Hírek

Botrány a magyar filmszakmában – A Kút újravágása és annak következményei

kut_jelenet_07Az utóbbi napokban óriási botrány övezi Gigor Attila Kút című filmjét, illetve annak újravágását és az azt követő kirúgási és szerződésmódosítási hullámot. Az eseményeket nehéz követni, rengeteg egymásnak ellentmondó állítás és nyilatkozat látott napvilágot, de a magyar filmes szakma felbolydult.

Szeptember 22-én került a mozikba Gigor Attila új filmje, a Kút, mely időben és térben csak hozzávetőlegesen lett elhelyezve: valahol az osztrák határ környékén, valamikor az utóbbi években játszódik a történet. Ez utóbbira utalt az a három másodperces jelenet, mikor a televízióban egy 2014-es adás megy, nevezetesen a Hír TV Páholy című műsorának egy részlete, amiben Kálomista Gábor, a Megafilm Kft. alapítója és ügyvezető igazgatója és a Thália Színház menedzser-igazgatója Schilling Árpádot véleményezi. Ez magából a részletből nem derül ki, kontextusából kiragadva hangzik el a pár szó, így a laikus mozilátogató nem is tudhatja, miről van szó. A premier után jelent meg egy interjú a rendezővel, aki azt nyilatkozta, a pár másodperces jelenet az idősík körülhatárolása miatt került a filmbe, valamint azért, hogy ezzel utaljon rá „ülünk valahol a Kelet és a Nyugat között”.

A kisebbfajta háború ezután kezdődött meg, ugyanis ezután kérte meg Kálomista a gyártót, a KMH Filmet, hogy a fent említett jelenetet távolítsák el a filmből. Annak ellenére, hogy a részlet jogairól a Hír TV és a gyártó már hónapokkal ezelőtt megegyezett újravágták a filmet, jelenleg már az új verzió megy a mozikban. A döntés azért is érdekes, mert egy ilyen utólagos változtatásnak hatalmas időbeli és anyagi vonzatai vannak.

Eddig a pontig lehet pusztán a tényekre szorítkozni, viszont innentől kezdve az érintett felek vagy nem szólalnak meg, vagy név nélkül nyilatkoznak, illetve a harmadik eset, hogy egymásnak ellentmondó állításokat tesznek. Ugyanis több olyan filmes, aki a Kút elkészítésén is dolgozott, jelenleg pedig Kálomista valamelyik produkciójában (pl. Munkaügyek, Csak színház és más semmi) alkalmazott filmes számolt be arról, hogy hirtelen „szakmai okokból” megszüntették szerződését. A 444 állítása szerint az ügyben érintett filmesek közül senki nem mer a nevét felvállalva nyilatkozni, mivel félnek a következményektől, attól, hogy a kis, belterjes magyar filmszakmában ezzel ellehetetlenítenék további karrierjüket. A magyar filmesek ennek hallatára nyílt levelet fogalmaztak meg:

„Tisztelt Kálomista Gábor!

Mi, a magyar filmszakma különböző területein dolgozó szakemberek, mélységesen elítéljük azt, és ahogy méltánytalanul, embertelenül megvált több filmes kollégánktól a Kút című film bemutatása körül zajlott személyes ügy miatt. Etikátlannak tartjuk, hogy a Megafilmnél már futó vagy indulás előtt álló produkciókban kiváló szakemberek veszítették el munkájukat megalapozott indoklás nélkül.

Ezúton nyilatkozunk arról, hogy eme elfogadhatatlan, esetenként kollégáink egzisztenciáját veszélyeztető, és minden tekintetben filmszakmánktól idegen, beláthatatlanul káros magatartása miatt a jövőben nem kívánunk Megafilm-cégcsaládhoz köthető produkcióban semmilyen minőségben közreműködni.

Kérjük tehát, hogy a mi nevünkkel egészítse ki a Megafilmes feketelistát!”

A folyamatosan frissülő listát, melyet lassan közel 600, a hazai filmgyártás különböző területein dolgozó szakember írt alá, itt lehet figyelemmel követni.

Közben azonban megszólalt Kálomista Gábor is, aki a képsor kivágását azzal indokolta, hogy nem örült neki, hogy a megkérdezése nélkül került a filmbe. Azt azonban tagadja, hogy felmondások és szerződésmódosítások történtek volna. Közleményében így fogalmaz: „Az elmúlt időszakban a Megafilm Service Kft. mindösszesen kettő emberrel módosított szerződést kettő futó produkcióban, így érthetetlen és megdöbbentő azon hazug állításuk, mely számos filmes szakember szerződésének személyes okból való megszüntetéséről szól. Ismétlem, kettejük szerződése került módosításra. Megszüntetésre egyetlen egy sem.”

Nardai Dorina

Nardai Dorina a ZSKF szabad bölcsészet, majd az ELTE BTK filmtudomány szakán diplomázott. 2011 óta a Filmtekercs szerkesztőségének tagja. Specializációja a gender témák, a dráma, a krimi, a thriller, valamint a spanyol, francia, német és távol-keleti film.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com