Kritika

Batmarketing – Lego Batman: A film

Szívben kevesebb, mint A Lego kaland, viszont látványosabb és akciódúsabb – és reklámízűbb. Valószínűleg a legjobb film, amit a DC gyártani fog.

Ez a film akkora buli, hogy felnőttként is leesik az állad; tégy magadnak szívességet és nézd meg moziban, a legnagyobb vásznon, amit találsz. Színpompás akció-humor-kavalkád: A Lego-kaland animációja még tovább fejlődött, nemcsak a legózás szertelen kreativitását élhetjük át a Transformers-szerűen kavargó és összeálló elemekkel, de a fényvilág, a kamera virtuális mozgása, az imitált harc összerendezése a kötöttebb mozgásszabadságú modellekkel mind olyan vizuális inger, amit egyhamar nem mos ki az agyadból semmi más. Olyan színek vannak benne…! Ha a Kubo a hagyományos animáció mesterségbeli csúcsa, akkor a Lego Batman a 3D számítógépesé.

És rengeteg humor (bár nem annyi, mint A Lego-kalandban), meg egy viszonylag elfogadható történet, amit a gyerekek is megértenek, de a felnőttek is – épp csak – élvezhetnek, főleg az irdatlan mennyiségű popkulturális kikacsintás miatt; és aztán egy szörnycsata, amiben Godzilla a legjelentéktelenebb szereplő… Buli, hej!

De azért nem minden olyan szupi-szuper.

Batman szubsztanciájából semmi sincs a Lego Batman filmben: csak akcidensei maradtak (hogy denevérbarlangja van meg komornyikja és fülek a sisakján). Egy Batman-tulajdonságú Lego-figura a főszereplő, egy reklámbábu. Célja, hogy a DC befoghassa a minél fiatalabb korosztályt – Isten a tudója, szüksége is lesz rá – és hogy a Lego által (amit az elmúlt években csúcsra járatott a mindenféle szórakoztatóipari franchise-okkal való összeköttetés) még magasabbra emelkedjen, mint valaha. De persze feladata az egész szuperhős-zsáner marketingje is – aminek végképp szüksége is van rá: az élteti.

Marketing-mivolta mellett a szuperhős-zsáner újabb dekonstrukciója is a film. A zsáner rá is szolgál. Mert bármelyik Marvel- és DC-film lehetne „Lego: Random Szuperhős Film”, és még csak át se kéne írni a sztorit. Ha pedig egy Lego rajzfilm sztorija megkülönböztethetetlen egy komoly szuperhős-filmétől, akkor az egész műfaj megmérettetett. (Ebbéli bánatomat megírtam itt egy tárcában.)

A Lego Batman azonban így is – valószínűleg – a legjobb film, amit a kibontakozó DC-univerzumban gyártani fognak. A marketing-jelleg és a dekonstrukció miatti siránkozás végül is túl felnőttes (és ráadásul sokat-látott felnőttes, filmkritikus-felnőttes) nézet: a gyerekek látványos örömüket lelték a filmben. És, hát, nekik készült. Batman eltúlzott karaktere, a percenkénti önironikus poénok, a főgonoszként is aranyos legófigurák és a vértelen műanyag-összecsapások mind a kicsik veszélytelen szórakoztatását szolgálják; nem hogy trauma nem érheti őket ebben a filmben, de még komolyabb izgalom sem.

Igaz ugyan, hogy mindegyik közelmúltbeli rajzfilm többet adott ennél. Leginkább a csodás Kubo, de a Vaiana, az Agymanók és a Zootropolis állatai is. Mindegyik film szórakoztató volt (ha nem is pont ilyen veszett módon), de amellett komolyabb világképre, értékesebb tanításra is törekedtek – és szilárdan hiszem, hogy a Lego Batman egyetlen törekvése a marketing.

Azt legalább jól csinálja. Még jobban, mint az Angry Birds film vagy például a Hasbro csatahajói. Batman mindenben szupi-szuper és a Batmarketing határozottan a legjobb marketing.

[author_bio author=”havasmezoi”]

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com