expedicio-Vegyes érzelmekkel távozhattunk az idei Friss Hús ötödik szekciója után: két csalódásra két ígéretes produkció és egy mestermű jutott.

Terek (Erkel Bálint, 23′)

Hirdetés

Erkel Bálint filmjének főszereplője Budapest. Emberek szaladgálnak fel-alá, intézik ügyes-bajos dolgaikat, szerelmek köttetnek vagy éppen mennek tönkre, a folyamatosan összegubancolódó kapcsolatok között csak a város tűnik biztos fogódzónak. Erkel, mintha a Presszót vegyítené Az irányítás határaival: egy modortalan, nőcsábász fiatalember látszólag céltalan barangolásait követhetjük nyomon a városban, hogy nőket szedjen fel, tüzet kérjen cigarettájához, és kibéküljön a valószínűleg előző este felszedett lánnyal. A film különlegessége abban rejlik, hogy a fiú nem éppen izgalmas kalandjait különböző házak ablakából követhetjük nyomon, egy fixen rögzített kameraállásból. Az alkotás azért nem bizonyul működőképesnek, mert képtelen felkelteni az érdeklődést a „főhős” iránt, a mellékszálak nem elég humorosak (egy-két kivételtől eltekintve), így nagyon hamar unalom és közöny fonja körbe a statikus képeket.

Reggeli látogató (Csicskár Dávid, 13′)

Csicskár Dávid alkotása a szekció egyik legerősebb darabja volt: 13 percben elemi erővel mutatta be egy család széthullását és egy feldolgozatlan gyermekkori trauma hatásait apa és lánya életére. A kezdés, a „home invasion” filmeket idézi, hátborzongató zenével és pattanásig fokozott feszültséggel, hogy aztán kissé csalódást keltő módon kiderüljön a nem várt vendég az időközben hajléktalanná lett apa. Innentől kezdve egy vibráló, elképesztően profi módon kivitelezett párbeszédet láthatunk, amely egy korábbi halálközeli élmény körül forog. A beszélgetésben rendkívül erőteljesen rajzolódik ki a lelkiismeretfurdalástól gyötört emlékezet disszonáns működése és a megbocsátás hiányából fakadó élet keseredettsége. Az egész történet hitelét vesztette volna a kiváló főszereplő páros nélkül: Bán János legjobb alakításait idézi (Falfúró, Sorstalanság), Roszik Hella pedig a 9 és ½ randi után megmutatta, hogy meghatározó színésznő válhat belőle, ha megfelelő rendezői kezekbe kerül.reggeli_latogato

 

Levél Istenhez (Topolánszky Tamás, 30′)

Mindegyik szekció tartalmazott legalább egy olyan filmet, amely a vidéki Magyarországra kalauzolt el bennünket. Az V. szekcióban Topolánszky Tamás 30 perces alkotása teljesítette ezt a feladatot, nem is akárhogyan. Aladár és családja rendkívül szegény körülmények között él, és a hosszú hetek óta tartó szárazság az éhhalál szélére sodorta őket. Aladár hívő emberként folyamatosan imádkozik Istenhez, hogy végre jöjjön egy igazán nagy eső (no nem azért, hogy elmossa a mocskot az utcáról), és talpra tudjanak állni. Végső kétségbeesésében levelet ír Istennek, amit annak rendje és módja szerint postára ad. A postán dolgozók miután kiszórakozták magukat, megsajnálják a családot és gyűjtésbe kezdenek, aminek eredményeként Aladárék megmenekülnek.

A film egyik különlegessége a gyönyörűen megkomponált képekben és beállításokban rejlik, amelyek egyrészt univerzálisabb, líraibb töltetet adnak a műnek, másrészt kegyetlenül őszintén rávilágítanak a vidék nélkülözésére. A film végső üzenete, kísértetiesen hasonlít Az élet csodaszép lezárására: itt sem Isten oldja meg a problémákat, hanem a városlakók, ismerősök gyűjtik össze nehéz helyzetben lévő főhősnek a pénzt, azonban egy pazar csavarral Topolánszky kikerüli az érzelgősség csapdáját, mitöbb, Aladár válaszlevelével nagyon elegáns fricskát ad a vakbuzgó hitnek.level_istenhez

Mező utca 1. (Király Krisztián, 7′)

A szekció egyetlen animációs filmje okozta a legnagyobb zavart bennem. Király Krisztián 1993-ba röpít vissza bennünket, pontosan arra a napra, amikor a Szabad Európa Rádió befejezte működését. A filmben darabos, folyamatosan mozgó, retro hangulatot árasztó technikával idéződik fel a legendás nap. Egy falusi család reggeli készülődése során, miközben folyamatosan szól az említett rádió, darazsak özönlik el a faluban lévő összes házat. 7 perc alatt nem sikerül túl sok mindent megtudni a szereplőkről vagy bármi egyébről, ezért teljes értetlenséggel fogadtam a rajzást, aminek a jelentése is homályos. A közelgő új kor baljós előjele? A 42 éve felgyülemlett múlt kiengedése? Akárhogy is, Király nem sok kapaszkodót kínál, ezért filmje inkább bosszantó, mint elgondolkodtató.

mezoutca1

Az expedíció (Szirmai Márton, 11′)

A szekció vitathatatlan győztese! Az egyik legötletesebb rövidfilmbe csomagolt fekete komédia, amit valaha láttam! Szirmai Márton előző filmjében is hasonló kreativitással állított görbe tükröt a mai Magyarország elé. A Minimál egy sportverseny történetét meséli el, ahol a versenyzők (egy nyugdíjas, egy friss diplomás, egy egyetemi tanár és egy volt agrármérnök) abban mérik össze tudásukat, hogy ki tud kevesebb pénzből megélni. A film rendkívül frappánsan használja fel a sportközvetítések keretét és stílusát (Szántó Dávid hangja bármelyik olimpiát az eszünkbe idézheti), aminek következtében a folyamatosan záporozó társadalom-, és rendszerkritika kacagás közben fejti ki hatását.

Az expedíció története szerint a parlamentben kisorsolják, melyik szerencsés politikus tölthet el a választók között huzamosabb időszakot, hogy megismerje őket és feltérképezze igényeiket. Szirmai Márton fekete-fehérben forgatta filmjét, amely mintha a régi szocialista dokumentumfilmeket vegyítené Méliés Utazás a Holdba című 1902-es klasszikusával. A politikust hosszas kiképzés után (hogyan kell igazat mondani, hogyan kell sétálni autó használat helyett stb.) pánikgombbal felszerelt szkafanderben küldik a választók közé – rettegve érkezik meg közéjük, és hibát-hibára halmoz. Próbálja kiismerni magát a számára idegen környezetben, azonban csakúgy, mint 1902-ben a pionírok, ő is kénytelen távozni az ismeretlen bolygóról. Szirmai az összes létező sztereotípiát felhasználja és kiforgatja a politikusokkal kapcsolatban, teszi mindezt úgy, hogy megidézi a némafilmek legszebb pillanatait, miközben hasunkat fogjuk a nevetéstől. A vetítés után nem csak rekeszizmaink fognak fájni, hanem egy kicsit a fejünk is (igazi fekete komédiához illően), hiszen tudjuk, hogy amit eltúlozva láttunk, abban rengeteg igazság van.

, , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments