 2015-ös rajzanimáció a nagy magyar valóság rendkívül aktuális látlelete, ahol a külföldre költözés a mindennapos dilemmák egyike. Különösen izgalmas, ahogy Ottlik az üzenete szolgálatába állítja a látványvilágot: felnövéstörténetét nemcsak gyermekrajzokat idéző képekkel meséli el, ahol a statikus és dinamikus elemek folytonosan egymásnak feszülnek, de egymást hagymahéjakként elfedő szimbólumokkal is dolgozik – melyeket bizony érdemes felfejteni.

Zsuzsanna Kreif és Zétényi Borbála Limbo Limbo Travelja már a felnőttkor problémáival szembesíti a nézőt egészen különleges látványvilágú filmjében. A Limbo Limbo Travel parabolikus történet, ahol az elkényeztetett nagyvárosi nők egy új világban keresik a szerelmet. Egy távoli országban a természet gyermekei örömmel osztják meg az élvezetet a modern kori amazonokkal – akik azonban nincsenek tekintettel természetanya törvényeire. Bár a rövidfilm sokkal erősebb zöld üzenetet hordoz, mint az egészestés Szerelem a feketepiacról, mégis sok tekintetben emlékeztet arra – a nyugati ember hajlamos azt hinni, hogy a pénzéért bármit és bárkit megkaphat, mondja mindkét alkotás. A Limbo Limbo Travel színes képei és rendkívül humoros tálalása ellenére komoly gondolatokat rejteget igen izgalmas formában.

Daniel Gray Teeth című filmje nemcsak egy életszakaszra koncentrál, hanem végigvezeti hősét az egész életen – méghozzá fogainak történetén keresztül. A Teeth kétségkívül a legellentmondásosabb alkotás a négy film közül. A sokszor hátborzongató, időnként már-már gyomorforgató alkotást poe-i sötétség és poézis lengi be. Richard E. Grant szuggesztív monológja egy beteg elme bugyraiba vezet anélkül, hogy a szavak szintjén kilépne a fog tematikából. A zene, a hol baljósan keringő, hol tetemként tornyosuló légysereg és a testhorrorisztikus elemek sora különleges atmoszférájú filmet eredményez, melyet nagyon nehéz szeretni, annál nehezebb elfelejteni.

 

, , , , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments