Másfél éves munka gyümölcse a magyar filmgyártás egyik legkülönlegesebb, világszerte egyedülálló alkotása, a Chili vagy Mango. Ez a sorozat az első olyan interaktív tartalom, mely a kizárólag okostelefonon és táblagépen nézhető FilmDrops alkalmazásban jelent meg. A szituációs vígjáték-sorozatban a néző döntheti el, hogy a randizó felek összejöjjenek-e vagy inkább asztalborítás legyen a végszó.
A kilenc epizód alatt tehát részben rajtunk áll, hogy a macsó étteremkritikus, Zénó összejön-e a kiszemelt lányokkal, és a naiv, lisztérzékeny cukrászlány, Lili meg tud-e lépni a szörnyűbbnél szörnyűbb randevúiról. A Chili vagy Mango rendezőjével és kreátorával, Ipacs Gergellyel beszélgettünk a rendkívül innovatív kezdeményezésről.
Honnan jött az interaktív, telefonos alkalmazás formátumú sorozat alapötlete?
Az ötlet még bennem merült fel két évvel ezelőtt, amikor a PASO új appját letöltöttem. Ők úttörők voltak Magyarországon, az akkori EP-jük ugyanis csak applikáció formájában jelent meg. Az új zenéiket csak úgy tudtad meghallgatni, ha letöltötted az alkalmazást. Abban persze volt sok információ a zenekarról, játék is, tehát egész széles körítés társult az új lemezhez. Megtetszett, hogy letöltesz egy alkalmazást, és ott újfajta tartalommal találkozol. Bevillant, hogy ha ők ezt megtették a zenével, akkor meg lehetne tenni más műfajjal is. Azonnal elkezdett pörögni az agyam. Ha már a kezdetektől tudod, hogy telefonra készíted a filmet, akkor teljesen másképp állsz hozzá. Más a képernyő mérete, más a felbontás, és másképp juthatsz el a nézőkhöz ezzel a fajta tartalommal.
Ezért alkalmaztál sok közeli képet?
Pontosan. Rengeteg eszközt bevettetünk, hogy okostelefon-kompatibilis legyen a sorozat. Sokkal jobban fókuszáltunk az arcokra, közelebbről vettük a színészeket. Időnként beillesztettünk felülnézetből egy képet az asztalról, ez elég képernyőszerű. Összességében szigorú struktúrát jelentett az okostelefon-platform: ahhoz, hogy a mobiltelefon képernyőjén is lásd a színészi játékot és élvezd a történetet, más módszerek voltak szükségesek, mint egy hagyományos film esetében Ha például mutattunk volna egy hatalmas totált egy városról, arról a kis képernyőn semmi nem látszódott volna.
Milyen nehézségek merültek fel a megvalósítás során?
Már a legelején azt éreztem, hogy ez remek ötlet, amit védeni kell, hogy aztán elsőként tudjunk a közönség elé állni vele. Ha ez jó irány, akkor azonnal megjelennek a versenytársak. Ezért mindenkivel, a színészektől kezdve a stáb összes tagjáig titoktartási szerződést írattunk alá a legelején, amint kapcsolatba kerültek a projekttel. Szerencsére tudtuk is tartani, a forgatás még tavaly zajlott, és nem szivárgott ki semmi.
Ez az jelenti, hogy igazából a forgatáson már nem voltak problémák?
Dehogynem! Részenként 18-20 oldalas forgatókönyvek születtek, ehhez képest a gyártásnál világossá vált, hogy egy epizódra kettő, de inkább csak egy forgatási napunk volt. A tizenkét órás munkanap szinte természetes volt, de sokszor még ez se volt elég. Ráadásul a kiszemelt helyszíneken csak egy-két napot tudtak biztosítani számunkra. Fordított helyzetben filmeztünk tehát, mindig éjszaka, noha az epizódok egy része nappal játszódott. Egyik alkalommal Keresztes Tamásnak hajnali 4-kor kellett eljátszania az üde, fiatalos dietetikust – szerencsére nem volt gond.
Sejteni lehet, de hátha elárulsz egy kis titkot: minden helyszín étteremben játszódik?
A sorozat a gasztronómia körül forog, ezért igen. A helyszínek kiválasztásánál az volt a szempont, hogy vizuálisan izgalmas közeget nyújtsanak. A vendéglátóhelyek felénél ez szinte adott volt, hiszen gluténmentes éttermeket kerestünk, mert Lili, a női főszereplő lisztérzékeny. Így jött például a Mannatural és a Fruccola (a második és a negyedik epizód helyszíne – a szerk.). Az étteremválasztás minden résznek egyedi hangulatot adott. Először egy klasszikus étterembe kíséri el a főszereplőket a néző, ez az Orfeum. Később egyre változatosabb terek nyílnak meg. Elkísérjük Lilit a Jégbárba, utána pedig irány a Shiraz keleties-vízipipás világa.
Már az elejétől tudtátok, hogy az éttermeknek központi szerepük lesz a sorozatban?
Igen, legalábbis azt tudtuk végig, hogy gasztroközegben szeretnénk mozogni, és alapvető kellék lesz a romantika és a humor. A munkacím még Aperitif volt, de aztán szerettük volna a címbe is beilleszteni a két pólust, a macsó Zénót és a romantikus Lilit. Az epizódjaik felváltva jönnek, ők nem is találkoznak, és bár két teljesen különböző világ, azért mégis van, ami a közös bennük.
Romantikus-szituációs komédiákból rengeteget láthattunk már a tévében. Volt olyan, amelyik konkrét inspirációként szolgált?
Nándi (Lőrincz Nándor a Chili vagy Mango forgatókönyvírója és rendezője – a szerk.) kifejezetten egy amerikai sorozatjunkie, falja az összes szitkomot, én viszont inkább a filmek világában érzem jól magam. Az inspirációval kapcsolatban egyébként az a vicces, hogy a fejlesztés során többször felbukkant a Pixar stúdió neve. Mindketten nagy rajongók vagyunk, és bár ez nem animációs film, de sok szempontból áll a párhuzam. A mi sorozatunk is nagyon játékos, többször előjönnek animációs ikonok, meghatározó szerepe van a programozásnak, egyszóval sok az áthallás. Emellett nagyon tetszett a Pixar maximalizmusa, kidolgozottsága – nekünk is az volt a célunk, hogy a maximális minőséget hozzuk.
A kilenc rész alatt több mint hetvenszer választhat a néző. Összesen hányféle végkifejlete lehet a sorozatnak? Több is akár? Hiszen legjobb tudomásunk szerint terveztek egy második évadot is!
A kérdés jogos, de erre nem fogok válaszolni. Nem akarom lelőni a poént. (nevet)
De te szurkolsz nekik, szeretnéd, ha összejönnének? Ki a kedvenced kettejük közül?
Zénó egy nőcsábász playboy gasztropunk, egy maszkulin figura – nyilván elég sok benne van Nándiból és belőlem (nevet). Vele abszolút tudok azonosulni. A szituációk, amelyekbe Zénó belekerül, előfordultak a valóságban is, persze nyilván dramatizáltuk és rajzfilmesítettük azokat. Lili ezzel szemben egy aranyos, bájos naiva, egy törékeny lány. Nagyon szeretem Lili helyzeteit, a Shiraz tulajdonosával zajló jelenetét például kifejezetten imádom.
A magyar filmgyártás viszontagságai közepette rá kell kérdeznünk: hogyan valósult meg a finanszírozás?
A finanszírozás szempontjából inkább startup vállalkozásként működtünk az okostelefon-platform miatt. Egy magánbefektető révén valósult meg a projekt első szakasza, de a különböző innovatív hirdetési felületeink révén megkezdtük a tárgyalásokat reklámozókkal és szponzorokkal.