madarasz istiSzámos tévé- és rövidfilm után a miskolci származású Madarász Isti végre elkészítette első mozifilmjét, egy nagyszabású magyar időhurkos thrillert. A Hurok írójával és egyben rendezőjével beszélgettünk.

Térjünk rá rögtön a Hurokra. Egy időutazós filmnél mindig felmerül a kérdés: vannak logikai buktatók a filmben?

Hirdetés

Elvileg nincsenek.

Szóval, ha elégszer megnézzük, akkor mindent megértünk?

Igen, bár azt kellett tapasztalnom, hogy ez ennél szubjektívebb dolog. Az én fejemben, az én magyarázatomban én végig tudom mondani gyakorlatilag hibátlanul, de hála istennek elég sok egyéni értelmezése van. Például amikor két ember van, egyesek szerint nem is két ember van, ez csak valami lelki dolog.

Mint általában az ilyen filmekben, a hős számos akciója a korábbi hurkok történéseit alapozza meg, de mintha lennének olyan cselekedetei is, amelyek letérítik őt erről a körforgó pályáról és új hurkot hoznának létre. Ennek mi a magyarázata?

A legalapvetőbb kérdés, amit az elején tisztázni kell, hogy amikor a filmet nézzük az elején, az az első kör vagy már a tizedik?

Nyilván nem az első, mert már ott vannak későbbi körök jelei.

Így van.  És innentől kezdve elég sok mindenre nem az adott körön belül kell a magyarázatot keresni. De az, hogy mi hat előre és mi hátra: ebben van mindkét fajta. Szigorú a szabályrendszer, de nem csak egyféleképpen működik.

Ugye, van az a rész, amikor hősünk az apjától jön, és a lépcsőházban rányit saját magára. Ezt látjuk mindkét hurok szemszögéből. De annál a résznél a másik maga, akire rányit is pont az apától jön. Akkor nem egyszerre kellett volna ott lenniük?

Ott ki van vágva valami, ezen át kell siklanod. A mi szabályrendszerünk az volt, hogy ha a 2-es számú Ádám belép az 1-es számú Ádám helyére, akkor az 1-es számú Ádám már másfele irányítódik. Volt emiatt egy olyan jelenet, hogy amikor ő bejön az apához Annával, akkor bezárja az ajtót és egyszer halljuk, hogy valaki be akar jönni, de nem engedik be, és az elmegy. Csak ezt kihagytuk, mert béna volt. Úgyhogy amikor másodjára látjuk, el kell fogadnunk, hogy 1-es Ádám kikerülte azt a részt.

Azok, akik már látták a filmet nyilván kíváncsiak, hogy a vége vajon mit jelent.

Én azt akartam, hogy olyan vége legyen, mint az Eredetnek. Imádtam azt a filmet: Nolan a végén tett egy icipici gesztust, amiről nem tudtad eldönteni, hogy ez most mindent felülír-e vagy sem. Mikor az Eredetet néztem, ültem a moziban – nem díszelőadáson, csak sima vetítés – és a nézők a végén elkezdtek tapsolni. Mikor volt utoljára olyan élményed, amikor a nézők tapsoltak egy filmen? Azt gondoltam, ilyen véget kell csinálni. Mi sem mutatjuk meg, hogy mit néz a főhős a metrón, csak egy picit bekavarunk.

madarasz isti

És arra van válasz, hogy mi a kiváltója az időhuroknak?

Nincs. Illetve van, de nem konkrétan, hogy bevette a szérumot, vagy ilyesmi. Van az az érzés, amit szerintem mindenki ismer, hogy bárcsak újrakezdhetném. Elrontottam valamit, mondtam valamit, csináltam valamit, bántottam valakit, bárcsak visszacsinálhatnám. Azért történik ez meg, mert Ádámnak szüksége van erre az ő egyedfejlődéséhez. Hogy most Isten közbenyúlt vagy más, azt én direkt nem akartam elmondani. Ez nagy vita volt, mert volt ilyen korai fejlesztési szakasz, ahol követelték, hogy legyen egy tudós vagy mondja be a rádió, hogy óriási vihar közeledik vagy napkitörések. Csak ez egy kicsit olyan olcsó.

Időutazás, időhurkok, az idő manipulálása, ezek a témák megjelentek már nálad korábban is. Az Előbb-utóbb, sőt a superDIGITAL című rövidfilmed is lényegében erről szól. Miért foglalkoztat ennyire ez a téma?

Mert nagyon izgalmas. Én szeretek játszani a szerkezettel és az időutazós film nagyon jó alkalmat ad erre. Ráadásul én nagyon szeretem a sci-fit, de nem a csillagvándorlós, űrsárkányos, Marson ugrálós nem tudom micsodát, hanem ezt a hétköznapit. Nekem ez például az Az ember gyermeke. És az időutazás, főleg az ilyen, nem az, amikor visszamegyünk a középkorba, vagy a dinoszauruszok korába, hanem, amikor van egy ilyen időkavarás pár órában, nekem ez a hétköznapi sci-fi. Az, ami akár veled is megtörténhetne. Nekem az egyik kedvencem a K-Pax. Végig egy elmegyógyintézetben játszódik, semmi fantasztikus nincs benne, de mégis az egész egy sci-fi.

Ha már szóba jött hétköznapiság, a Hurok miért egy alternatív Budapesten játszódik?

Mi mindig azt mondtuk, hogy ez nem egy alternatív Budapesten játszódik, hanem ez egy „valahol”.

Madarasz Isti: Hurok

De a lényeg, hogy egy miénktől eltérő, fura világban játszódik.

Mert hogyha a Kálvin téren menne át a főhősünk, az lerántaná az egészet a földre. Akkor nem hiszem el, mert a Kálvin téren ilyen nem történik. Mi nem egy csodavilágot építettünk fel, csak eltüntettük a markánsabb jeleket, és megkerestük azokat a pontokat, amiket nem annyira ismernek az emberek. Nekem az nagyon nagy büszkeség, hogy egy csomó ember nem tudja, hogy hol vannak a helyszínek. El akartam egy picit emelni, mert ez egy mozifilm, nem pedig csak egy film.

Az időutazás tematika nem túl elterjedt a magyar filmművészetben, de mégis elmondhatjuk magunkról, hogy a világ legelső olyan időutazós filmje, ami időgépet szerepeltet, az magyar. Ez az 1942-es Szíriusz.

Érdekes. Tök jó. Ezt nem is tudtam.

Akkor ezek szerint nem volt szem előtt ez az ősi „hagyomány” a Hurok készítésénél.

Nem, ez abszolút a Vissza a jövőbe című filmből ered. Én ott láttam először ilyet, és olyan szinten lenyűgözött, hogy utána rengeteg ilyen könyvet olvastam, meg sci-fit és Nemere István-regényeket, és mindig rájöttem, hogy minden, ami időutazós, az nekem jó. Én még a rossz időutazós filmeket is szeretem. Mert izgi, még akkor is, ha gagyin van megcsinálva. Annyiféleképpen lehet ehhez hozzányúlni, tényleg, hogy öt percet utazol vagy egy millió évet, egyszer utazol vagy ilyen repetitív módon, mint az Idétlen időkig és a Forráskód esetében. Kimeríthetetlen. Én nem unom őket.

Mégis, voltak úgymond fő inspirációk az időutazós filmeken belül?

Fők nem. De nagyon sok utalást elrejtettem a filmben más időutazós filmekre. Kifejezetten sokat. Ha valaki sokszor megnézi, akkor észreveheti. Onnantól kezdve, hogy egy falra fel van festve a 12 majom jele. Egy csomó ilyen kis apróság. Majdnem minden rendszám jelent valamit. A főhős autója a BTF-123, ez a Back to the Future 1-2-3. Nagyon szeretem őket, nagyon inspiráltak, de nekem fontos volt, hogy ne az legyen, hogy valamelyikre nagyon hasonlít. Nem mondom, hogy saját találmány, de az Előbb-utóbb-ban is ezzel a szerkezettel kísérleteztem. Nincs meg a konkrét időugrás pillanata, tehát nincs az, hogy beszállok az időgépbe és visszamegyek, hanem ez a Möbius szalag-szerű történetvezetés van. Mindig előre megyek, és egyszer csak ugyanott találom magam. Maximum más szereplővel érkezem oda, vagy más szemszögből látom az eseményeket. Engem ez nagyon izgatott. Az Előbb-utóbb pont ugyanez a dramaturgia, csak még kicsiben.

madarasz isti

Nekem a Triangle jutott eszembe.

Azt nem láttam.

Nem zavarodtál bele forgatókönyvírás közben a sok időhurokba?

De, rengetegszer. De nem is az, hogy belezavarodtam, mert állandóan jegyzetelgettem magamnak, meg voltak ilyen rajzaim, hogy ki hol van. Az volt a rossz, amikor bele kellett javítani. A forgatókönyv írása nem volt olyan nehéz, mint az átírása. A végén eljutottam oda, hogy ezt a könyvet nem szabad átírni, mindig csak elölről kezdeni. Mert ha belenyúlok a 64. oldalon, akkor a 24.-en is ki kell valamit javítani, meg a 92.-en is. Minden háromszor történik meg, a legvége négyszer. Szóval nehéz volt. Ami a legnehezebb volt, az a forgatásnál fejben tartani mindenkinek, hogy épp hányadik körnél járunk. Mindig azon viccelődtünk, hogy a következő film egy road movie lesz: két ember ül az autóban, nem cserélnek helyet soha, és egyenes irányba mennek.

Akkor gondolom nem időrendben forgattatok.

Nem, össze-vissza. Ráadásul sokszor úgy kellett logisztikailag, hogy amikor itt vagyunk, akkor leforgatjuk mind a három kört itt. De a három kört sem feltétlenül időrendben, lehet, hogy először forgatjuk a végét. Mondjuk oké, leforgatjuk, hogy a Dorina már meg van verve. De amikor Anger megüti, az még nem volt felvéve, ezért eldöntöttük hol legyen a seb, viszont utána figyelni kellett, hogy Anger feltétlen oda üssön majd később. Ez tényleg nehéz volt egy kicsit. És nem állítom, hogy nem kavarodtunk bele. Nagyon sok embernek az volt a feladata, hogy figyelje az ilyen hibákat.

Említetted a díszbemutatón, hogy Dyga Zsombor nélkül nem lennél filmes. Ez mit takar konkrétan?

Én egy miskolci csávó vagyok, itt kezdtem el rövidfilmeket csinálni, és már három rövidfilmet leforgattam úgy, hogy még életemben nem voltam filmforgatáson. Amikor felkerültem Budapestre, elkezdtem statisztálni filmekben. A Dyga Zsomboréknak volt itt egy elég jó, függetlenfilmes körük. Így találkoztam a Zsomborral. Ők hívtak el először magukkal, hogy menjek velük forgatni. A Zsombor volt az, aki „beengedett”. Az Előbb-utóbb például úgy készült, hogy Zsombor kapott pénzt egy kisfilmre, és én meséltem neki a filmtervemről, mire azt mondta, hogy akkor ő elfelezi azt a pénzt, amit kapott, és a feléből csináljuk meg az Előbb-utóbb-ot, a másik feléből pedig megcsinálja a sajátját. Ilyet soha senki nem csinál. Ő felvett a hátára, és bevitt a filmesek közé. Mi azóta is nagyon jóban vagyunk. Néha ő asszisztenskedik nekem, én asszisztenskedem neki. Mentünk úgy forgatni filmekbe vagy reklámokba, hogy ő volt az első asszisztens, én a második.

Mégis, neked már van egy Filmalapos mozifilmed, de ő még mindig függetlenként tevékenykedik.

Most azért ő nagyon menő az Aranyélettel, én őszintén felnézek rá. A Vajna-rendszerben még nem csinált nagyjátékfilmet, de szerintem fog, mert tudom, hogy milyen jó könyve van. De ő most HBO-zik, és borzasztóan jó munkát végeznek. Egyébként ő mindig függetlenfilmezni akart.

És mit gondolsz a műfaji film helyzetéről Magyarországon?

Alakul. Lassan. A műfaji film nehéz helyzetben van, mert akárki akármit mond, mi Magyarországon ezt még csak tanuljuk. A főiskolán nem feltétlenül ezt tanítják, és egyszerűen nincs elég hagyományunk. Erről szoktam panaszkodni. Amikor megnézel egy amerikai westernt, és megnézed a DVD-n a werkfilmet: meginterjúvolják a lovas kaszkadőrt, aki elmondja, hogy ő még az apjától tanulta a szakmát, aki szintén lovas kaszkadőr volt, az ő apja pedig Billy Wilderrel dolgozott. 3-4 generációsok a kaszkadőrök, az operatőrök, tehát a vérükben van, hogyan kell ezt csinálni. Nekünk nincsen magyar előképünk. Nekünk van egy autófelborulásunk. Mindenki oda van tőle. De a kaszkadőr szakértőnk most csinált ilyet először. Pedig ő Magyarország leghíresebbje. Csinált már sok autófelborulást, de ilyet még ő sem. Szóval járatlan utakon járunk és a közönség is gyanakodva figyel minket.

És szerinted a Huroknak sikerülhet kitaposnia egy új utat?

Ki van mondva, hogy Magyarországon csak a vígjáték lehet sikeres. Erre most a Saul fia egyébként tök jól rácáfolt. Reméljük, hogy valamennyire a Hurok is rácáfol. Szerintem kis lépésekkel haladunk. Vissza kell szerezni a közönség bizalmát. A rendezőknek, a készítőknek meg kell erősödni ezekben a zsánerekben. Én remélem, hogy a Hurok sikeres lesz, de annak örülnék a legjobban, ha a még idén kijövő 3-4 zsánerfilm is nagyon sikeres lenne. Együtt kell tolni ezt a szekeret. Nagyon drukkolok, hogy Tilla filmje, a Tiszta szívvel is jól süljön el. Egy fecske nem csinál nyarat, ugye ezt mondják.

hurok2

Akkor szerinted nincs olyan műfaj, ami nem elképzelhető Magyarországon?

Én ebben sosem hittem. Mindig mondják ezt, de szerintem ez hülyeség. Szerintem lehet magyar horrort csinálni. Lehet magyar akciófilmet is csinálni. Ez pénz kérdés. Lehet musicalt is csinálni. Mindent lehet. Lehet, hogy egy kicsit nehezebben fogadja el a közönség, és ezért meg kell találni rajta a fogást, de miért ne lehetne? Nálunk is van horror, meg nálunk is van sci-fi. Most a Lengyel Balázsék készülnek erre a Lajkó filmre. Ez egy űrhajós film lesz, Balázs iszonyú tehetséges, biztos az is jó lesz. Szóval mindent lehet.

És te milyen filmterveket szeretnél még megvalósítani?

Hú, hát, rengeteg van. Most a következő filmről még nem szabad beszélnem. Az egy női film lesz, és egy kicsit akciós. De nekem van egy misztikus, családi, horror könyvem. Az kész van egy ideje. Nagyon szeretnék musicalt is csinálni. Rengeteg filmtervem van. Annyira szeretnék egy igazi sci-fit is csinálni. Azt várom, hogy valaki írjon nekem egy jó sci-fit, és akkor azt megcsinálom.

Rendeznél úgy is, hogy nem te írod?

Abszolút. Sőt, sokkal szívesebben. Nekem az az álmom, hogy hoznak egy szuper forgatókönyvet, és megrendezem. Én kényszerből írok forgatókönyvet. Azt gondolom, hogy kb. Magyarországon ma így lehet elkezdeni. És fel kell nőni ahhoz, hogy megkapd a jó könyveket. Hogy téged találjanak meg a jó könyvekkel. Én szívesebben nem írnék, de egyelőre ezen keresztül vezet az út.

, , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments