sightseeingA Mediawave idei két magyar kisjátékfilmes blokkja közül az elsőben kaptak helyet a bizarr bűnügyeket, képtelen magyar helyzeteket bemutató rövidfilmek, amelyek épp csak egy kicsit rugaszkodnak el a valóságtól. Vagy talán még annyira sem. A szituációkat néha akasztófahumor kíséri, máskor viszont döbbent csönd.

Sightseeing

Több külföldi filmet is vetítettek az idei Mediawave-en, amelyekben a migráció kérdése állt a középpontban. Ezek között volt érzelgős (Ummi) és kissé kidolgozatlan is (Aïssa), de érvényes állítást egyikük sem tudott megfogalmazni. Borbás David viszont meg sem próbál nagyot mondani: az illegális bevándorlás kulisszái közt egy lendületes és szórakoztató filmet készített. A Sightseeing titka a humor: a simlis magyar férfi és a Bécsbe siető koszovói nő sorsa egy lopott taxiban fonódik össze. A félórás film remek arányokkal dolgozik, pont azon a ponton kezdődik és ér véget, ahol szükséges, a karakterei elevenek, a konfliktusai pedig pont annyira mélyek, amelyet egy ilyen terjedelmű, vígjátéki alaphangú film elbír.

Tökéletes befektetés

Számomra az idei program legmegrázóbb filmje volt a Tökéletes befektetés, hiszen a szatirikus alaphelyzetből (a lúzer fiú egy isten háta mögötti benzinkutat kap a gazdag apjától) váratlanul kegyetlen gengszterfilm nő ki. A fiúra ugyanis szemet vet egy „helyi vállalkozó”, aki szívesen segítene felvirágoztatni az üzletet. Az ajánlat természetesen visszautasíthatatlan, a válogatott szörnyűségek pedig kérlelhetetlenül követik egymást az egész éjszaka tartó beavatási szertartás során. A film félelmetesen objektív és túlságosan hitelesnek tűnik – éppen ezért nehéz elfelejteni.

Hirdetés

tokeletes_befektetesAkasztófa

Az Akasztófa bizsergetően abszurd szituációt vázol fel: egy öngyilkosságra készülő nő és férfi ugyanazt a tóparti fát szemeli ki magának. Kölcsönös udvariaskodás, rövid csevej – Örkény tollára kívánkoznak. Székely Előd viszont nem aknázza ki teljesen a helyzetben rejlő potenciált – szépen lekerekíti a filmjét, pedig az Akasztófa sokkal végletesebb fordulatokat, karcosabb megoldásokat is elbírt volna. Így egy feledhetőbb egyperceshez hasonló etűd lett belőle.

Viadal

Szeiler Péter a Viadal mellett az És ezt így hogy? című animációs filmmel is versenyzett az idei Mediawave-en – közös a két filmben, hogy az események nyugodt folyása könnyed horrorba torkollik. Hiszen ez a horror a hétköznapok része – egy gitár szétverésének története csak akkor megdöbbentő, ha ismerjük a készítésének történetét, egy kölcsönös megcsalásé pedig csak akkor, ha közben meghal az az ember, aki megpróbálta megerőszakolni a pár nőtagját… A Viadal pontosan térképezi fel a négyszereplős kamaradráma minden tagjának lelkét, természetesen csengő párbeszédeket ad a szájukba, dinamikusan váltogatja a két történetszálat, ami szerencsére a végén éppen, hogy nem ér össze.

viadal
Gond(n)ok

Oké, szóval ilyen szóvicceket nem szabad elhelyezni egy címben. Ettől függetlenül a Gond(n)ok ügyes stílusgyakorlat: a krimirajongó házmester a társasház „nagy bűnügyét” próbálja kinyomozni, a nyomozás során pedig megelevenedik a férfi fantáziavilága, amelyben a filmes és irodalmi krimiműfaj legnagyobb alakjai keverednek össze. Csörköl Zsolt hangulatos világot teremt a szürke valóság és a nyomozósdi egymásnak eresztésével, ahol bárki otthon érezheti magát, aki látott már gangos bérházat vagy egy tetszőleges Columbo-epizódot.

gondnokFelülvizsgálat

A Felülvizsgálat a blokk többi filmjénél egy lépéssel tovább megy a groteszk magyar valóság karikírozásában: főszereplője egy olyan férfi, aki a legváratlanabb helyzetekben elalszik, most viszont részt kell vennie egy felülvizsgálaton, hátha mégis egészséges. Bozzay Balázs filmje imádnivaló barkácseszközökkel dolgozik, a „vizsgálat” viccesebbnél viccesebb műszerekkel (telefonzsinórok!) zajlik. A csúcspont mégis kétségtelenül Galicza Péter, sokunk filmes tanára, akinél jobban senki nem tudta volna eljátszani a kis ablak mögött üldögélő „szakembert”.

felulvizsgalatAz üzenet

Az üzenet egyetlen fordulatra épülő műfaji filmes sziporka, viszont pont ez a fordulat kap egy kicsit kevesebb hangsúlyt a kelleténél. Pavel Lozin filmjének főszereplője (Elek Ferenc) azt a feladatot kapja, hogy főnöke üzenetét célba juttassa, ő pedig amatőr gengszterként hosszan tervezgeti, hogyan keménykedjen a címzettel. Arról természetesen fogalma sincs, mit tartalmaz az ominózus levél. Amikor végre kiderül, mi az üzenet – hirtelen vége a filmnek. Egy ilyen rövid műnél néhány másodperc is sokat számít, így talán csak ennyi hiányzott ahhoz, hogy még nagyobbat üssön a befejezés.az_uzenet

, ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments