Értékelés: 7/10 Így értékelünk mi »


viharlovagok_3Mindaddig, amíg bírod a Disney hozzáállását a hősökhöz – azért hősök, mert csak, semmi lélektan meg háttér-duma –, ez egy nagyszerű történet olyan lovagokról, akik rohannak a viharba és csöppet sem törődnek vele, élnek-e vagy halnak.

Nekiindulni a biztos halálnak: vérmérséklettől függően ez vagy őrület, vagy önfeláldozás. Segítene, ha a film legalább egy icipicit megvilágítaná a döntések hátterét, ha a hősök legalább egy percet töprengenének, de a Disney kalandfilmje nem erről szól: megy bele fejjel a viharhullámokba.

Bernard Webber csónakparancsnok az amerikai parti őrség egyik legszebb akcióját hajtotta végre 1952-ben (erre utal az eredeti cím, a The Finest Hours): hurrikánerejű viharban, mesteri navigációval mentette meg a kettétört SS Pendleton tanker legénységét. Webber (Chris Pine) a Viharlovagokban fura keverék: egy semmi félelmet nem ismerő, szabálykövető robot és egy visszahúzódó, emberi kapcsolataiban félénk srác. (A különösen összeállított karakterek egyébként is jellemzők erre a filmre.) És a forgatókönyv egyáltalán nem foglalkozik azzal, vajon mi vezérli. A dilemmái rejtve maradnak. Félelmei is. Mintha nem is lennének. Rettentően mozikarakter, csöppet sem ember –  kontrasztot képez vele kedvese, Miriam (Holliday Grainger), egy pimasz figura, aki életet visz a kötelezően beszuszakolt, a fő történetet tekintve funkciótlan szerelmi szálba.

Hirdetés

viharlovagok_1

Hogy a film élvezetes, arról a színészek is tehetnek: Chris Pine, Casey Affleck, Ben Foster, Eric Bana kihozzák a gyönge karakterekből, amit lehet. Főleg azonban a látvány felel a hatásért. A Viharlovagok felülmúlja látványvilágával az eddigi tengerivihar-filmeket; sem a Viharzóna (The Perfect Storm – George Clooney), sem a Hullámtörők (The Guardian – Kevin Costner), sem Wolfgang Petersen Poseidonja nem hatott ekkorának. A nagyon ügyes látványtervezés és a szemre hibátlan CGI eléri, hogy átérezhetővé váljon a hurrikán skálája; a mentőcsónak törpeként himbálózik az óriás tanker mellett, a tankert égig érő hullámok dobálják, így aztán az ember hősiessége (és ereje) még átélhetőbb – a látványnak narratív funkciója van, megteremti a hősiesség kereteit, ha már a figurák mélysége hiányzik, legalább a nehézségek érzékeltetésével.

Ezen kívül a történelmi díszletek is csodásak. Autók, házak, ruhák, használati tárgyak az amerikai tervezés klasszikus korszakából… csak éppen minden olyan tiszta, olyan hamis! Aranybarna fény lepi be az egészet – az első képkockáról leolvasható a film stílusa: ha ilyen művien nosztalgikus a képi világ, nem lesz különb a történet sem.

viharlovagok_2

Mivel az amerikai parti őrség a katonaság egyik haderőnemének számít, valójában ez a film katonai történet is. Félszívvel valóban próbálja is érzékeltetni a parancsnoklás néhány nehézségét, az önfeláldozás és a bajtársiasság szellemét – ennyiben sztenderd, ahogy a katonaság és Hollywood összefonódását elemző cikkünkben írtuk. Érdekes azonban, hogy főszereplője fejlődéstörténetével elhagyja a sztenderdet: Bernard akkor nő fel, akkor válik esetlen matrózból parancsnokká, amikor képes megtagadni egy hibás utasítást. És bár a filmek imádják a katonát, aki kitör a fegyelem béklyójából, az „abszolút etikátlan a katonai étosz szerint” – állítja a hadsereg.

És a film ezt a konfliktust sem magyarázza, a következményeit sem mutatja be (hadbíróság? kitüntetés? semmi?), épp ahogy a többi háttérelemet is következetesen elhanyagolja. Ez egy hőstörténet, ami megy fejjel a viharhullámokba. És roppant élvezhető, amúgy Disney-mód.

viharlovagok_4

És kénytelen vagyok eltöprengeni: miután a mozik forgatókönyvei fél évszázada egyre csak bonyolódnak lélektanilag, miután egyre divatosabb a konyhapszichológia és az utolsó fiktív akcióhős is könnyes lelki hátteret kap, talán joga van egy-egy valódi hősnek ahhoz, hogy ne elemezzük, csak csodáljuk.

Adatlap

Viharlovagok (The Finest Hours)
színes, feliratos, amerikai filmdráma, 117 perc, 2015 (12)

rendező: Craig Gillespie
forgatókönyvíró: Eric Johnson, Paul Tamasy
operatőr: Javier Aguirresarobe
producer: Dorothy Aufiero
vágó: Tatiana S. Riegel

szereplők:
Chris Pine (Bernie Webber)
Eric Bana (Daniel Cluff)
Kyle Gallner (Andy Fitzgerald)
Holliday Grainger (Miriam)
Ben Foster (Richard Livesey)
Casey Affleck (Ray Sybert)
Graham McTavish (Frank Fauteux)
John Magaro (Ervin Maske)

IMDb

Mafab

, , , , , , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments