Kritika

Álmom egy Mercedes – Volt egyszer egy család

volt egyszer egy csalad 2Szépen fényképezett szicíliai családi dráma kissé kiüresített drámai fordulatokkal, amely megmutatja, mit tesz a nyomorúságos életű emberekkel, ha markukat üti egy szerényebb, durván lottó négyes találatnyi pénzt.

Egy olasz bankban ülünk, ahol van egy végtelenül szomorú férfi, aki a többi várakozónak meséli el saját és családja felemelkedésének, majd újabb lecsúszásának történetét. A kerettörténetbe foglalt családi drámában a szegény körülmények közt élő famíliát tragédia éri: kislányukat véletlenül eltalálja a maffia egyik tölténye. Az olasz állam pénzzel segíti a maffiaáldozatok családját, és itt kezdődnek a bonyodalmak: még meg sem érkezett a pénz, de máris vad költekezésbe kezdenek. A film bemutatja, hogy mit tesz a kisember, ha hirtelen rászakad a pénz, hogyan kerülnek bele az adósságspirálba, és hogy mit lehet kezdeni sok pénzzel, ami azért annyira mégsem sok.

A filmben látható halálesetek ugyan mind fordulatok, de elég drámaiatlanok: a rájuk adott érzelmi reakciók helyett inkább a belőlük következő eseményekre helyeződik a hangsúly. Azáltal, hogy a drámai részekből hiányzik a súly, és hogy a viccesnek szánt részek sem elég humorosak, kicsit azt a hatást kelti, mintha nem tudná eldönteni az alkotás, hogy hogyan is akarja tálalni a mondanivalóját. Van egy filmbe nem illő stilizált jelenet is (amikor az apuka megveszi a kapott pénzből a vágy tárgyát), amit lehet, hogy ironikusnak szántak, de számomra inkább csak kilógott a történet realista ábrázolásmódjából.

E' stato il figlio

Meglepően szép kompozíciókkal örvendeztet meg minket a film – nem véletlen, hogy rendezője és operatőre (Daniele Cipri) a Velencei filmfesztiválon megkapta a legjobb operatőrnek járó díjat. A színészek remekül átadják a kétségbeesett és kilátástalan, pénztől megrészegült emberek történetét – amely történetből néhány szál sajnos frusztrálóan lezáratlan marad: az adóssághoz kapcsolódó szál rejtélyes módon elszivárog, és az sem derül ki, hogy végül mi lett a sorsa a főszereplő családjának miután ő vitte el a balhét. Amiért érdekes lesz a történet, az a szicíliai miliő, amiben helyet foglal: a maffia jelenléte, még ha nagyon felületesen van is jelen, a szegény emberek pénzkereseti lehetőségei (hajóroncsokról szedik le az értékes fémet, vagy némi aprópénzért befizetik mások csekkjeit), vagy az egy fedél alatt élő több generációs olasz család mintája.

Piller Mónika

Piller Mónika az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve dán szakon. Szakdolgozatát az izlandi filmek és a globalizáció témakörében írta. Specializációja a skandináv film, a dokumentumfilm és az animációs film. Jelenleg a Magyar Televíziónál dolgozik szerkesztő-riporterként.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com