Értékelés: 9/10 Így értékelünk mi »


spotlightAz eddig elsősorban színészként és vígjátékok rendezőjeként ismert Tom McCarthy új vizekre evezett, és rögtön be is zsebelt érte két Oscar-jelölést – teljes joggal. A Spotlight remek darab, az idei díjszezon talán legerősebbike.

Ha végigtekintünk Tom McCarthy korábbi rendezésein, melyek között olyan gyenge darabokat is találunk, mint A cipőbűvölő, egyszerűen nem értjük, hogy lehet, hogy egyazon művész kezei közül ennyire különböző minőségű munkák kerülnek ki. Azért nem előzmény nélküli a Spotlight sikere, a rendező-forgatókönyvírónak ugyanis nem ez az első jelölése, a Fel! scriptjéért 2010-ben már ott volt az esélyesek között. Akkor nem vitte haza az aranyszobrocskát, idén azonban kétszeresen is reménykedhet, hiszen íróként és rendezőként egyaránt értékelte az Akadémia. A Spotlight egyébként a legjobb film és a legjobb vágás kategóriájában is versenyben van, míg a színészek közül Mark Ruffalo és Rachel McAdams szoríthat a győzelemért.

spotlight2
Hirdetés

Ami engem illet, én bizony a Spotlightra szavazok. Régen láttam ennyire jó csapatot, ennyire feszült történetet, ilyen fontos üzenetet. McCarthy – A WikiLeaks botrányt is jegyző Josh Singerrel közösen – nem kisebb skandallum bemutatására vállalkozott filmjével, mint a bostoni papok gyermekmolesztálási ügye. 2002-ben a Boston Globe Pulitzer-díjas tényfeltáró cikksorozata rántotta le a leplet John J. Georghan pap esetéről, aki 35 év alatt 130 gyereket molesztált – és ami felett az egyház szemet hunyt. A film címe az újság oknyomozó csapatának nevére utal, akik éveken keresztül több száz írásban nemcsak az említett pap, de több tucat kollégájának esetét ismertetve az egyház legnagyobb botrányát robbantották ki. A film legnagyobb erénye, hogy nemcsak emlékezetünkben tartja a történteket, de rávilágít arra is, hogy a médiában itt-ott olvasott felkavaró hírek csak apró morzsái az egész képnek, ami bizony rendszerszintű problémákra mutat rá – a világon ugyanis számtalan országban több ezer (!) hasonló eset történt. Az alkotók remek érzékkel kerülik ki az olcsó manipuláció csapdáit – a tények bemutatás ugyanis pont elég az érzelmek felkavarásához.

McCarthy és Singer remekül építi fel a nyomozást, a film minden pillanata feszült és izgalmas, s bár a hírekből tudjuk, mi lesz a végkimenetel, mégis mindvégig aggódunk, vajon hőseinknek sikerül-e lebuktatnia a bűnösöket. A filmet nézve természetesen adódik az összevetés Az elnök embereivel, ami a Watergate botrányt felfejtő két oknyomozó újságíró nyomába eredt. A témából fakadóan a két alkotás sok hasonlóságot mutat, még sincs olyan érzésünk, mintha a Spotlight csak kullogna Alan J. Pakula klasszikusa után. A 2016-os film a saját jogán szerez érvényt magának, s teszi ezt – ahogy azt már említettem – a feszültség remek adagolásának, és a kifogástalan színészi játéknak köszönhetően. Nehéz kiemelni bárkit is a stábból, s bár az Akadémia most Ruffalónak és McAdamsnak kedvezett, a gárda bármelyik más tagja is megérdemelt volna hasonló elismerést. Aki számomra különlegesen emlékezeteset alakított, az ezúttal Liev Schreiber volt. Schreiber előszeretettel vállal csihi-puhi, sablon szerepeket – csak tudnám feledni Az 5. hullám súlytalan marslakóját vagy a X-Men kezdetek: Farkasának Viktorát –, most azonban a film legizgalmasabb karakterét rajzolja meg a csendes, mégis radikális Marty Baronjaként. Érdemes megnézni.

Adatlap

Spotlight – Egy nyomozás részletei (Spotlight)
színes, feliratos, amerikai thriller, 128 perc, 2015

rendező: Tom McCarthy
forgatókönyvíró: Tom McCarthy, Josh Singer
operatőr: Masanobu Takayanagi
zene: Howard Shore
producer: Michael Bederman, Steve Golin, Michael Sugar
vágó: Tom McArdle

szereplők:
Rachel McAdams (Sacha Pfeiffer)
Liev Schreiber (Marty Baron)
Mark Ruffalo (Michael Rezendes)
Michael Keaton (Walter 'Robby' Robinson)
John Slattery (Ben Bradlee Jr.)
Billy Crudup (Eric MacLeish)
Stanley Tucci (Mitchell Garabedian)

IMDb
Mafab

, , , , , , , , , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments