Magazin

Indiai Filmfesztivál 2014: Vakszerelem – A nő

1-1Ha indiai film, akkor Bollywood – vágják rá sokan, pedig a zenés masala csak egyike a Hindusztáni-félsziget filmes hagyományainak. Az idei mustra egy az európai művészfilmek világához jóval közelebb álló telugu nyelvű filmet, A nőt is bemutatta, mely még egy ilyen egzotikus programban is igazi csemegének számított.

A malajálam filmgyártás nagy veteránja, Sethu Madhavan 1995-ös, a legjobb telugu film kategóriájában Nemzeti Filmdíjat nyert filmje egy nő feltétel nélküli, vakbuzgó szerelmének története: Rangi (Rohini) reménytelenül odavan Paddaluért (Vijay), aki csak kihasználja és becsapja. A férfi megszöktette a lányt, de feleségül nem vette. A lány egy újabb cserbenhagyást követően meséli el szerelme történetét.

A bollywoodi filmek szigorú erkölcsétől merőben idegen A nő története, egy házasságon kívüli, vad kapcsolat elbeszélése. A film maximálisan Rangi karakterét helyezi a középpontba, az ő szemszögéből látjuk az egész cselekményt. Bár a mellékszereplők gyakran bírálják a főhősnő elvakult szenvedélyét, a rendező – aki a film a neves telugu író, Palagummi Padmaraju írásából készült forgatókönyvét is jegyzi – nem mond ítéletet Rangiról, csupán, szinte tényszerűen, bemutatja nekünk a nő szerelmét. Madhavan a dolgok közepébe vág, ennek a történetnek nincs kezdete, nincs vége, egy éppen aktuális állapotot ragad ki ebből a végtelen történetből, amiből apró mozaikok formájában ismerünk meg több részletet. Bár a fókusz mindvégig ezen van, a rendező többször hátralép, hogy ne csak ezt láttassa velünk, hanem a pár közvetlen környezetét és az életük hátteréül szolgáló Indiát is. Ez nem Bollywood Indiája, nem a színes kelmék és a vidám táncok Indiája: még ha sokszor harsány vígjáték ruháját ölti is fel, ez egy szomorú dallamra dúdolt mezítlábas India. Sethu Madhavan filmje sokkal őszintébb társadalomképet fest, mint amit Bollywood valaha is meg mert mutatni.

A nő nagyon érdekes film, de sokkal kevésbé szórakoztató. Lassan csordogáló mese, ami igazából nehezen nyer meg minket magának. Csakúgy, ahogy a szerelmesek történetének hallgatóságául szolgáló író, mi sem értjük meg igazán Rangi szerelmét, s így nem is nagyon tudunk vele azonosulni. Csak nézzük a mesét, gyönyörködünk a folyó felett felrebbenő madarakban, és örülünk, hogy láttuk India ezen arcát is.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com