frisshus2016Idén 4. alkalommal rendezik meg a Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivált, ami szerdától vasárnapig tart a Toldi moziban. A nemzetközi blokkok előzsűri feladatait a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves filmdramaturg szakos hallgatói végezték. Három interjúalanyunk a rövidfilmek természetéről és a gyakran sajnos eltérő színvonalról meséltek, ami megnehezíti és egyben megkönnyíti a válogatást.

Szerintetek miért néz ma rövidfilmet valaki, aki nem szakmabéli?

Hirdetés

Dósa Bernadett: Szerintem nem néznek, moziban nincs is sokszor erre lehetőség, otthon meg, online mondjuk, hamarabb jut eszébe az embernek, hogy megnézzen két best of cicás videót meg egy csúszdázó pandásat hét percben. Pedig a rövidfilmek ugyanolyan értékkel bírnak, mint a nagyok. Csak amíg egy nagyfilmben másfél órát várni kell arra, hogy Jack megcsókolja Rose-t, addig egy kisfilmben ugyanúgy megkapja a néző Jack-et, Rose-t, a csókot, csak 20 percben. Ha működik a történet, ugyanolyan hatást érhet el.

Oláh Medárd: A rövidfilmeknek ma sokkal több hordozó felülete van, mint korábban. Az interneten elérhető nagyon sok jó kisfilm, az emberek egyre jobban kezdik megismerni ezt a műfajt. Bár a népszerűbb rövidfilmek még mindig az egy nagy csavar vagy csattanó dramaturgiát használják, ezeket osztják meg a nézők egymás között leginkább, én mégis úgy gondolom, hogy ahogy jobban megismerik az emberek ezt a kategóriát, úgy lesznek majd egyre nyitottabbak a másfajta kisfilmekre is.

Lányi Zsófi: Azt hiszem, nekem úgy működik, mint az étkezésben a nassolás. Bárhol elfér, mindig jóleső, nem telít el, mégis tovább lök valamerre. Ráadásul, ha jól van megcsinálva, sűrített, de nem kér sokat és mégis rengeteg helyet hagy a nézői fantáziának.

 

Szerintetek mi értelme van egy ilyen fesztiválnak? Milyen célja lehet annak, hogy ilyenkor mindig elmélyüljünk a rövid műfajban?

L.Zs.: Inkább megfordítanám: miért csak fesztiválon lehet rendesen rövidfilmet nézni? Furcsa, hogy míg általában minden műfaj már megtalálta a maga helyét és formáját, a rövidfilm mostoha módon még mindig csak a nyitófilm és a felkapott netes videó között ingázik, pedig én biztosan szeretném, ha hétköznap is be lehetne ülni mondjuk egy jól összeválogatott kisfilm blokkra. Iszonyú érdekes, már-már kurátori munka lenne, hogy egy-egy blokkban mik kerülnek össze, hogy aztán teljes „moziélményt” okozzanak.

O.M.: Sajnos a legtöbb rövidfilm nem vagy csak jóval a fesztiválozás után kerül csak bemutatásra, még azokat is nehéz látni, amik Oscar-jelölésig jutnak. Ezért egy ilyen fesztiválnak nagyon nagy a hiánypótló szerepe. Azok a filmek, amik alapvetően kis közönség számára lennének elérhetőek, egy ilyen fesztiválon mind kritikusi, mind nézői látókörbe tudnak kerülni.

D.B.: Klassz lehetőség, hogy szakmán belül megismerjük egymást, hogy ne csak anyukánk meg apukánk nézze meg a munkánkat, és megvan az esélye a közönségnek, hogy minél több pályakezdő alkotóval ismerkedjen meg.

 

Mik voltak a kiválasztás legfőbb szempontjai?

O.M.: Számomra a történet vagy a mesélés módjának a minősége volt az elsődleges szempont. De ugyanúgy néztem a vizuális megoldásokat: egy gyengébben megvalósított kisfilmet is fel tud húzni. A legtöbb kisfilmről elmondható, hogy technikailag korrekt volt. Sokkal inkább voltak hiányosságok a történet, a rendezés, a jó ízlés és a minőségi mesélés terén. Az biztos, hogy az operatőrök, hangmérnökök, vágók mindenhol jó képzést kapnak, de a rendezők, írók viszont sajnos gyakran nem látnak ki a saját seggükből külföldön sem, ezért penetráns mocskokba is igazán könnyű volt botlani.

D.B.: Feleljen meg annak az igen egyszerű szempontnak, hogy van eleje, közepe, vége. Sajnos nem vicc. 🙂 De nyilván több dologra figyeltünk: miről szól, milyen a karakterek kidolgozottsága, dramaturgiailag hiteles-e, milyen a cselekmény, érthető-e az alapkonfliktus, elég erős-e, milyen az időkezelés, több van-e a történetben, mint amit látunk, hogyan adagolja az információt, mit akar közvetíteni stb.

L.Zs.: Én megpróbáltam megszabadulni minden műfaji és technikai kötöttségtől. Hülye egy szó, de valahogy az „igaziságát” kerestem a filmeknek. Illetve azt a lelkesen felbukó, zsigeri érzést követni, hogy „ezt nagyon megmutatnám mindenkinek!”. Még azokat a kisfilmeket is nehéz látni, amik Oscar jelölésig jutnak. Ezért egy ilyen fesztiválnak nagyon nagy a hiánypótló szerepe.

Groen-1024x577

Volt-e nagy szórás minőségben?

L.Zs.: Persze. Ha sok száz filmet megnéz az ember, mindig lesz szórás. Ettől volt például nekem igazán nehéz és izgalmas a válogatás, hiszen nem csak technikai-minőségbeli szórás van. Láttam elképesztően megcsinált animációt külföldről, amit képtelen voltam továbbküldeni, annyira ízléstelen volt. És egészen amatőr filmet is, aminek nagyon szurkoltam.

D.B.: 100 filmet néztünk meg fejenként, az én csomagomban mindössze (épphogy) 10 filmre mondtam, hogy mehet tovább. Gyönyörűen fényképezett, láthatóan anyagilag támogatott alkotások buktak el azon, hogy a fentebb említett szempontoknak nem feleltek meg és hiába volt zseniális az operatőr, a jelmeztervező, a látvány stb., nem adott többet.

O.M.: Annyira nem volt nagy a szórás, mert többségében ugyanolyan rosszak voltak a filmek. Ami pedig jó volt közülük, az nagyon kimagaslott. Sajnos a pályakezdők mindenhol úgy érzik, hogy első filmjeikkel hatalmasat kell mondaniuk, magukról kell beszélniük. Ezért nagyon sok volt a személyeskedő, de borzasztóan üres kisfilm. Azoknak az országoknak a filmjei inkább az erősek, ahol a film már kinőtte magát, ahonnan a nemzetközi piacokra állandóan kikerülnek a filmek. Az amerikai, francia és angol darabok között könnyebb volt jókat találni, illetve a közel-keletiek is erősek voltak.

 

Melyik film volt kiemelkedő a mezőnyből?

O.M.: Kiemelkedőnek egyértelműen a MANOMAN című animációs kisfilmet mondanám. Mind megvalósításában, mind ötletében és stílusában egyediséget és átgondoltságot tudott mutatni. (április 2. szombat 21.00)

D.B.: Az én személyes kedvencem a holland Lucas Camps Green című abszurd komédiája. Egy fiúról szól, aki belefut egy csapat emberbe, akik állnak a kereszteződésnél és arra várnak, hogy a piros lámpa zöldre váltson és át tudjanak kelni az úton. (április 1. 19:00)

manoman

Miről fog szólni az első film, aminek elkészítésében részt vesztek, és beválogatják a Friss Húsba?

L.Zs.: Szerencsére beválogattak olyat, amit én írtam, úgyhogy maximum azon tudok gondolkozni, hogy a következő mi lehet. Épp mostanában adtuk le a diplomafilmünk final draftját, annak lehet szurkolni. 🙂

D.B.: Nem, ezt nem szeretném elkiabálni. ?

,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments