Magazin

Frankofón Filmnapok 2014: Személyre szabott iszony – Vénusz bundában

frankofon filmnapokRoman Polanski nagy név, és nem ma kezdte a pályát: 1962 óta rendez egészestés filmeket. Idén egy színházi témájú, játékosabb kamaradrámával rukkolt elő, melyben megintcsak – mint már oly sokszor – megjelenik a személyre szabott, a személy legmélyét érintő, végtelen magányt tükröző iszonyat érzése, bár ezúttal a rendező egészen könnyed, színpadias módon tálalja vissza-visszatérő mondanivalóját.

A Kés a vízben, az első mű is kamaradráma, az akkori hármas egy hajóra szorul, az idei világot jelentő deszkákon éli át a drámát, s a harmadik szereplő csak telefonon jelentkezik. Ettől még hármas, férfi-férfi-nő helyett férfi-nő-nő. De milyen nő?! Ezerarcú. Vagyis hol ilyen, hol olyan. S a férfi is egyszer gyermek, egyszer nő, egyszer mindent akaró valódi hím. Arcok és érzések – ez Polanski új filmje.

A végén a semmibe kiáltott fájdalom Polanski A lakóját idézi, de A halál és a lányka megalázottsága, a Keserű méz szadista-erotikussága, a Szellemíró rejtélyessége is megjelenik. Igen, nem nagy újítás a Vénusz bundában című Polanski-alkotás, inkább egy kedves hancúrozás a színpad és a vászon között.

A történet ugyanis egy színházi casting estéjén játszódik, mikor a csalódott rendező egyedül marad egy eredmény nélküli nap után, s a színpadon állva menyasszonyának panaszkodik a színésznők silányságáról – telefonon. Ekkor jelenik meg Vanda, az utolsó szereplőjelölt, aki elsőre ellenérzéseket kelt, ám a szövegpróba során egyre megigézőbbé válik. A történet hol a színdarab világa, hol a filmé, majd már nem is igazán tudni, hogy hol járunk. Az viszont egyértelmű hogy az elementáris és szexuális igények elszabadulnak. Ingázunk a kívánt megaláztatás, az erotika, a borzalom határán. A szereplők át-átalakulnak, s a film egyre stilárisabbá válik.

venusz bundaban polanski

Polanski filmjének alapját Richard von Krafft-Ebing azonos című novellája adja, amelyben a főszereplő férfi rabszolgai bánásmódot és bántalmazást kér egy úrihölgytől. Az író pszichiáterként és igazságügyi szakértőként is dolgozott, főművében az emberi szexuális viselkedés különböző formáit írja le. A Vénusz bundában-téma kultikusságához a The Velvet Underground dala is hozzájárult. Polanski filmváltozata Arany Pálma jelölést kapott, Magyarországon pedig a Frankofón Filmnapok keretein belül került bemutatásra.

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE Filmelmélet és filmtörténet, illetve Magyar nyelv és irodalom szakán végzett. Jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola PhD-hallgatója. 2008 óta publikál filmes cikkeket, 2010 óta a Filmtekercs.hu szerzője.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com