Értékelés: 6/10 Így értékelünk mi »


vizvalasztoA Titanic versenyprogramjában bemutatott Vízválasztó elsőfilmes török rendezőnők, Esra Saydam és Nisan Dag munkája. Egy nem túl eredeti, de giccsesnek sem nevezhető romantikus dráma. Tele van ugyan érzelemmel, de a kidolgozott vizuális stílusnak és a színészek kiváló alakításának köszönhetően nem válik szentimentálissá.

A Vízválasztó maradéktalan felfejtése érdekében érdemes átgondolni, hogy milyen hatások is érhették a török rendezőnőket az alkotási folyamat közben. A filmen érezhető a nagyfokú személyesség: a  történet – melyben Damla, a New Yorkban karriert építő fiatal nő hazalátogat a török tengerpartra – ha nem is teljesen önéletrajzi ihletésű, de Esra Saydam és Nisan Dag is átélhettek hasonló helyzetet, hiszen mindketten az Egyesült Államokban, a Columbia Egyetemen tanultak. Másrészt észrevehető, hogy a társalkotókra hatással voltak a kortárs amerikai függetlenfilmek, hiszen műfaji elemekkel dolgoznak, és a szereplőket megpróbálják érzékenységgel megközelíteni, átélhető élethelyzetekbe hozni. A baj csak az, hogy hiányzik az árnyaltság a forgatókönyvből, különösképpen a karakterek felépítése lett nagyon vázlatos.

A hősnő érzelmi életét bonyolító szerelmi háromszögben a két férfi szembeállítása túlságosan is egyértelmű. Az amerikai Kevin megbízható, de gyenge és ragaszkodó, ő lenne az unalmas választás. A gyerekkori szerelem, Burak szinte tökéletes, férfias, a természet embere, mindenhez ért és mindenkinek gondját viseli. Mindemellett Damlát – aki az azonosulás pontja lenne a néző és a rendezőnők számára is – ellenszenvesnek ábrázolták az alkotók. Úgy tűnik, ő a felelős az összes tragédiáért, önzősége és ambíciói akadályozták meg mások boldogságát.

Hirdetés

vizvalaszto2

Ezért elgondolkodtató, hogy a film szerzői vajon hogyan viszonyulhatnak a szülőhazájukhoz, és hogy küzdöttek meg az emigráció nehézségeivel. Az a benyomásom, hogy a kérdés jóval komplexebb, mintahogy a Vízválasztóban ábrázolni merik. Damla kétségtelenül nem illik környezetébe, de a film nem fedi fel döntéseinek okát, és túlságosan is leegyszerűsíti a problémát. A szerelmi melodráma műfajának megvannak a korlátai és az egyébként tehetséges rendezők talán nem tudtak mindent kifejezni a zsáner szabályainak betartásával. Ha nem ragaszkodnának a hagyományos történetmeséléshez, valószínűleg a személyiségüket is bátrabban meg tudnák mutatni.

Mindenesetre a Vízválasztó, mint elsőfilm a  filmkészítők legjobb képességeit mutatja meg formanyelv tekintetében; remek stílusérzékkel rendelkeznek és tudnak atmoszférát teremteni, holott bevallottan másmilyen az ízlésük és a hozzáállásuk is a filmkészítéshez. Esra Saydam a színészeket instruálta, Nisan Dag pedig főleg a képi világ megalkotásában vállalt szerepet. A munkamegosztás láthatóan működött, hiszen a film vizualitása megfelelően illeszkedik a színészek naturalista játékához: a kamera követi a karaktereket a hétköznapi cselekvéseik során, megfigyelve a reakcióikat és érzéseiket. Az érzelmekkel teli, drámai jelenetekben a képek pedig már jóval dekoratívabbá válnak. A városi és a tengerparti közeg kontrasztja is kirajzolódik, az utóbbi Damla emlékei miatt először idillikus, álomszerű tájként jelenik meg. Fokozatosan derül ki, hogy a problémák ide is ugyanúgy elkísérik a lányt. Ahogy az emigráció, úgy a hazatérés sem lehet könnyű.

Adatlap

Vízválasztó (Deniz seviyesi)

színes, amerikai-török romantikus film, 105 perc, 2014

rendező: Nisan Dag, Esra Saydam
forgatókönyvíró: Nisan Dag, Esra Saydam
operatőr: John Wakayama Carey
vágó: Ozcan Vardar

szereplő(k): 
Mert Bulgan (Mehmet)
Sinan Eczacibasi (Teo)
Ozum Ersoy (Mina)
Jacob Fishel (Kevin)
Hakan Karsak (Sabri)
Ahmet Rifat Sungar (Burak)

IMDb

, , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments