snowpiercer_1Az utóbbi évek (egyik) legnagyobb sikerét aratta az ázsiai filmek között a Snowpiercer című posztapokaliptikus film. Bár itthon végül is nem került mozikba, a Titanicon most látható. Az alkotás igencsak megosztotta a Filmtekercs szerkesztőségét (csakúgy, mint a kritikusokat világszerte): jöjjön tehát egy duplakritika!

Hancsók Barnabás

Mindenfelé azt olvastam és hallottam, hogy az egyetlen vonaton játszódó Snowpiercert feltétlenül látnia kell minden filmszerető embernek. Aztán miután megnéztem, azt gondoltam, biztos összekeverték valamivel.

Hirdetés

Nem jó érzés negatívan nyilatkozni egy ilyen fontos témájú filmről, amely napjaink elfajzott társadalmának eltorzult értékrendjét veszi górcső alá, de nincs mit tenni: a tartalom sajnos nem szentesíti a formát. A nemzetközi (dél-koreai-amerikai-francia-cseh) koprodukcióban készült alkotásról ugyanis lerí, hogy költségvetése szinte minden egyes fillérét olyan színészek szerepeltetésére költötték, akikkel aztán eladhatóvá vált a film. Így ugorhatott be a főhős szerepére a Bosszúállók első és az Amerika kapitány második része között Chris Evans, és így láthatunk a kisebb-nagyobb mellékszerepekben is olyan sztárokat, mint Tilda Swinton, Octavia Spencer, Ed Harris vagy épp Jamie Bell.

snowpiercer_3Nem is a színészi játékkal van gond, hanem a megvalósítással: epikusnak szánt, ám inkább unalmasra sikeredett harcjelenetek; izgalmasnak gondolt, ám nagyrészt lényegtelen fordulatok; és végül egy olyan zárlat, ami szó szerint hülyén hagyja a nézőt. Pedig olyan remek témafelvetés a társadalmi rétegek átjárhatóságának kérdése, a kisember kitörése és az uralkodó, gazdag, magát mindenhatónak képzelő emberek elnyomó zsarnokoskodásának boncolgatása! Ráadásul a film szimbólumrendszere is olyan gazdag a vonatot hajtó, utasok által nem értett, ezért csak Szent Mozdonynak (angolul Sacred Engine, ami a film hivatalos honlapjának is címe lett) nevezett szerkezettel az élen, hogy órákig lehetne boncolgatni. Kár, hogy mindez így leírva sokkal izgalmasabbnak hangzik, mint ahogy az a Snowpiercer két órája alatt elénk tárul.

Havasmezői Gergely

A Snowpiercer olyan ázsiai őrület, amit már csak véres, kreatív furcsasága miatt is látnia kell a kíváncsi mozirajongónak, de ennél kicsit több is: egy remek akciófilm és egy csaknem érvényes társadalomkritikai darab.

Az ázsiai, esetünkben koreai filmek szabályai mindig kissé mások, mint amihez az amerikai/európai filmáradatban szokva vagyunk. A humor például egészen másképp működik egy keleti és egy nyugati néző számára (és akkor a finomabb kulturális különbségeket számításba sem vettük). Márpedig a Snowpiercer éppen a tisztázhatatlan humor és a kegyetlen valóság határán egyensúlyoz: nyugati szemmel sose tudni, ezt az egészet most komolyan gondolták-e, és vajon akkor normálisak-e az alkotók.

snowpiercer_4A film valójában képregényadaptáció, de önmagában is van olyan egyedi, amilyet – nos, nem túlzás állítani, hogy még nem láttál. A zárt helyszínen, egy száguldó vonaton folyó brutális akció csak az előtér (és persze messze nem ez az első film, ami megjátssza); sokkal inkább beég az emberbe a megkapó fényképezés és a gátlástalan színészi játék (Tilda Swinton sose volt szabadabb). No meg az a számtalan ötlet, amivel az egy vonatba préselődött emberi társadalmat ábrázolni lehet. A társadalomkritika hajaz az utóbbi években divatba jött posztapokaliptikus (tini-)filmek jellemzőire annyiban, hogy laposabb a kelleténél, de hát hogyan lehetne egy vonatba zárni a világot és akkurátusan megmutatni mégis? A Snowpiercer ezen a téren is megteszi a lehető legtöbbet.

A film története diadalmenet. Hazai és fesztiválszereplések után az Egyesült Államokban is moziba került (a rendező Bong Joon-ho és Harvey Weinstein csatáját a végső vágás fölött a rajongói követelések hatására a koreai nyerte), és széleskörű elismerést váltott ki a kritikusok körében: a Metacritic gyűjtése 84%-ra értékeli, a Rotten Tomatoes-é 95%-ra.

Adatlap

Snowpiercer
színes, dél-koreai-amerikai-francia-cseh sci-fi akciófilm, 126 perc, 2013

rendező: Joon-ho Bong
forgatókönyvíró: Joon-ho Bong, Kelly Masterson, Benjamin Legrand
zeneszerző: Marco Beltrami
operatőr: Kyung-Pyo Hong
producer: Tae-hun Lee
vágó: Steve M. Choe

szereplők:
Jamie Bell (Edgar)
Tilda Swinton (Mason)
Chris Evans (Curtis)
Luke Pasqualino (Grey)
Ed Harris (Wilford)
John Hurt (Gilliam)
Octavia Spencer (Tanya)
Ewen Bremner (Andrew)

IMDb
Mafab

, , , , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments