Értékelés: 7/10 Így értékelünk mi »


karbala_1A második világháború óta lezajlott legnagyobb lengyel csatáról évekig senki sem hallott. A Karbala, ez a látványos lengyel háborús film most igazságot szeretne tenni.

A  2003-as iraki invázióban számos hadsereg részt vett az amerikaiak oldalán, köztük a lengyel is. 2004 tavaszán felkelés tört ki a lengyel stabilizációs övezetben, az iraki siíta vallási kisebbség szent városában, Kerbelában: az Asura ünnep alatt az Al-Kaida által is támogatott dzsihádista harcosok megtámadták a koalíciós erőkkel szövetséges iraki csapatokat. Lengyel és bolgár alakulatok parancsba kapták: meg kell védeni a városházát, a lojális igazgatás székhelyét. Az iraki csapatok elmenekültek, a városházát körbezárták a támadók, a 40 fős lengyel-bolgár kontingens pedig alig 24 órára elegendő élelmiszer és lőszer mellett nézett szembe a több száz fős ellenséggel és a várhatóan többnapos ostrommal.

A Karbala két szempontból érdekes: „igaz történet” mivolta okán és háborús zsánerfilmként. Mint „igaz történet” fontos vállalás. A lengyel és bolgár egységek valóban hősies tettet hajtottak végbe és több mint tíz év elteltével megérdemlik az elismerést. A lengyel közvélemény csak 2008-ban értesült az ostromról, amikor a Gazeta Wyborcza cikket közölt róla – a csata, a koalíció politikai érdekei miatt, hivatalosan sosem történt meg. A filmet, a lengyel mozi legnagyobb logisztikai és gyártási kihívását az utóbbi évek során, nagy nehézségek között forgatták: Egyiptomból, Kurdisztánból és Dél-Törökországból végül Jordániába kellett áthelyezni a forgatási helyszínt (bár biztonságosnak az utolsó ország sem bizonyult). Hogy aztán a Karbala valóban a teljes igazságot mutatja-e be, kérdéses – túl sok benne a háborús filmes sablon, túlságosan érződik rajta a játékfilmesítés.

Hirdetés

karbala_2

Zsánerfilmként ugyanis a Karbala, bár élvezhető és izgalmas végig, nem mutat eredetit. Az Amerikai mesterlövész és A Sólyom végveszélyben kistestvére: ugyanazok a taktikai helyzetek (magukra maradt, profi nyugati lövészek védenek erőd jellegű helyszínt arctalan, fekete ruhás hordák ellen), ugyanazok a morális dilemmák (lőhetünk-e civilre, ha az ellenség használja fel?), és ugyanaz a poros-fülledt-sárga városi környezet. Ugyanaz a tépelődés az egyik oldalon (humánus háború minél kevesebb áldozattal), ugyanaz a törzsi brutalitás a másik oldalon (éppen ahogy az Amerikai mesterlövész kritikánk is írta: „lehet, hogy a valóságot mutatják be, csak jó lett volna látni legalább egy olyan irakit, aki nem a gonosz megtestesülése”). És ugyanaz a belső csoportdinamika ugyanazokkal a katonai alaptípusokkal.

Míg a film első fele néhány érdekes nüansszal kecsegtet – például a gyávaság következményével, a katonák anyagias motivációival, és néhány igen éleslátó mondattal (bolgár tiszt a lengyelnek: „tíz éve még beszélgethettünk volna oroszul is”) –, a második fele már csak a legalapvetőbb háborúsfilm-kliséket halmozza annak érdekében, hogy a lengyel katonákat minél hősiesebbnek tüntesse fel a hazai (és világ-) közvélemény előtt. Mintha bizony fokozni kellene a valóságot! Csodás filmet lehetett volna varázsolni a bezártság kétségbeeséséből, a fogyatkozó készletek szorításából, emberi próbákból, de ebből semmi sincs a filmben: van viszont iraki-kislányt-kimentünk-a-tűzből jelenet és zenekari aláfestés. A zsáner legjobbjai, például Kathryn Bigelow ezen már rég túlléptek. Már a 2001-es A Sólyom végveszélyben is progresszívebb volt.

karbala_4

Ettől még a Karbala nagyon is élvezhető, izgalmas háborús film marad. A színészek dicséretet érdemelnek (Kalicki kapitány szerepében Bartłomiej Topa különösen), és örvendetes módon mind a rendezés, mind az operatőri és vágói munka kellően világos ahhoz, hogy sejtsük, mi zajlik éppen (ámbár a rángatózó kézikamerás divat nem kerülte el ezt a filmet sem). Küllemre és akciórendezésre nézvést nem látni különbséget a Karbala és az amerikai háborús filmek között, ez pedig kimondottan bók egy közép-európai alkotás számára.

Csak azt nem tudom, miért kell a Karbalának úgy tennie, mintha amerikai tucatfilm lenne. Sok lehetőséget mulaszt el: éppen azokat, amikkel megkülönböztethetné magát másoktól, amikkel kitörhetne a sablonokból. Mintha a lengyel film is amerikai alárendeltje lenne, ahogy a lengyel katonák voltak az amerikaiak alárendeltjei Irakban. Mintha a Pentagon a lengyel forgatókönyveket is átnézné. Nem az szolgálná szebben a nemzeti büszkeséget, ha a lengyel film büszkén túllépne a nagyzenekarral kísért heroizmuson?

Adatlap

Karbala
színes, angol feliratos lengyel háborús dráma, 2015, 115 perc

Rendezte: Krzysztof Lukaszewicz
Írta: Krzysztof Lukaszewicz
Operatőr: Arkadiusz Tomiak
Producer: Georgi Dimitrov, Ilian Djevelekov, Matey Konstantinov, Alex Momchev
Zene: Cezary Skubiszewski

szereplők:
Bartlomiej Topa (Kalicki)
Antoni Królikowski (Kamil Grad)
Hristo Shopov (Getow)
Atheer Adel (Fraid)
Leszek Lichota (Malenczuk 'Maly')
Michal Zurawski (Waszczuk 'Starszy')
Tomasz Schuchardt (Sobanski)
Zbigniew Stryj (Dabek)
Piotr Zurawski (Waszczuk 'Mlody')
Piotr Glowacki (Galica)
Mikolaj Roznerski (Rozdzynski 'Rozen')
Jakub Wieczorek (Majcherek)
Alexander Sano (Sirakow)

Mafab
IMDb

, , , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments