Ráduly GyörgyOktóber 28-ától egy hónapon keresztül vetítik Jancsó Miklós filmjeit a párizsi Cinémathèque-ben. Erről kérdeztük Ráduly Györgyöt, a retrospektív magyar szervezőjét, a Clavis Films francia produceri iroda és forgalmazó vállalat munkatársát.

Honnan jött a retrospektív ötlete?

Hirdetés

Több szálon futottak az események. Meg kell említenem hogy Jancsó Miklós halála óta Franciaországban eddig semmilyen megemlékezés nem történt vele kapcsolatban, noha itt a ’60-as évektől a ’90-es évek elejéig rendkívüli figyelmet kaptak a filmjei. A Clavis Films Simon Sándor vezetésével 2005 óta jelentet meg DVD-n magyar és kelet-európai filmklasszikusokat, köztük Jancsó Miklós remekműveit. (A Clavis Films egy 1961-ben alapított filmtörténeti jelentőségű filmgyártó és forgalmazó vállalat, Armand Gatti Bekerítve c. filmjének, a koncentrációs táborok szörnyűségeiről készített első francia játékfilm gyártója.) Egyrészt az év elején a Magyar Nemzeti Filmalap (a Clavis Films közbenjárásával) javasolta a 2015-ös Cannes-i Filmfesztivál Cannes Classics szekciójába a Szegénylegényeket, a film 50. évfordulója alkalmából. Ezzel egy időben a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és filmintézettel kötött megállapodás értelmében, megjelentettünk három, a Filmlabor által digitálisan felújított Jancsó-filmet (Sirokkó, Szerelmem Elektra, Szörnyek évadja) DVD-n a francia piacon és elkezdtük fontolgatni a Szegénylegények restaurált verziójának franciaországi mozibemutatóját. 2015 elején Émile Breton, népszerű filmkritikus, a magyar és a kelet-európai filmek szakértője megjelentetett egy Jancsó Miklós teljes munkásságát bemutató könyvet. Úgy tudom, harminc éve ez az első könyv Jancsó életművéről. Émile Bretonnak, saját bevallása szerint, egyszerűen elege lett abból, hogy Jancsó Miklós teljesen feledésbe merült az elmúlt 20 évben Franciaországban.

És ehhez jön még egy találkozás. Az eddigi, DVD-n kiadott tíz Jancsó-film egyikét, a Szerelmem, Elektrát vetítettük a Párizsi Magyar Intézettel együttműködésben. Erre az eseményre jött el Émilie Cauquy, a Cinémathèque française egyik vezető munkatársa és rögtön beleszeretett a filmbe. Az ő segítségével kezdtük meg a tárgyalásokat a Cinémathèque programigazgatójával, Jean-François Rauger-val.

Jancsó Miklós: Szerelmem, Elektra (1974)

Tehát Émilie Cauquy ismerte Jancsót, hogy elment az Intézet vetítésére?

Igen, mégpedig onnan, hogy részt vett egy frankfurti retrospektív szervezésében, ahol Jancsó koprodukcióban készült filmjeit vetítették: Csillagosok, katonák; Sirokkó; A pacifista; Technika és rítus; Róma új Cézárt akar; A zsarnok szíve, avagy Boccaccio Magyarországon; Magánbűnök, közerkölcsök; Hajnal; Kék Duna keringő; Oda az igazság.

Hogy folytatódott a retrospektív szervezése?

Thierry Frémaux-nak és Gérald Duchaussoy-nak a Cannes-i Filmfesztivál, valamint a Cannes Classics igazgatójának köszönhetően létrejöhetett a Jancsó Miklósra való megemlékezés Cannes-ban a Szegénylegények bemutatásával. Cannes-ra a Filmalap és a MaNDA által elkészült a film felújított verziója, amelyet telt házzal vetítettek Jancsó Dávid és Jancsó Anna jelenlétében.

Jean-Francois Rauger, a Cinémathèque programigazgatója is megnézte Cannes-ban a Szegénylegényeket, és a vetítés után megegyeztünk a retrospektív megszervezéséről. Émilie Cauquy-val összeállítottunk egy első listát a filmekből. Ezt a listát a MaNDA segítségével véglegesítettük, aszerint, hogy melyik film van felújítva, vagy melyikből létezik jó minőségű kópia, mely filmekhez van rendelkezésre álló francia felirat, valamint szintén a MaNDA javasolt két vetítési blokkra való rövidfilmeket.

Hány film lesz látható?

Húsz játékfilm, valamint két blokkban tizenegy rövidfilm kerül bemutatásra. Ezeken kívül látható lesz két dokumentumfilm a Csillagosok, katonákról. Az egyik Kézdi-Kovács Zsolt Kamerával Kosztromában című filmje, a másik Forgács Iván és Kodolányi Sebestyén Szovjet-magyar koprodukciója, amelyek egyrészt tanúskodnak a film forgatásának körülményeiről, másrészt bemutatják Jancsó Miklós teljesen egyedi forgatási metódusát, valamint a szovjet cenzúra groteszk realitását. Látható lesz Pintér György Tanulmány című rövidfilmje, amelyet a Sirokkó forgatása alatt készült, valamint a francia Jean-Louis Comolli Jancsóról készített 1972-es dokumentumfilmje.

Eddig hogy fogadták a vetítéssorozatot a Cinémathèque-ben?

Az első hét után azt lehet mondani, hogy a rendezvény óriási sikert aratott, hiszen eddig az összes nagyjátékfilm vetítése telt házas volt. A francia sajtóban nap mint nap beszélnek róla és a France Culture közszolgálati rádió több filmes magazinja is foglalkozik a retrospektívvel. Ez a Cinémathèque, és leginkább Émile Cauquy munkája mellett annak is köszönhető, hogy a Szegénylegények felújított verziójának premierjét és egy tíz DVD-ből álló díszdobozos kiadvány megjelentetését is erre az időszakra ütemeztünk, és ehhez egy tapasztalt sajtóattaséval dolgoztunk.

Milyen események kapcsolódnak még vetítéssorozathoz?

A fantasztikus megnyitó est vendége Kende János operatőr volt, akivel Jancsó évtizedeken át dolgozott és akivel közös munkában alakította ki azt a filmes formanyelvet, amelyről ma is világszerte ismert. Több mint négyszázan voltak kíváncsiak a Szegénylegények restaurált verziójára ezen az estén. Október 29-én a Sirokkó vetítésére Kende Jánost és az egyik főszereplőt, a legendás Marina Vladyt hívták meg, és a vetítés után a közönség előtt meséltek a magyar-francia koprodukcióban készült film készítésének körülményeiről és a Jancsóval való közös munkáról.

Marina Vlady és Kende János a párizsi Jancsó-restrospektíven (Fotó: Simon Sándor, 2015)

Marina Vlady és Kende János a párizsi Jancsó-restrospektíven (Fotó: Simon Sándor, 2015)

November 12-én lesz egy konferencia Émile Cauquy, Émile Breton, a Franciaországban Jancsó életművet bemutató könyv szerzője és Gary Vanisian a Liberty of Cinema, the international coproductions of Miklos Jancso című könyv szerzője részvételével.

Az október 28-ai vetítés volt a Szegénylegények premier előtti vetítése. Mikor és hol mutatják be moziban a filmet?

November 11-én, és a párizsi Reflet Médicis moziban, mely a Quartier Latinben található. Ez azért érdekes, mert régebben is ennek a környéknek a mozijaiban játszották a Jancsó-filmeket. Azután más nagy párizsi és Párizs környéki mozi is programjára tűzi, mint például a gyönyörű Méliès mozi Montreuilben, mely Méliès régi stúdiójának a helyén áll. Azután a fimet vetíteni fogják Lyonban, Tours-ban, Bordeaux-ban, Marseille-ben, Nizzában és más nagyvárosokban is. Érdekességképpen megemlítem, hogy már most vannak foglalásaink gimnáziumi osztályok részéről különvetítésekre, ami jelzi, hogy Franciaországban a filmművészet fontos része az oktatásnak.

Miben áll a partnerkapcsolat a Cinémathèque-kel?

A film új bemutatását a Cinémathèque-kel közösen felállított stratégia keretében határoztuk el. Mivel Jancsót, csakúgy, mint más nagy magyar filmrendezőket, Franciaországban egyszerűen elfelejtették az elmúlt 25 évben, azon kellett gondolkodnunk, hogyan keltsük fel az érdeklődést iránta.

Úgy döntöttünk, hogy a cannes-i vetítésre alapozva beindítunk egy dominóeffektust. A Clavis Films-szel vállaltuk, hogy a retrospektív idejére kihozzuk a Szegénylegényeket a mozikban és megjelentetjük a díszdobozos DVD kiadványt, ezekkel is fokozva a sajtójelenlétet. A partnerkapcsolat kommunikációs szempontból nagyon hatékonynak bizonyult.

Jancsó Miklós: Szegénylegények (1966)

Ezt megelőzőleg a nyár folyamán felkerestem Thierry Frémaux-t a Cannes-i Filmfesztivál igazgatóját, aki egyben a legnagyobb európai klasszikusfilm-fesztivál, a lyoni Lumière Fesztivál igazgatója is. Kértem, hogy tűzze programra a filmet, különös tekintettel arra, hogy az idei fesztivál életműdíjas rendezője Martin Scorsese nagy rajongója Jancsó Miklós filmjeinek. Azonnal válaszolt, hogy annál is inkább szeretné vetíteni a filmet, mert az szerepel Martin Scorsese személyes kívánságlistáján. Mivel ráadásul a fesztivállal egy időben Scorsese a Cinémathèque vendége is volt, máris lett egy világhírű „védelmezője” Jancsó Miklós filmjeinek. És ez, mondanom sem kell, meghozta a kellő hatást mind a közönség, mind a sajtó felé. Ez egyrészt ahhoz kellett, hogy az a generáció, amely annak idején rajongott a Jancsó-filmekért, újra értesüljön a programokról, illetve hogy a fiatalabb generáció is kedvet kapjon megismerni a rendezőt. Ezen kívül természetesen segítettünk a Cinémathèque-nek a filmek feliratozásában is.

Ők a konkrét szervezési munkákat végezték el, segítettek a kommunikációban, illetve rendelkezésünkre bocsátottak francia nyelvű anyagokat: régebbi interjúkat, kritikákat, tanulmányokat, dokumentumfilmeket, amelyekből összeállítjuk a DVD-k extráit.

A vendégek és a kópiák szállításában szintén nagy szerepet vállalt még a Párizsi Magyar Intézet.

Milyen filmeket adott már ki a Clavis Films?

Idén három Jancsó-filmet adtunk ki dvd-n, a Szerelmem, Elektrát, a Szörnyek évadját és a Sirokkót. Korábban más Jancsó-filmeket is megjelentettünk, de Szabó István öt filmjét is, vagy Bacsó Péter A tanú című filmjét, illetve olyan jelentős alkotásokat, mint Sára Sándortól a Feldobott kő, Fábri Zoltántól a Húsz óra vagy Gál István Sodrásban című filmjét, és még sorolhatnám.

Gaál István - Sodrásban 1963

És a további tervek?

A Cinémathèque érdeklődést mutat további magyar rendezők bemutatására, és megállapodtunk, hogy jövőre is lesz egy retrospektív, de még nem dőlt el, hogy kinek a műveiből.

A tervek szerint jövőre 15 magyar filmklasszikust hozunk ki DVD-n: animációs filmeket és egy Fábri-sorozatot, digitálisan felújított filmeket.

, , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments