Kritika

A kevesebb néha több – Piranha 3DD

A Piranha-franchise tipikus példája a hányattatott sorsú filmsorozatoknak. Különböző okokból minden rész eleve valamilyen ledolgozandó hátrányból indított, és ebből a negatív tartományból nehezen tudták kiverekedni magukat – ha kiverekedték egyáltalán.

1978-ban, nagyon olcsón, Spielberg Cápájának farvizén elevickélve készült az első piranha-film az exploitation-császár Roger Corman stúdiójában, az akkor még pályakezdő Joe Dante (Szörnyecskék, A rettegés mélye) rendezésében. A Piranha idővel maga is kultstátuszba emelkedett a Cápa átütő sikere indította szörnyfilmes reneszánsz váltakozó minőségű darabjai közül (lásd még: Grizzly, Az állatok napja, Alligator). Dante ügyes gyorsmontázsai és hangeffektjei jól állják az idő próbáját, és akárcsak Spielberg filmje, a Piranha is jól öregedett.  A Repülő gyilkosok alcímet viselő következő rész már egy másik stúdiónál készült, a rendezéssel pedig az akkor még szintén ismeretlen, de ambiciózus James Cameront bízták meg. Hamar kiderült róla, hogy alkalmatlan a film gyors és hatékony leforgatására, és a legenda szerint kirúgták, de még ma sem lehet biztosan tudni, hogy Cameron mennyiben vett részt a film elkészítésében. A készítők azzal az abszurd ötlettel szerették volna túllicitálni az előző film katonaság által kitenyésztett gyilkos halait, hogy a repülés képességével is felruházták a piranhákat. A kilencvenes évek közepén született egy tévéfilmes feldolgozása is Dante eredetijének, de igazából a Magasfeszültség francia rendezője, Alexandre Aja lehelt új életet a témába két évvel ezelőtt – a rajongótábor megosztott várakozása mellett.

Akárcsak Tarantino és Rodriguez a Halálbiztos és a Terrorbolygó esetében, Aja is jó érzékkel ismerte fel, hogy az exploitation-stílushoz nem lehet komolyan hozzányúlni, ezért kellő mennyiségű humort és exploitation-reflexiót adott az újrahasznosított történethez. Gondoljunk például a meztelen vízibalettre, ami a nézői elvárások pontos és tudatosan túljátszott kielégítése, vagy a nézőcsalogatóként működő, kiöregedett, régi nagy sztárok tömeges beválogatására. Aja új iránya mind kritikailag, mind anyagilag sikeresnek bizonyult, többszörösen visszahozta a költségvetését, így nem meglepő, hogy a producerek szinte rögtön beruháztak egy folytatásra is. Előtte még a teljes alkotói gárdát lecserélték, de úgy döntöttek a bevált recepten csak annyit változtatnak, hogy mindenből többet tesznek bele, viszont megpróbálnak érte kevesebbet fizetni. Így került a mozikba A dög trilógiát jegyző John Gulager legújabb filmje, a Piranha 3DD. Az elődök terjedelmesebb ismertetésére azért volt szükség, hogy lássuk, milyen zűrös családba született az új alkotás.

A történet a Piranha 3D Victoria-tavi vérfürdője után egy évvel játszódik, egy hozzá közeli tóparti kisvárosban. Az őskori piranhák az előző filmben már látott földalatti tórendszeren átjutva itt is tiszteletüket teszik, ezúttal egy élményfürdő megnyitóját zavarva meg. Maddy (Danielle Panabaker, Péntek 13) a főiskoláról hazalátogatva megrökönyödve tapasztalja, hogy mostaapja busás hasznot remélve meztelen medencével és sztriptízes lányokkal turbózta fel a családi víziparkot. Persze senki sem hisz Maddy-nek és legközelebbi barátainak a piranhák fenyegetését illetően, csak amikor már késő, és a pokol elszabadult. Az előismeretek hiányától ne rettenjen vissza senki, nem szoros folytatásról van szó, a rendező a film elején gyorsan (és sajnos nem minden kérdést megválaszolva) lerendezi az előző film történéseinek utóéletét és rögtön saját meséjébe kezd.

Ez az új mese pedig jócskán hagy kívánnivalót maga után. A készítők dupla adag horrort és dupla akkora didiket ígértek, amiből csak az utóbbit teljesítették, azt viszont a végeredményt látva kár volt. Bár Gulager horrort és humort vegyítve az Aja által kijelölt úton halad tovább, a Piranha 3D brutális vérfürdőjéhez hasonló erejű szcénát itt ne is keressünk. Erőszak-ábrázolásban semmi újat nem tud mutatni a film, gusztustalanságban még talán, erre hamarosan visszatérek. Ami a meztelenséget illeti, az valóban több, de nem vagyok biztos benne, hogy a néző jól járt ezzel, a film ugyanis egy idő után belefárad az első és másodlagos nemi jellegek mutogatásába. A szkeptikusoknak jól demonstrálja, hogy kevesebb néha valóban több. Ironikus, hogy sok karakter a fékevesztett szexualitás miatt leli halálát, és a film is (többek között) ebbe bukik bele. Gulager a humort is egész máshogy használja, mint francia kollégája. Aja finom humoros jeleneteket épít be, de többnyire jól elhatárolja egymástól a nevettetést és a borzongatást, kivéve talán a Jerry O’Connell játszotta pornófilmes esetében. Gulagernél ezzel szemben hirtelen élesváltások vannak: ami viccesnek indul, az hirtelen szörnyűbe fordul.  Abszurd és undorító viccekről van szó a Piranha 3DD esetében, amik az érzékenyebb lelkűeknél a gusztustalanság határát súrolhatják, főleg, hogy a poénos helyzetek pillanatokon belül véresen komolyra fordulhatnak. Ebben persze nincs értékítélet a részemről, ez csak mentalitás kérdése. Viszont akik már Aja filmjét is túl viccesnek találták egy horrorfilmhez képest, azok Gulager agymenésén sem fogják jól érezni magukat.

A legnagyobb hiányosságok azonban a történetben és a szereplőkben vannak, még az exploitation-filmek mércéjével mérve is. Az összecsapott forgatókönyvet egyébként a Fűrész 4-5-6-7 írói készítették, így talán néhányan tudják mire számítsanak. Összehasonlításképpen Joe Dante Piranhája antihősével még az amerikai álmot is megpiszkálta a maga egyszerű módján, a Repülő Gyilkosok ezt folytatta sokkal egyszerűbben egy unalmasan kiszámítható sablontörténettel, Aja remake-je pedig a megemberesedésről, felelősségvállalásról szól, és a műfaj keretein belül még mindig vállalható. És most a legújabb rész már csak a helyes párválasztásról. Tele van a film agyonhasznált (és ebből kifolyólag irritáló) tinihorror-klisékkel, amiket a kevéssé ismert, tejfölösszájú színészek nem tudnak érdekessé tenni. Három visszatérő karakter is van az előző részből, de igazából csak a Christopher Lloyd játszotta bogaras tudós újbóli szerepeltetése indokolt valamennyire. Ving Rhames és társa egyetlen jelenete is szórakoztató, de a flashbackek, amik megmagyarázzák az új nézők számára, hogy kik ők és mit keresnek itt, erőltetettek és izzadtságszagúak. Tovább folytatódik a megkopott renoméjú hajdani sztárok kiaknázása is, ezúttal kevesebb sikerrel, de David Hasselhoff önironikus bohóckodása még így is üdítő színfoltja a filmnek. Neki minden képen töltött perce aranyat ér.

A Piranha 3DD sehogy sem akar összeállni egész filmmé. Helyenként mosolyogtató, de összességében átgondolatlan kísérlet marad a Piranha 3D sikerének megismétlésére. Bár a két film közel ugyanannyiba került, a költségvetésük közötti különbség nem arányos a kinézetük közötti különbséggel. Gulager filmje jóval olcsóbbnak, kisstílűbbnek tűnik, mintha a Piranha 3D kisöccse lenne. A rendező láthatóan nagy örömét leli válogatott gusztustalanságok és bikinis csajok felsorakoztatásán, keveset törődve történettel vagy karakterekkel. Két évvel ezelőtt filmje végén Alexandre Aja elhintette a folytatás lehetőségét. Ezt Gulager (egyébként teljesen jogosan) figyelmen kívül hagyta, de ő most ugyanúgy feldobta a labdát. Ha készül még folytatás, csak remélem, hogy a következő rendező ugyanígy figyelmen kívül fogja hagyni Gulager epilógusát. Vagy akár az egész erőltetett próbálkozását. Mert az is teljesen jogos lenne.

Piranha 3DD
színes, feliratos, amerikai horror, 83 perc, 2012

rendező: John Gulager
forgatókönyvíró: Patrick Melton, Marcus Dunstan
zeneszerző: Elia Cmiral
operatőr: Alexandre Lehmann
producer: Mark Canton, Joel Soisson, Marc Toberoff
vágó: Martin Bernfeld, Devin C. Lussier

szereplő(k):
Danielle Panabaker (Maddy)
Chris Zylka (Kyle)
Matt Bush (Barry)
Christopher Lloyd (Mr. Goodman)
David Hasselhoff (önmaga)
Katrina Bowden (Shelby)
Gary Busey (Clayton)
Allison Mack (Kara Jones)
Jean-Luc Bilodeau (Josh)
David Koechner (Chet)

IMDb

Horváth Balázs

Még nem írt bemutatkozást, de hamarosan fog, megígérjük.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com