Értékelés: 8/10 Így értékelünk mi »


vademberek_hajszaja4Próbáltál már tagja lenni egy olyan közösségnek, amely minden erőfeszítésed ellenére sem fogadott be? Nézd meg Taika Waititi új filmjét, a Vademberek hajszáját, röhögj egyet korábbi önmagadon és vegyél ötleteket a továbblépéshez.

Nem meglepő, hogy a maori édesapától és orosz-zsidó anyától származó, új-zélandi születésű Taika Waititi főhősei rendszerint kirekesztett, kissé furcsa figurák, akik mindent megtesznek azért, hogy elfogadják őket és otthonra leljenek a társadalomban. A Boy (2010) árván maradt különc iskolása apja váratlan felbukkanása után minden erejével azon van, hogy elfogadtassa magát a férfival, groteszk, „szeret, nem szeret” kapcsolatuk egyszerre vicces és megindító. De a Hétköznapi vámpírok (2014) vérszívói is keményen dolgoznak azért, hogy beépüljenek a társadalomba és megfeleljenek a modern kor kihívásainak, azonban lényükből fakadóan ez nem egyszerű feladat. A direktor ezeket a beilleszkedési zavarokat és a kitaszítottság érzését végtelenül humorosan, gyermeki lelkesedéssel és pozitív szemlélettel ábrázolja.

A Vademberek hajszája főhőse az ifjú Ricky, aki Boyhoz hasonlóan árva, új szülei pedig egy vadon közepén élő, kissé bogaras, gyermekkorukban szintén árvaságra jutott házaspár, Bella és Hector (Sam Neill) lesznek. Waititi már a film elején csavar egyet a nézői berögződéseken, ugyanis az új otthonát egyre jobban megszerető Rickyt ismételten bedobja az ismeretlenbe, amikor nevelőanyja egyszer csak meghal. A fiúnak így a mogorva és magának való Hectorral kell közös nevezőre jutnia és menekülnie, hogyha nem akar megint árvaházba kerülni.vademberek_hajszaja1

Hirdetés

Sam Neill faragatlan, gyermekgyűlölő vadásza kiváló paródiája és kifordítása a színész karrierjét meghatározó Jurassic Park-beli karakterének, ahol csakúgy, mint most, a játék idő végére felelősségteljes felnőtt válik belőle (a film nyitánya szintén egy az egyben Spielberg klasszikusának idézete). Julian Dennison magával ragadó Rickyje pedig napjaink posztmodern karaktereinek örököse, aki minden szituációra egy filmes, zenei vagy kortárs popkultúrabeli idézettel reagál. A vadonban jártas, zsémbes Hector és a nagyszájú, elpuhult Ricky közös utazása tehát nem csupán kiváló gegekkel szolgál, hanem sziporkázó, Tarantino legjobb pillanatait idéző párbeszédekkel is. Waititi ugyanakkor képes arra, hogy mélységet és drámát adjon a történetnek, Bella elvesztését ugyanis mindketten az út során dolgozzák fel.

A rendező gyermeki látásmódja ezen filmjében is tetten érhető: egyrészt a film fejezetekre bontásában (melyeket mintha egy kisiskolás írt volna a vászonra), másrészt az üldözés valóságtól elrugaszkodott voltában. Ricky és Hector egyre népszerűbb lesz a közösségi média által, egyre többen tekintenek rájuk hősként, az őket üldöző gyermekjóléti hatóság pedig a film végére egy tankokkal és hadsereggel felvonuló gigászi armada lesz. A média által felmagasztalt, rendszerrel dacoló kívülállók így válnak egy gyermeki elme Bonnie és Clyde-jává vagy Mickey és Mallorey-jává (Született gyilkosok).vademberek_hajszaja2

A film végén a rebellis páros elesik a modern társadalom ellen vívott harcban, azonban küzdelmük nem volt hiábavaló. Megtanulják, hogy nem kell sem önmagukat feladva beolvadni, sem pedig mindent feláldozva kivonulni a társadalomból, ahhoz, hogy otthonra leljenek. Waititi mintha önmagáról mesélne: a direktor egyetlen filmjében sem enged sajátos látásmódjából (hogy több nézőt csalogasson be), ugyanakkor kifejlesztette azt a különleges stílust, amivel filmjei befogadhatóak maradnak a szélesebb közönség számára is.

, , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments