Értékelés: 6/10 Így értékelünk mi »


Az éjszakám a nappalod (Czukor Balázs)Az éjszakám a nappalod egy David Lynch-i Budapestre repít, tele különc figurával. Az egyetlen unalmas köztük maga a főhős, amihez ha hozzáadjuk a gyenge sztorit, csak egy energiaszegény változatát kapjuk az Isteni műszaknak.

Novák (Czukor Balázs) – mint száz másik filmhős, kezdve a Harcosok klubja narrátorától, az Álmatlanság nyomozóján és A gépész Trevor Reznikjén át a Visszajáró pénz művészéig – nem tud aludni. De ne kezdjünk el azon elmélkedni, miért van az álmatlanság ennyire felülreprezentálva a filmművészetben: Novák társaival ellentétben nem underground bunyóhelyeken veri el az alvásmegvonás által nyert extra óráit, se nem egy szupermarketben váltja pénzzé azokat, de még csak nyomozni se nyomoz semmi után. Mindössze céltalanul bolyong a budapesti utcákon, akár a VAN főhőse, de ahelyett, hogy a főváros valódi, romkocsmás arcát ismerné meg, egy lynchi Budapestre keveredik, mintha maga Twin Peaks költözött volna a Duna két oldalára. Fura helyek, még furább figurák – Novákot pedig pillanatok alatt beszippantja ez a (rém)álomszerű miliő, és nemsokára azon kapja magát, hogy pár őrült fazon egy moldáv rablásos melóba akarja belesodorni.

A közeg, amit a Dési András–Móray Gábor rendezőpáros felépít teljesen magával ragadó egyediségében, bizarrságában és humorában. Annyi kis ötlettel, nüansszal van feltöltve, hogy talán csak akkor vennénk észre minden geget, húsvéti tojást, ha kikockáznánk a filmet. Hasonlóan összetett és őrült világot az új Mad Maxben láthattunk legutoljára. Talán a film izgalmas tárgyi világáért, atmoszférikus helyszíneiért Pater Sparrow látványtervező is felel, aki legutóbb a szintén remek miliőjű The Duke of Burgundyban látta el ugyanezt a pozíciót. Ám a megalkotott világ mi sem lenne az azt belakó érdekesebbnél érdekesebb karakterek nélkül. Még a kis epizódszerepekben is érdekfeszítő alakok tűnnek fel – hát még a főbb mellékszereplők, akik közül különösen kiemelendő Anger Zsolt és Scherer Péter filmbéli figurája (mindkettő kenterbe veri a két színész megformált karakterét a jelenleg futó és igencsak középszerű Aranyéletben és a Válótársakban).

Hirdetés

Az éjszakám a nappalod (Scherer Péter)

A film tehát mikroszinten több mint működik, a problémák makroszinten kezdődnek. Bár a sztori tele van zseniális kis ötletekkel (például főhősünk, amikor egy titkos éjszakai szórakozóhelyre téved, az egyik asztalnál egy csapat tízéves ül, mintha mi sem lenne természetesebb), a cselekmény maga zagyva, esetlen és – különösen a finálét tekintve – frusztráló. Ezeknek a gondoknak a gyökerénél leginkább a főhős áll: Az éjszakám ugyanis elköveti azt a fatális hibát, hogy míg a mellékkarakterek rendkívül színesek és szórakoztatóak, addig Novák, akivel azonosulnunk kéne, egy semmilyen, unalmas, teszetosza karakter. Csak sodródik, flipperlabdaként pattog a többi szereplő között, és mindössze a fináléban áll a talpára egyfajta csavarként (mégsem egy félkegyelmű idióta!), csak akkor ez már megalapozatlan és hiteltelen.

A lúzergengszter-séma, amit Az éjszakám is használ, már hagyománnyá vált a magyar filmben. A bűnözőknek – akárcsak a rendőröknek – nincs tekintélye nálunk, így a komoly próbálkozásokat mint idegen testet lökné ki magából a hazai közeg. A szerencsétlenkedő gengszterek pedig bár már kicsit elcsépeltek, még mindig sikerül egyes filmeknek új fogást találni rajtuk. Az éjszakám is erre példa, így olyan – egyébként szintén nem problémamentes – filmek sorába csatlakozik, mint az Argo vagy a Fekete leves, de legközelebbi rokona mégis az Isteni műszak. Akárcsak Bodzsár Márk filmje, a Dési–Móray rendezés is sötétebbre hangolt társainál, a főszerep pedig ugyancsak a pesti éjszakáé, ahol egy ártatlan srác egyre mélyebbre süllyed a bűn örvényében. Az Isteni műszak azonban nemcsak sokkal letisztultabb cselekményét tekintve, a főhős is céltudatosabb, karakteresebb és szerethetőbb figura. Az éjszakám rendezőpárosa így még azzal sem védekezhet, hogy elsőfilmes próbálkozásról van szó, ugyanis Bodzsár is az említett filmmel debütált.

ejszakam_a_nappalod

Szomorú, mert épkézláb történet és egy szimpatikus főhős nélkül a miliő ilyen remek kidolgozottsága (ami számos gegben megmutatkozik, hogy már papíron elkezdődött, tehát nem egyszerűen a stáb érdeme) egyszerűen kárba veszik. Sajnos, csak ugyanazt tudjuk szajkózni, mint a Parkolónál: a film nem rossz, de nem is igazán jó – noha azt be kell vallani, hogy Miklauzic Bence művénél valószínűleg egy fokkal maradandóbb élményt nyújt. Mint rendezői bemutatkozás abszolút reménykeltő, ha mást nem, azt legalább megmutatja, hogy bőven van potenciál a Dési–Móray párosban. Mindezek ellenére nem fogjuk olyan tűkön ülve várni a folytatást, mint Bodzsár Márk esetében, és álmatlan éjszakákat sem fog okozni a film.

Adatlap

Az éjszakám a nappalod
színes, magyar fekete komédia, 102 perc, 2014 (16)

rendező: Dési András György, Móray Gábor
forgatókönyvíró: Dési András György, Móray Gábor
operatőr: Csukás Sándor
producer: Kántor László
vágó: Roszik Gergely

szereplők:
Czukor Balázs (Novák)
Szamosi Zsófia (Barbara)
Anger Zsolt (Volf)
Pálos Hanna (Flóra)
Scherer Péter (Pocak)
Vajda Milán (Turi)
Kaszás Gergő (Ócskás Sanyi)

IMDb
Mafab

, , , , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments