BUSHO_logo_2015Az idei BuShón kimagasló számban képviseltették magukat a spanyol (rövid)filmesek, és az alkotásokat látva a mennyiség nem okozott minőségi romlást. Mentális és fikciós időutazás, párkapcsolati dráma és tragikomikus rablásfilm fémjelezte a hispán alkotók változatosságát, és volt köztük egy igazi kakukktojás is, hiszen az A serious comedy valójában nem is spanyol, hanem iraki rövidfilm. Egy valami biztosan közös mindben: nagyon jó rövidfilmek.

Todo lo demás (Minden más)

Hirdetés

A fekete-fehér, igencsak rövid Todo lo demás egyetlen párbeszédről, sőt konkrétan annak csattanójáról szól, mégis annyira jó a kérdésfelvetése, annyira hiteles és annyira jól felépített, hogy a spanyolok között nekem ez volt a kedvencem. Miguel és Laura lakásvásárlásba fognak, és az ideálisnak tűnő ingatlan látogatása közben házasnak, sőt szülőnek nézik őket. A férfinak nagyon tetszik a helyzet, a nő azonban először óvatos, majd kiderül, hogy ő nem szeretne gyereket. A férfi felteszi a kérdést: akkor mit tudsz tenni a szerelmemért? Minden mást (todo lo demás) – hangzik a nő válasza. Ez a rövid párbeszéd remekül rávilágít napjaink változó férfi-nő szerepeire: dönthet-e úgy egy nő, hogy nem akar gyereket? Mit tegyen a férfi, ha az élete választottja nem szeretne családot? Tökéletes, frappáns kérdésfelvetés.

Todo lo demás

Todo lo demás

Aún hay tiempo (Van még idő)

Ha az idei BuShón egy skálára illesztjük a spanyol rövidfilmeket, amelynek egyik vége az európai szerzői alkotások, a másik az amerikai műfaji filmek, akkor a Todo lo demás áll az előbbi végén, és a Aún hay tiempo a másikon. Utóbbi ugyanis egy kifejezetten szórakoztató, időutazós kisfilm, szép és jól öltözött színészekkel. Hab a tortán, hogy a történet egésze egy plázában játszódik. Ángel (Javier Hernandez) a barátnőjét látogatja meg munka közben, aki ajándékcsomagolóként dolgozik egy szupermarket játékosztályán. Aztán egyszer csak, két polcsor között a főhős átlép egy időkapun, ami nem várt bonyodalmakat és egy hüvelykujj elvesztését okozza. Az Aún hay tiempo legnagyobb eredménye, hogy az időutazás logikai bukfenceit kikerüli, kerek, egész történetet mutat be. Albert Pintó rendező remek munkát végzett, nagy kár, hogy rövidfilmje minden mélységet nélkülöz.

A serious comedy (Egy komoly vígjáték)

Íme a kakukktojás, hiszen bár a spanyol filmgyártás produktuma az A serious comedy, valójában az sokkal inkább tekinthető irakinak. Természetesen a közel-keleti ország helyzetének tükrében nem meglepő a finanszírozás külföldről történő megoldása: Irak 2003 óta romokban hever, újabban az IS megjelenése nagyjából kettővel mélyebb bugyorba taszította az egyébként is széteső államot. Tudván az Iszlám Állam kegyetlenségét azt gondolom, hogy elképesztően bátor, már-már vakmerő húzás volt a kisfilm elkészítése.

A történet szerint Nizar Rawi, az egykor talán patinás Iraki Rövidfilm Fesztivál szervezője nyugati körutat tesz, hogy támogatást szerezzen a rendezvénynek. Ez nem sikerül, hazatérése után mégis belevág a szervezésbe. A valós események által inspirált kisfilm tehát kvázi egy nem fikciós játékfilm, amit talán nehéz kissé beazonosítani, de éppenséggel pont ilyen volt az idei Arany Medve-díjas Taxi Teherán is. Szinte minden szempontból áll a párhuzam, az előbbi összes értéke megjelenik az A serious comedy-ben, ami – pont, mint a címe mondja – elsősorban a humorával és témájának komolyságával fogja meg a nézőit. Bár összességében szétesik az alkotás, a néző a háttérismereteinek hiánya és a megrendezett fikciótlanság ellentmondása miatt nehezen tudja követni a fő történetszálat (épp, mint a Taxi Teheránban), ennek ellenére szórakoztató és bátor rövidfilm lett az A serious comedy.

A serious comedy

A serious comedy

Anómalo (Rendhagyó)

Az Anómalo talán a világ legfurcsább és legviccesebb rablásos filmje (a műfaj ismertebb, nemzetközi neve: heist film). Három öregúrnak az a hobbija, hogy éjszaka a kihalt uszodából kukkolják a szemben álló tízemeletes házat. A rövidfilm alatt játszódó éjszakán az általuk leginkább érdeklődésre számon tartott nőt rablótámadás éri, ami mindkét oldalon váratlan fejleményeket indít el. Az Anómalóban van néhány szuper csavar, igazi ki-kit-ver-át film lesz, persze mindez az adott helyzet abszurditásán belül. A sziporkázó humorral szórakoztató alkotás remek operatőri munkával és ötletes megoldásokkal halad, tényleg minden klappol, a tragikomikus végkifejlet pedig felteszi a pontot az i-re. Élmény volt minden perce.

Anómalo

Anómalo

Nadador (Úszó)

A legjobb értelemben véve furcsa rövidfilm a Nadador. Magával ragadó hangulata, szimbólum-használata, szuggesztív narrációja remek filmélményt nyújt még annak ellenére is, hogy a történetvezetése közel sem hibátlan. Guillermo már nem kisgyerek, de nem igazán tud úszni, pedig együtt jár az uszodába szerelmével, a szomszédjában lakó, a szomszédos osztályterembe járó Sarával. Egy este a fiú zárás után a medencénél marad gyakorolni a fejesugrást, de elcsúszik, beüti a fejét, és a vízben lebegve lepörgeti szeme előtt jövendő életét – Sarával vagy nélküle. A meg nem született emlékek képei egy vízben lebegő gyerektől egyértelmű magzatvíz-szimbólumként hatnak. Ráadásul a jövőképeket egy felnőtt férfi narrálja, mégis a főszereplő kisfiút látjuk az egyetemen, a munkában, sőt még az ágyban is. Akárcsak a többi spanyol kisfilm, a Nadador sem hibátlan (a történet hibája mellett időnként giccsbe hajlik), mégis kifejezetten jó és emlékezetes rövidfilm. Pont olyan, ami miatt érdemes rövidfilm fesztiválra járni.

NADADOR from Dani on Vimeo.

, , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments