Fotó: Paul Bush facebook

Paul Bush brit kísérleti filmes és animációsfilm-rendező, akinek egyes műveit gyakran Jan Švankmajer munkáihoz hasonlítják. De vajon ő mit szól mindehhez? Az idei KAFF-on a zsűri egyik tagjaként volt jelen, így volt alkalmunk megkérdezni.

Hirdetés

Lassan véget ér a KAFF, mi a benyomásod a fesztiválról?

Nos, hogyan is érzek? Mindig örülök találkozni új emberekkel, és ez a fesztivál olyan kicsi és barátságos.

Te is meglátogattad a Kecskeméti Animációs Filmstúdiót, láthatóan élvezted…

Mindig érdekes stúdiókat látogatni. A Kecskeméti Stúdiónak nagyon kellemes hangulata van, ahol jó lehet dolgozni. A kerttel és a fákkal igazán nyugalmas. Nem úgy néz ki, mint egy üzem, sokkal inkább, mint egy főiskola. Én még nem láttam ilyen stúdiót errefelé.

Fotó: KAFF 2015

Paul Bush a Kecskeméti Animációs Filmstúdió kertjében a Jan Švankmajer által ültetett fával.

Švankmajer nevét gyakran hozzák összefüggésbe egyes munkáiddal, például az 1999-ben készült Furniture Poetry vagy a 2004-ben készült While Darwin Sleeps című filmekkel. 

Habár nagyon szeretem a munkáit, egyáltalán nem befolyásolt engem akkoriban. Néhányan mondanak ilyesmit, mert ő is tárgyakat használ. De az animáció általában hasonló dolgokat használ fel. Én azt gondolom, hogy amit és ahogyan csinálok, nagyban különbözik Švankmajer munkáitól. A hetvenes évek közepén, amikor főiskolás voltam, még nem is ismertem Švankmajer nevét. Most már persze ismerem, és azt gondolom, ő a legjobb filmrendező, aki ezzel a technikával dolgozik. Ő a mester, és én nem próbálom lemásolni őt.

Tudsz olyan neveket mondani, akik mély hatást gyakoroltak rád?

Érdekes, rám nem igazán hatottak animációs filmrendezők. Én a Képzőművészeti Egyetemre jártam, így sokkal inkább művészeket tudok megemlíteni. Azt hiszem, amikor a filmek felé fordultam, leginkább a modern avantgárd művészei, mint például Stan Brakhage, másrészről a francia újhullám rendezői, mint a korai Godard, voltak rám befolyással. Persze most már sokkal több időm van animációs filmrendezőkkel találkozni és animációs filmeket nézni, de amikor elkezdtem az egészet, nem igazán tudtam semmit erről a területről. Naiv voltam, és éppen ez adott egyfajta erőt, eredetiséget. Friss voltam, és nem igazán érdekelt, mit érnek a filmjeim a szakmában.

furniture-poetry-paul-bush-01

Paul Bush: Furniture Poetry (1999)

Most dolgozol valamin?

Nemrég fejeztem be legutóbbi, a The Five Minute Museum című rövidfilmet, amelynek a közelmúltban volt a bemutatója. Jelenleg különböző munkákon dolgozom, az egyik egy nem animációs, de annál érdekesebb technikával készülő játékfilm, amelyhez speciális kamerát is készítettünk.

Igen, azt tudjuk, hogy szeretsz kísérletezni…

Engem nagyon érdekelnek a filmes technikák. Ez egyértelműen egy módja annak, hogy kifejezzük magunkat a világban. A technikai fejlődés nagyon magával ragadó, így az én kísérletezésem a technikával egyfajta keveréke különböző ötleteknek, és persze meg akarom ismerni a világot. Nagyon sok filmem arról szól, hogy látni akarom a fizikai folyamatok eredményeit.

Hol érhetőek el a filmjeid? Hogyan tudjuk megnézni őket?

Sokáig azon a véleményen voltam, hogy aki meg szeretné nézni a filmjeimet, fizethet érte a weboldalalom. De a módszerek azóta változtak, elnézést, hogy ennyire divatjamúlt vagyok. A közeljövőben a rendszerváltozáson megy majd keresztül, és akik kíváncsiak a filmjeimre, azok számára könnyen elérhetővé válnak majd.

Mi a véleményed zsűritagként a magyar szekcióról?

Versenyképes fesztiválnak tartom a KAFF-ot, a filmek, amelyeket megnéztem, magas színvonalat képviselnek.

, , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments