, , + 3 címke

Értékelés: 4/10 Így értékelünk mi »


400_nap_2Pár hangulat-foszlány, eltemetve ostobán erőszakos alakok és monoton jelenetek között: a 400 nap olyan kiscsoportos túlélőmozi, ahonnan a zsáner alapjai is hiányoznak.

Ismét egy hazájában eredetileg DVD-re kiadott műalkotás kerül néhány magyar mozi vásznára, és akárcsak az őszi trauma, az emlékezetes Cirmos karácsony, ez is csak arra jó, hogy hozzá lehessen mérni a jobb darabokat. A 400 nap ugyan nem ZS-kategória (mint az a macskajaj), de nem is tenném feljebb az ábécében körülbelül F-nél. És nem fizetnék érte. Se meg nem nézném még egyszer, akkor sem, ha nekem fizetnének érte.

Pedig kedvenc filmtípusom a kiscsoportos túlélőmozi. Akármeddig elnézném a szélsőséges helyzetben próbára tett jellemeket és kapcsolatokat. Ígéretesen is indul a film: négy asztronauta egy 400 napos izolációval járó kísérletet vállal, a kísérlet azonban elfajul, a bezártság éreztetni kezdi hatását, és hamarosan maga a szimuláció is bizonytalanná válik. Ebből a remek alaphelyzetből a film mindössze lelki sérült idióták vagdalkozását hozza ki – komolyan, olyan emberek a szereplők, akik számára leütni a társukat (kézzel, súllyal, akármivel) rendszeresen hatékonyabb kommunikációs megoldásnak tűnik, mint, mondjuk, az érvelés. Sértődésből, titkolózásból, üvöltözésből és verekedésből áll a négy ember interakciója. Asztronauták? Abszurd gondolat, hogy ezt a négy lelki csődtömeget egy kísérletbe helyezzék. Egy fejlesztőtanár nem ültetné őket egymás mellé a padban.

Hirdetés

400_nap_1

De ha már a szereplők hiteltelenek, legalább a történet… nem? Az sem? Egyáltalán nincs is „történet”, se iránya annak a kevés cselekménynek, ami épp akad, se lezárása a filmnek, semmi? Pedig épp a kiscsoportos drámák kínálják a legszebb lehetőséget arra, hogy az ember írással, sztorival, jellemekkel kompenzálja – csudát kompenzálja: tegye irrelevánssá – az alacsony költségvetést, a látványtechnika hiányait (és az is akad bőven, a plakátok ordas nagyokat hazudnak).

Matt Osterman író-rendező elvileg nem tehetségtelen. Előző (és egyben első) filmjét, a Ghost from the Machine / Phasma Ex Machina című alkotást kedvezően fogadták a kritikák és különösen az ügyes történetet dicsérték benne. Valami tehát elveszett itt. Egy dolgot mégis javára kell írni: néhol eléri, hogy a film sötét tónusa valami hangulat-félévé emelkedjen; legalább ennyivel több a 400 nap, például, a hasonlóan elbaltázott A kolóniánál. Egy igazán jó forgatókönyvvel és látványtervvel dolgozó filmben a szereplők agresszió-vezérelte konfliktusai, céltalan kóborlásai a sötétben valódi világvégi érzésbe ringathatnák a nézőt, de itt csak néhány hangulat-foszlány akad, kiemelkedve a monoton egészből.

400_nap_3

Ajánlhatok alternatívát. A +1 egy parti közepéből dobja bele a szereplőket a horrorisztikus, spekulatív szituációba: megduplázza őket. A szép, depresszív, őszinte A vég egyesével tünteti el az embereket a posztapokaliptikus világból (és a film csoportdinamikája jóval bonyolultabb az átlagos túlélőmoziénál). A végzet napja, habár roppant alacsony költségvetésű minimálfilm, jó színészi játékkal és erős brutalitásával emelkedik ki a függetlenek közül. És ott a Sötét óra, ez a szokatlanul kemény sci-fi túlélőhorror: belesüllyedsz és beleborzongsz, hangulatával mindazt eléri, amire a 400 nap csak vágyódik – és egyébként a 400 nap egyes cselekmény-elemei olyannyira a Sötét órára hajaznak, hogy komolyan gyanakszom: Matt Osterman látta azt a filmet.

Ha pedig nem kiscsoportos, de legalább félig misztikus sci-fi túlélőmozira vágysz, még magyar alkotás is akad: az utóbbi évek egyik legérdekesebb magyar filmjéről még nem is hallottál; úgy hívják: Cycle.

És aztán ott vannak, persze, a nagy játékosok: A kocka, a Napfény, a Hold. De ők a filmművészet sokkal magasabb szférájában honolnak. Azt a szférát hajlamosak vagyunk az otthonunknak tekinteni – ha az ember egyfolytában profi alkotásokat néz, hozzászokik. Erre jó a 400 óra: emlékeztetni mások kiválóságára.

Adatlap

400 nap (400 Days)
színes, feliratos, amerikai sci-fi, 91 perc, 2015

rendező: Matt Osterman
forgatókönyvíró: Matt Osterman
operatőr: Bo Hakala
zene: Wojciech Golczewski, Sean McMahon
producer: Gabriel Cowan, John Suits
vágó: Nicholas Larrabure

szereplők:
Brandon Routh (Theo)
Dane Cook (Dvorak)
Caity Lotz (Emily)
Ben Feldman (Bug)
Tom Cavanagh (Zell)
Grant Bowler (Walter)
Dominic Bogart (Sketch)

IMDb

Mafab

, , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments