Értékelés: 8/10 Így értékelünk mi »


Le Bugey, France. 12 decembre 2014. Scènes du ferry. Tournage du film "Les Cow-Boys" (réalisateur : Thomas Bidegain). Photo : Antoine DoyenA párizsi terrormerényletek embertelen kegyetlensége, felfoghatatlan célja és a támadás módszere minden korábbinál nagyobb éket vert a nyugati és az iszlám civilizáció közé. Ebbe a közegbe érkezett meg a Cowboyok: egy nehezen befogadható, de annál jobban elgondolkodtató társadalmi fejlődéstörténet.

Samuel P. Huntington a kilencvenes években megmondta, hogy a XXI. század háborúi nem nemzetek között, mint a XIX. században, és nem is ideológiák között, mint a XX. században, hanem civilizációk között zajlik majd. Nagyjából akkor kezdődik a Cowboyok története, amikor a politikai filozófus publikálta gondolatait a témáról, és ott ér véget, amikor már javában dúl az említett háború.

Hirdetés

A Balland-család a szokásos amerikai western-témájú mulatságban vesz részt, amikor a nagyobb gyerek, Kelly eltűnik. Pár nappal később egyértelművé válik, a lány egy arab származású barátjával együtt tűnt el, egyre biztosabb, hogy az elmenekülésének hátterében a nyugati világgal szembeni kiábrándultsága és a muszlim hitre való áttérése áll. Az apa (François Damiens) képtelen feldolgozni az eseményt, az évtizedes és határokon átnyúló keresést a lány testvére, Georges, azaz a Kölyök (Finnegan Oldfield) veszi át.

Cowboyok 2A francia mozi nem csak a család szubkultúrája révén kap egy kissé szokatlan amerikai beütést. A történet maga ugyanis erős hasonlóságokat mutat John Ford klasszikusával, az 1956-os Az üldözőkkel, amelyben egy fehér katona éveken keresztül kutatja testvérének indiánok által elrabolt lányát a vadnyugaton. A címadás egyértelműsíti a párhuzamot, de ami igazán érdekessé teszi az egészet, hogy a Cowboyok nem western, az adott műfaji elemek szinte teljesen hiányoznak belőle (erőszakosság, akcióbetétek), Az üldözők gondolatiságát viszont beemelték a készítők a történetbe.

Ez a kettősség végig egyfajta nyomás alatt tartja a filmet. Nem egyszerűen nehezen befogadható a Cowboyok, inkább nehezen élvezhető, mert az a hatalmas gondolathalmaz, amit a készítők mondani szándékoztak, végig elterebélyesedik rajta. Minden részlet fontos, érezhető, hogy jól átgondolt alkotást látunk, de a komplex mondanivalóhoz egy olyan filmnyelvet választottak, amitől végig kényelmetlenül éreztem magam. Nem akartam ott lenni, ahol a főhősök járnak. Ahogy a kollégám írta: „pont ezért szeretjük Jacques Audiard filmjeit, mert a boldogságot sosem adja könnyen. Valahol a film vége felé szabályosan rosszul voltam, de csak azzal tudtam bíztatni magam, mint a főszereplő: így vagy úgy, de hamarosan vége.”

Les_CowboysAz idézet a Dheepanról szól, de akár vonatkozhatna erre a filmre is. A Saul fia elől az Arany Pálmát elhozó drámát Audiard állandó társa, Thomas Bidegain írta – a forgatókönyvíró első rendezése pedig az ominózus Cowboyok. Bidegain nem hazudtolta meg önmagát (és Audiard-t), számos elemében visszaköszönnek korábbi munkái, mint a Rozsda és csont vagy A próféta – mindenki döntse el, hogy ez jó-e vagy sem.

Persze az látszik, hogy Bidegain még tud hova fejlődni a rendezés terén, egy pontban azonban túllépett mesterén: értékítéletet mond, márpedig Audiard ezt mindig messzemenően elkerüli. A Cowboyokban egyértelműen kiáll a fejlődés mellett, amelyet a Kölyök életútján keresztül interpretál. Közben pedig annyi jó kérdést feltesz: hogyan fogadja egy közösség, ha egy tagja úgy dönt, másikat választ? John Ford is feltett hasonlót Az üldözőkben, ő volt az egyik első rendező, aki az indiánokat nem (kizárólag) ellenségként állította be.

Nehéz eset a Cowboyok, mert beszélgetni egyértelműen jobb róla, mint megnézni. Egy interjú erejéig a direktort is megszólaltattuk, így közvetlenül számon tudtam kérni rajta azokat, amiket hiányoltam a filmjéből, a válaszaival együtt pedig már világosabban kirajzolódik előttem az, mitől értékes az első alkotása. Kérdés, hogy erre lesz-e lehetősége azoknak, akik nem tudtak beszélgetni vele.

, , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments