szemrevalo-2016A Szemrevaló idén is, akárcsak tavaly, igazán ütős felhozatallal bírt. Toni Erdmann, Mérges Buddha, Vad, Csodaország… Sárossi Bogátával, a Goethe Intézet munkatársával, a Szemrevaló | Sehenswert egyik szervezőjével beszélgettem.

Az idei Szemrevalón több filmről is elmondtuk a véleményünket. A zsigeri, érzékekre ható testi élményt nyújtó Vadról éppúgy, mint a pőre valójában elénk tárt, túlságosan büszke, darabos, agresszív bokszolóról szóló Herbertről vagy a rendkívüli műgonddal megírt és rendezett Az állam Fritz Bauer ellenről.

Kíváncsi voltam néhány kulisszatitokra is a fesztivállal kapcsolatban, így alább a fesztivál egyik szervezőjével. Sárossi Bogátával készült interjúmat olvashatjátok.

Hirdetés

wild

Képkocka a Vad című filmből.

Nehéz a döntés? Van elég aktuális és releváns filmanyag ahhoz, hogy igazán nagy fejtörést okozzon a szelekció?

Németországban több mint 500 film készül évente és akkor még nem beszéltünk a svájci és osztrák filmtermésről. Hosszadalmas folyamat megnézni a sok esélyesnek tűnő filmet, hogy kiszűrhessük a legjobbakat.

Milyen szempont szerint válogatják ki az összegyűlt filmekből azokat, amiket aztán a fesztiválon is láthatunk?

Folyamatosan figyeljük a filmes eseményeket, számon tartjuk, ha német, osztrák, svájci versenyfilm indulhat Cannes-ban vagy a Berlinalén. Figyelünk azonban a friss, fiatal filmesekre is, ha a hazai kritika dicsér egy új filmet, azt mi is szemrevételezzük.

Összességében a válogatás során megnéztem körülbelül 20 német filmet és ezek közül válogattuk ki aztán azt a 9-et, mely az idei fesztivál programjába bekerült. Általában érzékenyebbek vagyunk azokra a filmekre, melyek (néha „csak” áttételesen) társadalmi problémákról szólnak. Ebbe beletartozik számunkra például a nők helyzete a társadalomban és az erre reflektáló filmek, de a múltfeldolgozás témája is.

Természetesen nem a filmek tartalma alapján válogatunk. Mindig azok a filmek ragadnak meg igazán mind minket, válogatóként, mind a közönséget is, melyekben a releváns tartalom egyedi filmes megoldásokkal, újszerű látásmóddal, izgalmas művészi megközelítéssel párosul.

Képkocka a 4 királyok című filmből.

Képkocka a 4 királyok című filmből.

Idén rendezik meg 5. alkalommal a Szemrevaló |Sehenswert Filmfesztivált.

Maga a fesztivál valójában már több mint 20 éve létezik. Kezdetben csak német filmeket mutattunk be és külön szervezésben zajlottak a svájci, illetve osztrák filmhetek. Idén van azonban az ötödik jubileuma, hogy a Goethe Intézet az Osztrák Kulturális Fórummal és a Svájci Nagykövetséggel közösen mutat be filmeket, a teljes német nyelvterületről, Németországból, Ausztriából és Svájcból .

Az együttműködés kézenfekvő alapja egyrészt a három ország közös nyelve, kulturális hasonlóságai. Ugyanezen okokból az országok filmes alkotói is kölcsönösen jó viszonyban vannak egymással, nagyon sok koprodukció születik, gyakran osztrák színész a főszereplő egy német filmben, vagy német színész egy svájci filmben.  

Hogyan képzeljük el ezt a  kooperációt? Hogyan jelentkezik mindez a szervezés, illetve a filmek kiválasztása terén?

Az egyes országok filmjeit az egyes intézmények válogatják ki, hisz mindenki a saját filmtermését ismeri a legjobban. De amikor már látjuk a lehetséges filmek halmazát, igyekszünk egyeztetni a témákról, súlypontokról, megbeszéljük, melyek lesznek a kiemelt filmek, melyekhez vendégeket hívunk. A fesztivál gyakorlati oldalának megszervezése pedig nagyon hosszadalmas, összetett feladat, melyben számos külső munkatárs is segítségünkre van.

Hogyan jött a fesztivál ötlete?

Szeretnénk a filmeken keresztül közelebb hozni a magyar közönséghez a három ország történelmét, kultúráját, illetve mai hétköznapjait.

Minden évben a három ország legfrissebb filmtermésének legjavát hozzuk el Magyarországra, olyan filmeket, melyek rangos fesztiválokon indultak, vagy jelentős (nemzetközi) díjakat nyertek, illetve olyanokat, melyeket különösen szeretett az otthoni közönség, mert releváns kérdésekkel foglalkoznak.

Ilyen például a „Talajt vesztett fiatalok” szekció, amely évről-évre visszatérő tematika, amelyben elég sok alkotás gyűlik össze, idén ebben a szekcióban kapott helyett többek között a Mérges Buddha is.

Melyik az Ön személyes kedvence az idei kínálatból?

Az én két kedvencem a német filmek közül a Herbert – egy kiöregedett, egykori NDK-s bokszoló története, Fassbinder melodrámáit idéző, egyszerre érzelmes s mégis lakonikus hangvételű film, illetve a Vad – egy magányos fiatal nő és egy farkas találkozásának modern meséje. Nagyon különleges, érzékeny alkotásnak tartom az osztrák Egy közülünk c. filmet, mely külvárosi fiatalokról szól, s egy megtörtént eseményt dolgoz fel, és nagyon örülök a svájci Heidinek, gyerekkorom legkedvesebb könyvének új feldolgozása az egyik legkiválóbb svájci színésszel, Bruno Ganzzal a nagyapa szerepében.

Mit tartanak az első számú kihívásnak a szervezés terén?

A fesztivál megszervezésének és lebonyolításának gyakorlati, technikai részletei mindig a legfárasztóbbak, ez a munka folyamatos egyeztetést igényel kb. 10 munkatárs, illetve szervezőpartner között. A legizgalmasabb része a szervezésnek az, hogy a fesztiválról olyan reklámanyagok készüljenek, olyan sajtófigyelmet kapjon, ami „beviszi” a közönséget a mozikba.

A filmekről való beszélgetést miért tartják fontosnak? 

Egy filmfesztivál abban különbözik egy-egy sima filmvetítéstől, hogy a nézők alkotókkal is találkozhatnak, vagy szakértőkkel beszélgethetnek az adott filmben felvetett problémákról. Igyekszünk mindig német, svájci, osztrák filmrendezőket, színészeket vagy forgatókönyvírókat meghívni a fesztiválra, akik beszélgetnek a nézőkkel. Idén vendégünk volt többek között a 24 hét c. film forgatókönyvírója a német  Carl Gerber, Benny Jaberg, egy fiatal svájci rendező, aki a Csodaország c. film egyik alkotója volt, s Mirjam Unger, a Szállj, cserebogár c. osztrák film rendezőnője.

Olvasd el Carl Gerberrel készült interjúnkat!

Az alkotókkal főleg magáról a filmről zajlik a beszélgetés. Ám néhány filmhez magyar vendégeket is hívtunk, akik szaktekintélynek számítanak egy témában Az Amateur Teens c. filmhez például Herczog Máriával beszélgettünk, többek között arról, milyen hatással van a közösségi média gyakran álságos üzeneteivel a mai tizenévesekre, önbecsülésükre, társas kapcsolataikra.

Vidéken is szoktak lenni vetítések? 

Nagy örömünkre már több éve együtt dolgozunk 1-1 pécsi, debreceni és szegedi mozival, valamint a debreceni Német Kultúrfórummal és a pécsi Lenau Házzal. Ezekben a városokban is hagyománya van már a német filmhétnek, bár itt csak kisebb válogatást mutatunk be a filmekből. A 20. század történelmére reflektáló, illetve a mai fiatalok problémáit feldolgozó filmek szinte mindig telt ház előtt mennek ezekben az egyetemi városokban.

Idén magunk is meglepődtünk: egy kecskeméti és egy ceglédi mozi is jelentkezett, hogy szívesen bemutatnák ők is a fesztivál filmjeit. Velük még keressük az együttműködés lehetőségeit, mivel sajnos igencsak megsokszorozná a munkánkat, ha még két újabb helyszínt vennénk fel az eddigiek mellé.

Nagyságrendileg hány emberre számítanak idén?

Tavaly (21 film, 52 vetítés) a fesztivál filmjeit Budapesten, Pécsett, Szegeden és Debrecenben összesen ca. 3500-an látták. Idén 18 filmünk van, 53 vetítéssel a 4 városban. Bizakodunk benne, hogy a nézőszámok most nőni fognak a tavalyihoz képest, úgy érezzük, idén hatékonyabb volt a marketingünk, mind a hagyományos médiumokban, mind a Facebookon.

Akkor nem kell félnünk ugye, hogy esetleg jövőre már nem lesz Szemreveló Filmfesztivál?

A fesztivál anyagi hátterét a három intézmény büdzséjéből gazdálkodjuk ki, s minden évben támogatónk a German Films német cég, valamint a svájci külügyminisztérium. A közönség biztos lehet benne, hogy jövőre is lesz Szemrevaló.

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments