brillantemendozaVegyes fogadtatásban részesültek szerdán a naturalista filmkészítés mesterei, a belga Dardenne testvérek és a Fülöp-szigeteki Brillante Mendoza legújabb alkotásai a 69. cannes-i fesztivál hivatalos versenyprogramjában.

A Rosetta (1999) és A gyermek (2005) című filmekért kétszeres Arany Pálma-díjas Jean-Pierre és Luc Dardenne és a versenybe negyedik alkalommal meghívott manilai Brillante Mendoza is elsősorban saját korábbi filmjeihez képest okozott csalódást a kritikusok körében. A belga testvérpár Az ismeretlen lány című filmjének központi témája Pedro Almodóvar kedden bemutatott Julieta című filmjéhez hasonlóan a bűntudat. A film főhőse egy liege-i fiatal háziorvos, akit A küzdőkből ismerős francia Adele Hanele alakít. A doktornő egy este nem nyit ajtót a rendelőbe becsöngető fiatal nőnek, akit a rendőrség másnap holtan talál. A lelkifurdalástól gyötört doktornő – miután a rendőrségtől nem kap tájékoztatást – egyedül kezd nyomozni, hogy megtudja ki volt az ismeretlen lány. A rendezőket előző filmjeikhez hasonlóan elsősorban a főszereplőjük személye és igazsága érdekli. Az orvosnő felelősnek érzi magát a lány halálért, miközben senki más nem érez felelősséget, s ezért kezd nyomozni – mondta Luc Dardenne a film cannes-i sajtótájékoztatóján. A társadalmi kérdéseket feszegető, letisztult naturalista stílusban filmező alkotók visszautasították azt a feltételezést, hogy tézisfilmeket készítenének. Nem tézisfilmeket csinálunk egyes helyzetekről, hanem mindig egy személyt követünk. És azt reméljük, hogy a nézőt megérinti a doktornő különleges, talán egy kicsit aberrált, talán túlzó, talán őrült viselkedése. Minket az emberek érdekelnek. De az biztos, hogy a néző úgyis értelmezheti a történetet, mint a mai társadalomról adott diagnózist – hangsúlyozta Luc Dardenne.

Hirdetés

A reklámfilmek világából érkezett Brillante Mendozát is a társadalmi kérdések foglalkoztatják dokumentarista stílusú filmjeiben. A Manila egyik szegénynegyedében játszódó Ma’Rose nem kommersz film. Nem azért vagyunk itt, hogy szórakoztassunk, hanem hogy provokáljunk és kritikai szellemre ösztönözzük a nézőket – hangsúlyozta a rendező Cannes-ban. A mintegy kétórás film egy kábítószer-kereskedelem miatt letartóztatott házaspárról szól, amelynek három kamaszkorú gyermeke különböző módon próbálja megszerezni a korrupt rendőrök által követelt összeget ahhoz, hogy a szülőket elengedjék. Az 55 éves rendező naturalista módon, folyamatosan mozgó kamerával, közeli, szándékosan rosszul megvilágított képeken keresztül mutatja be az állandó rendőri erőszakot és a három fiatal kiszolgáltatottságát a nyomorban, akik mindent megtesznek azért, hogy a szüleik ne kerüljenek börtönbe. A nyomasztó hangulatú film nagy része egy rendőrőrsön játszódik. Az ázsiai filmgyártás egyik legkiemelkedőbb mesterének számító rendező azt reméli, hogy Fülöp-szigetek május 9-én megválasztott új elnöke, a törvényes rend helyreállításával kampányoló Rodrigo Dutertével változni fognak a dolgok hazájában.

Az új államfő a héten jelentette be, hogy vissza akarja állítani a halálbüntetést és engedélyezni fogja a rendőröknek, hogy ellenszegülés esetén a helyszínen agyonlőjék a szervezett bűnözéssel gyanúsított személyeket. A rendező nem kívánt a kérdésben állást foglalni, azt mondta a lehető legfüggetlenebb kíván maradni, s meghagyja magának a kételkedés jogát az új elnökkel kapcsolatban, aki június 30-án teszi le esküjét a következő hat évre. Remélem, hogy a dolgok jó irányban fognak változni. Ez a célom, ezért csinálok társadalmi jellegű filmeket – mondta Brillante Mendoza.



Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments