rovidfilm_hunger_weekAz idei észt filmhét rövidfilmes darabjai az UTÁN érzését járják körül. Mi történik a belemerülést követően? Valóban mások leszünk és megváltozunk? Ezer lepke formájában tovarepülünk a világosságba vagy a fény felé éppen a teljes sötétségen keresztül vezet az út? Négy rövidfilm mágia és realizmus határán. 

Négy tömör és megkapó válasz, amely az életünkben előforduló nagy megtapasztalás utáni visszatérést boncolgatja. A blokk filmjei a Balti Film- és Média Iskola (Baltic Film and Media School) volt vagy jelenlegi hallgatóinak munkái.

Az éhezés hete

Hirdetés

Rein Zobel humoros, bajtársias, ugyanakkor elgondolkodtató filmet rendezett, ráadásul a fiatalos, laza hangulatba képes volt a megfelelő pontokon belevinni a kellő komolyságot. Nagy próbatétel elé kerül egy csapat fiatal, a feladat: egy héten keresztül az erdőben magukra hagyva, mindenféle élelem nélkül éljenek túl. Persze a jovialitás azért érződik a levegőben, hiszen amikor már közeledik a határhelyzet, akkor kapnak egy élő csirkét. Igazi cserkészfeladat, mondhatnánk, de a filmben szenvedők inkább hasonlítanak egy reality show szereplőire, mint tapasztalt cserkészekre. Ki vágja le a csirkét és ki belezze ki? Az, aki a panelből látott erről filmet, vagy aki a nagyanyját élőben látta csirkét ölni és kopasztani? Van, aki éhezik, de elvből nem eszik. Mi történik, ha vége a „kiképzésnek”? Képesek-e a „túlélők” egy tinibuli problémáit komolyan venni? Kortárs módon elbeszélt örökérvényű történet, cinkos összekacsintásokkal, vicces helyzetekkel és egy kis filozófiával.

rovidfilm_amikor2Amikor találkozol vele

Jürgen Moor filmjén keresztül a naívitás elvesztésének időpillananáról szóló, véletlen találkozás szemtanúi lehetünk. Cserfes gyermek és felnőtt nő határán álló bolondos serdülő lány, gondfelett éneklés és őszinte kitárulkozás az ülés egyik olalán. És egy férfi, akit mindez nagyon kiváncsivá és vonzóvá tesz, a másik oldalon. Az autót a férfi irányítja, az utat is csak ő ismeri.  Az egyre feszültebb, közel sem szokványos read movie hitelesen ábrázolja egy stoppos kaland nem várt, de lehetséges szomorú kimenetelének lehetőségeit, miközben az ellentétek halmozásával túlmutat a puszta hangulatok és életérzések megragadásán, ezáltal képes egy pillanatba sűríteni a felnőtté válás aktusát.

A lepkeember

Csüllög Edina filmje képi világát és hangulatát tekintve a legelvarázsoltabb, legelvontabb film volt a szekcióban. Fellinitől ismerős meseszerű, cirkuszi látásmódja és az érzékeinket komplex módon igénybe vevő vizualitása könnyedén a szürreális fantasztikum birodalmába sodor minket. A történet Mehis Heinsaar azonos című elbeszélésén alapul, amelynek főszereplője Anselm, Ernesto mágus hű segítője, akinek élete álma, hogy illusionista lehessen. Miután Ernesto igazi varázsló módjára visszavonul, Anselm számára nyitva áll az út, hogy a helyébe lépjen.rovidfilm_lepkeember1

Anselm ráadásul egy különleges képességgel is rendelkezik: képes lepkéket teremteni, önmagából. A szemet gyönyörködtető, végzetes metamorfózist kiköveteli a közönség és a kapzsi társulat, így idéződik meg akaratlanul is Fellini Országútonja mellett A parfüm című film zárójelenete, freak és isteni teremtmény ambivalenciája. A forgatási helyszín lenyűgöző tereket ad a filmnek, ami egyébként a ma Port Noblessner nevet viselő koncerthelyszín, egykori hajógyár, ugyanis Észtországban nincs cirkusz! Ha még több részletre vagy kíváncsi a forgatással kapcsolatban, olvasd el a film rendezőjével, Csüllög Edinával készült interjúnkat.

A fény felé

A fény felé élesen ellentétes viszonyban áll A lepkeember mágikus világával. Valóság tölti be a vásznat, feketén fehéren. Majdnem szó szerint is, hiszen a film képi világát a sötétség uralja. Egy asszony, aki már nem képes szembenézni önmagával a fényben, félhomályba burkolózva várja, hogy a teljes sötétségbe érkezzen. A gyönyörűen megkomponált képek, a mély titkokat őrző szobabelsők és a törődött arcok portréi csak sejtetni képesek a ház két lakója közti viszonyokat. Kirekesztettség, idegenség, nyomasztó egymásrautaltság és egy zavarbaejtő, mindent leleplező születésnap. Sűrített kompozíciók és metaforák, és egy asszony, aki hiába vágyódik a fénytelenségbe, ha a fény menthetetlenül ragaszkodik hozzá.rovidfilm_a_feny_fele

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments