Magazin

Titanic 2015: Linklater, Cronenberg és egy csipetnyi H. P. Lovecraft – Újjászületés

spring_ujjaszuletes_2014_03Feszültség, félelem, misztikum és undor keveredik, romantika és horror friss szokatlansággal fonódik össze. Az ellentétes elemek azonban nem oltják ki, csak erősítik egymást, az Újjászületés nem válik erőltetett próbálkozássá. 

Az amerikai függetlenfilmes Justin Benson és Aaron Moorhead filmjében egy családi veszteségeket megélt kanadai srác, Evan, egyszer csak maga mögött hagy mindent és vesz egy repülőjegyet: bárhová. Végül Olaszországban köt ki, napsütés, buli, pia, mintha a Lakótársat keresünk egy keményebb, ugyanakkor bizonyos szempontból líraiabb feldolgozása kezdődne, de ehelyett valami egészen elképesztő fordulattal, életérzést és műfajt váltunk.

spring_ujjaszuletes_2014_02

Justin Benson első rövidfilmje, az A.M. igaz, csak kísérletező alkotás, mégis vannak rendezői megoldásai (feszültség fokozása, csend és zörejek alkalmazása), amelyek az Újjászületésben is helyet kapnak. Benson és Moorhead az RSA kereskedelmi produkciós társaságnál töltött gyakornoki idejük alatt ismerték meg egymást, amely a későbbiekben közös, az Újjászületéshez hasonló, a horror műfajával operáló alkotásokat eredményezett (Feloldozás, V/H/S: Viral).

Az alkotók a kliséket elmélyítették, melynek eredményeképp egy fordulatokkal teli, filmnyelvileg is eredeti műfaji hibrid született. Bizonyos szempontból mintha Linklater, Cronenberg és H. P. Lovecraft adták volna hozzá saját lényegüket egy közös produkcióhoz. Linklater Mielőtt…-trilógiája (Mielőtt felkel a Nap, 1995; Mielőtt lemegy a Nap, 2004; Mielőtt éjfélt üt az óra, 2013) a párkapcsolat bonyolultságával, annak megoldhatatlan válságával, Cronenberg gyökeresen új testiség felfogásával, H. P. Lovecraft sejtető bizonytalanságával, ismeretlen hatalmakkal való szembesülésével időződik meg. A filmben Evan szerepét játszó Lou Taylor Pucci a Gonosz halott (Evil Dead) 2013-as feldolgozásából ismerős lehet számunkra, amelynek eredetijének történetét (Sam Raimi: Evil Dead – Gonosz halott, 1981) Lovecraft munkássága inspirálta.

american_spring_web (3)A film kezdeti idilljére sötét árnyak vetülnek. Megmagyarázhatatlan dolgok keltik fel bennünk először a baljósság érzését. Louise, a gyönyörű diáklány rejtélyes injekciókat használ, genetikát tanul az egyetemen, számtalan nyelven beszél folyékonyan és szinte a világ minden táján megfordult már. Lehetséges mindez egy huszonéves lánynak egy élet alatt?

Ha belegondolunk, mintha nem is egy hibrid műfajú film tudatos megszerkesztéséről lenne szó az Újjászületés esetében, sokkal inkább arról, hogy az alkotók megfeledkeztek a műfajok létezéséről. Minden megfontolás és görcsösség nélkül lépik át a határokat, amelynek eredményeképp olyan természetességgel állítjuk, hogy ez a film gyönyörű és undorító, hogy a két jelző ellentmondásos jellege csak jóval később realizálódik számunkra.

spring_ujjaszuletes_2014_01

A forgatási helyszínek hatásosak, amelyekre a kameramozgások is rásegítenek. A csónakázás során bejárt titkos helyek, a madártávlatból fényképezett képsorok folyamatosan kontrasztban állnak a horror műfajával. Hasonló jelenet, amikor  végre mindenre fény derül, Louise pedig hangosan kiabálva rohan a szűk, macskaköves utcákon Evan után, ahol a városlakók előtt részletezi élete legtitkosabb történetét. Közben néha megmosolyogjuk őket, drukkolunk nekik, teljes a káosz, mégis működik.

spring_ujjaszuletes_2014_04

Habár a trailer úgy állítja be a filmet, mintha a horror zsánere átvenné az irányítást a romantikus film és a sci-fi fölött, ne hagyjuk magunkat megtéveszteni. Louise metamorfózisának megjelenítése és a film végi zárlat kiegyensúlyozza a különböző műfajok jelenlétét.

Szin Karolina

Szin Karolina az ELTE filmtudomány szakán végzett, majd grafikai- és product design tanulmányokat folytatott, többek között MOME-n. Jelenleg a filmgyártásban dolgozik. Szereti a szép grafikájú filmeket, animációkat (Tomm Moore, Sylvain Chomet, Gabrielle Vincent munkái), a magával ragadókat (Iñárritu, Jamin Winans), a kortárs magyart, illetve az ehhez részben viszonyítási pontként szolgáló rendszerváltó alkotásokat. szin.karolina@gmail.com

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com