Magazin

Francia Nyelvű Belga Filmnapok 2015: Két világ között – Egy zsák liszt

Egy zsák liszt

Egy zsák lisztA női önrendelkezés divatossá vált kérdése ismét új aspektusból: egy Belgiumot és Marokkót is megjárt fiatal arab lány szemszögéből mutatkozik meg az Egy zsák liszt című filmben.

Sarah olyan fiatal lány, akinek élete az európai értékek és a muzulmán elvárások kereszttüzében folyik: nyolc éves koráig egy katolikus belga árvaházban élt, majd váratlanul felbukkan apja, hogy hazavigye őt – Marokkóba. A kis Sarah-t szinte sokkolja az arab világ, a nagycsalád, az eltérő oktatási elvek; az sem segít, mikor eléri, hogy találkozhasson anyjával – a nőről kiderül, hogy háborodott.

Az Egy zsák liszt ezt követően nagyot ugrik időben és stilárisan egyaránt. Sarah gyerekkora nyers, kidolgozatlan. A fordulatok, konfliktusok kissé színpadiasak. Ahogy nem derül ki, Sarah miért került a belgiumi árvaházba, az sem egyértelmű, édesapja hirtelen miért dönt úgy, hogy kihozza onnan. Kilenc évvel később viszont jobban megismerjük őt, családját és környezetét is, e három tényező összjátékából izgalmas történet kerekedik. A marokkói színek pompás kavalkádja mindeközben igazi vizuális csemegévé varázsolja a filmet.

egy_zsak_lisztA tinédzser Sarah látszólag alkalmazkodik az új helyzethez, a (másként) szigorú szabályokhoz, valójában sok mindenről, összefoglalóan a női önrendelkezés kérdéseiről másként gondolkozik. Az Egy zsák liszt a 70-es-80-as évek fordulójának kulisszái között játszódik, de természetesen maga a történet időtlen. Ekkor Marokkóban egy fiatal lány két dolgot tehet: pulóvereket köthet egy kis zsebpénzért, és férjhez mehet valakihez, akit a családja választott ki számára. Sarah, aki belga tapasztalatai miatt barátnőinél nyitottabb, nem éri be ennyivel. A film különlegességét az adja, hogy a lány mindeközben úgy érzi, hálával tartozik a családjának (ennek metaforája a cím is). Szelíd, gyakran passzív vagy játékos lázadással adja környezete tudtára a véleményét, de nyíltan nem vállalja fel kívülállását. A helyzetet kiélezettebbé teszi egy gyerekszerelem és a marokkói diáklázadások, melyek nehéz helyzetbe hozzák őt.

egy_zsak_liszt_2Vajon hol jobb neki: az árvaházban Belgiumban vagy a családjával Marokkóban? Az Egy zsák liszt ennek eldöntését (nagyon helyesen) a nézőre bízza, ahogyan azt is, hogy a tizenéves Sarah tapogatózását, elveit és terveit mérlegre tegyük. A lány végül mégsem veheti kezébe a sorsát, a film keserédes fináléjában a nézők és a főhős is kívülállóként értesül arról, a feje fölött milyen döntés született Sarah-ról. Elgondolkodtató, hogy voltaképpen teljesül Sarah vágya, visszajut Európába, csak nem egészen úgy, ahogy eltervezte – azaz a film a feminizmus kudarcáról, de Sarah lehetséges diadaláról számol be.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu főszerkesztője.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com