Vegyes válogatás lett a hatos blokk, akad itt megható dokumentumfilm, szürreális némafilm, sőt azt is megtudtuk: más akasztófakötelét nem illik kiszemelni, csináljunk magunknak sajátot.
2. em
Kis Hajni dokumentumfilmje egy öregek otthonában játszódik, ahol a mackós ápoló egy napját követjük végig az ébresztőtől a lámpaoltásig. Főszereplőnk bolondozással és sosem lanyhuló jókedvvel próbálja szebbé tenné a 2. emelet lakóinak életét: hol lepkefarháttal kínál egy jóllakott nénikét, hol fogkrémes tubussal ütögeti egy bácsi fejét, de a vége mégis minden ilyen akciójának egy ölelés vagy puszi. Az ápoló mellett a feledékeny Dezső bácsi és szerető feleségének megható jelenetei teszik átélhetőbbé az itt lakók sorsát a rövidke film alatt.
A kivégzés
A Cannes-ban debütáló kisfilm 1990-ben játszódik Kolozsváron. A film érzékeny bepillantást enged Románia sötét korszakának végébe és abba, hogy mennyire mélyen beleivódott a személyi kultusz még a legkisebbekbe is. A főszereplő gyerekek otthon és az iskolában is csak „ceausescusat” akarnak játszani: vagyis újra és újra eljátszani a vezető és felesége kivégzését. Szőcs Petra filmje saját élményeiből táplálkozik, és szép párhuzamot állít a rendszer szétbomlása és a gyerekek családjának szétmállása között.
A romlás virágai
Sokat gondolkoztam azon, hogyan lehetne Tolnai Szabolcs (Az erdőről itt írtunk) szürreális vízióját megfogni: furcsa modern burleszk? Politikai szatíra a privatizációról? Az inzertekkel tarkított színes némafilmben Nikolai feleségét akarja meglepni azzal, hogy a tönkrement vegyiművek helyére Disneylandet építtet neki, miután papírmasé Miki-egér fejű nőkkel álmodott. Az abszurdumnak itt még nincs vége, mert a képbe bejön még az időnként a semmiből felbukkanó japán, aki lépten-nyomon bambuszokat ültet. A félórás alkotás felénél úgy döntöttem feladom, és elkönyvelem kísérleti fekete komédiának.
Akasztófa
Székely Előd abszurd kilencpercese volt a legkerekebb és legegyedibb történet a blokkban. Egy férfi éppen arra készül, hogy felakassza magát egy fára, ám alig megy arrébb pár métert, egy arra járó fiatal nő máris szemet vet a kötelére. Az idősebb férfi szíve megesik a nőn, és sálját se perc alatt alkalmassá teszi arra, hogy együtt vethessenek véget életüknek. Groteszk, humoros és meghökkentő alkotás az Akasztófa, aminek a poénját kár lenne itt lelőni.
(A Magyar Filmhét 6. számú kisjátékfilmes blokkjában még Varsics Péternek a tavalyi Busho-n bemutatott A strange kind of love című alkotása kapott helyet. – a szerk.)