Hírek

Ezek az USA legextrémebb vonatai – Vasúti különlegességekkel jelentkezik a DoQ csatorna

szenes_vonatMennyivel száguld az USA leggyorsabb vasúti járműve? Hány ember szükséges ahhoz, hogy egy egész cirkuszi produkció felkerüljön egy vonatra? Mikor történt az első vonatrablás? Ilyen és ehhez hasonló izgalmas történetekbe nyerhetnek betekintést a mozdonyok és a lóerők szerelmesei a DoQ Különleges vonatok című műsorában. Íme az Egyesült Államok 5 legkülönlegesebb vasúti járműve!

Bizonyára mindenki hallott már a legendás Orient Expresszről vagy a fél Ázsiát átszelő transzszibériai vasútvonalról, ám a teherszállítók, gyorsvonatok és szénszállítók világáról csak keveset hallani, pedig meghatározó részét képzik mindennapjainknak. Matt Bown útmutatásával a nézők most betekintést nyerhetnek az USA leggyorsabb, legnagyobb és legegyedibb vasúti szerelvényeinek történeteibe.

Vándorcirkusz egy vonaton: A világ leghosszabb cirkuszi vonata az 1870 óta működő Ringling Brothers és a Barnum & Bailey társulat tulajdonában van. A cirkuszi járaton minden nap versenyt futnak az idővel: 30 embernek mindösszesen 5 óra alatt kell felpakolnia 56 vagonra a műsorban résztvevő összes állatot (köztük 10 elefántot és 20 lovat), a jelmezeket, a kábeleket és sátortartozékokat, majd 24 óra alatt eljuttatni az 1,5 km hosszú vonatot a következő show helyszínére.

A mozdonyok nagyapja: A Union Pacific híres, 844-es mozdonya a leghosszabb ideje futó gőzmozdony Amerikában. A vadnyugat és az aranyláz korát idéző 71 éves jármű gondos karbantartás mellett a mai napig utasok szállít Denver és a világ legnagyobb rodeójának otthont adó Cheyenne között. A történelmi járatra a jegyek mindig percek alatt elfogynak sőt, a gőzmozdony sokszor okoz forgalmi dugókat menet közben, hiszen a rajongók gyakran üldözik a fekete monstrumot autóikkal.

Acela Express: Az Acela Express az USA egyik leggyorsabb vasúti járata, végsebessége elérheti akár a 240 km/h-t is. Útvonala Washington DC és a több mint 700 kilométerre fekvő Boston között húzódik (összesen 14 megállóval), a vonat a távot mégis 6 óra 43 perc alatt képes megtenni. A 2000 óta használatban levő Acela típusú vonatok egyetlen darabja 28 millió dollárt kóstál, ezért mindösszesen 20 darab létezik ebből a 6000 lóerős, dupla motoros modellből.

Az életet jelentő szén: Nem is gondolnánk, hogy a szénszállító vonatok felbecsülhetetlen értékű szállítmányt vontatnak, pedig az áram előállításához szükséges alapanyag nélkül több millió háztartás maradna energia nélkül. A pennsylvaniai bányától az erőműig közlekedő 15000 tonnás(!) szénszállítónak majd’ 500 km-t kell megtennie nehezített körülmények között, nagy részét hegymenetben, így nem csoda, hogy a II. világháború során ennek a vasúti vonalnak a felrobbantásával próbálták meg a nácik elvágni a nagyvárosokat a szénszállítmányoktól.

Millió dolláros tehervonat: Plazmatévék, iPhone-ok, laptopok – csak néhány a Los Angeles és Fort Worth közt közlekedő tehervonat több millió dollárt érő rakományából. A 2 km hosszú vasúti járműnek és magasan képzett vezetőjének csak egyetlen feladata van: 48 óra alatt eljuttatni az árut a nyugati parti kikötőből a dallasi depóba. Az útvonal azonban rendkívül embert próbáló, hiszen a 250 konténert szállító vonatnak át kell szelnie többek között a Mojave-sivatagot, Új-Mexikó tájait és Los Angeles földrengésveszélyes területeit is.

Különleges vonatok keddenként 21:05-től a DoQ műsorán!

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com