Kritika

Eljárt felette az idő – Csodálatos Boccaccio

Csodalatos-Boccaccio--94425A Taviani testvérek legújabb filmje, a Csodálatos Boccaccio időutazás, de nem a szó jó értelmében. Egy letűnt elbeszélőmód anakronisztikus megjelenése, ami a 21. század elején porosnak és igencsak túlhaladottnak tűnik – pláne annak fényében, hogy 1971-ben már láttunk egy ennél jóval modernebb feldolgozást.

Amilyen formabontó film tudott lenni a nem véletlenül Arany Pálmát szerző Cézárnak meg kell halnia, annyira konvencionális mozi lett a Csodálatos Boccaccio. Már előre dörzsöltem a tenyeremet, micsoda intellektuális kaland lesz a Taviani fivérekkel visszatérni a reneszánsz Itáliába, és előre irigyeltem a diákokat, akik felfedezve a testvérpár adaptációját nagyobb örömmel forgatják majd a Decameront – hát nagyon nagyot tévedtem. Pont ez az a film, ami miatt a nebuló igazolva látja majd, mennyire eljárt Boccaccio felett az idő – és az, ami miatt a kritikus úgy véli, bizony a Tavianik sem állíthatnak mást magukról.

1422462309867Mintha egy tévéjátékot látnék a hatvanas-hetvenes évekből. Biztosan mindenki emlékszik ezekre, döcög a színészi játék, a kosztümök abból az anyagból készültek, amiből maradt az előző forgatásból, a mese kellően szájbarágós, a tanulság pedig nem marad el soha. Hasonló lett a Csodálatos Boccaccio is. Bár a rendezők úgy nyilatkoztak, filmjükkel a pestisként pusztító pénz uralta jelennek is üzennének, sajnos ezt a párbeszédet nem sikerült megjeleníteniük – ez a film valahol a múltban ragadt mind az elbeszélői eszköztár, mind az üzenet szintjén.

Az eredeti mű 100 novella laza szövedéke, melyeket egy kerettörténet fog egésszé. A mese szerint hét nő és három férfi az 1348-as firenzei pestisjárvány elől vidékre menekülve történetek mesélésével szórakoztatják egymás tíz napon át, így kerül a gyűjteménybe tízszer tíz szerelmi-erotikus és ironikus-szatirikus, korát meghaladóan felvilágosult história. A saját forgatókönyvükből dirigáló testvérek többé-kevésbé megtartva a kerettörténetet öt mesét fűznek laza lánccá. Csakúgy, ahogy Boccaccio eredetijében nem sokat tudunk meg a narrálókról, a hangsúlyt a rendezők az epizódokra helyezik – melyekben azonban szinte semmi érdekes nincsen.

Talán csak az operatőr Simone Zampagni munkáját érdemes kiemelni, aki szemlátomást törekedett rá, hogy a korszak festményeire jellemző beállításokat alkosson. Mi tagadás, szépek is a képek, nem véletlenül gyűjtött be a film három Donatello-díjat a jelmezért, sminkért és látványért. A tetszetős kompozícióhoz azonban nem társul gondolatiság, a rendezőpáros semmilyen egyéb módon nem törekedett újító, szabadszellemű vagy legalább csak kreatív narratív megoldásokra – egyfajta romantikus nosztalgia járja át a jeleneteket, melyek így egyszerűen nem érnek fel Boccaccio szellemiségéhez, sőt, egyenesen unalmasak. maraviglioso_boccaccio_i_novellatori_foto_umbertomontiroli_0714_JPG_1003x0_crop_q85Különösen igaz ez annak fényében, hogy 1971-ben maga Pier Paolo Pasolini egy sokkal modernebb felfogásban adaptálta már a mester művét. Boccaccio novellagyűjteménye tele van életigenléssel, pajkossággal, játékos fricskákkal. Ezt a szellemet adja vissza Pasolini Dekameronja, mely ugyan elhagyja a reneszánsz szerző kerettörténetét, mégis sokkal közelebb áll az eredetihez, mint a Taviani testvérek új verziója, akik nem hogy nem adnak hozzá a témához, még el is vesznek belőle. Boccaccio novellái nincsenek bő lére eresztve, a Tavianik feleslegesen húzzák az egyes történeteket – Pasolini a szóban forgó filmnél rövidebb alkotásában anno tíz mesét fűzött lánccá, így az egymást sokkal pörgősebben váltó epizódok nézőbarát ritmust is adtak művének.

A Dekameron a maga száz meséjével kiapadhatatlan forrása a jó történeteknek – erre az öt epizódra azonban felesleges időt pazarolni. Ha van két felesleges óránk, inkább nézzünk meg újra Pasolini ma már 45 éves, nagyon is szerethető változatát.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com