Értékelés: 8/10 Így értékelünk mi »


THE CLAN, (aka EL CLAN), from left: Franco Masini, Giselle Motta, Antonia Bengoechea, GuillermoAkkor én elviszem a gyerekeket a focira, te elmész a kicsik szülői értekezletére, én meg addig megetetem az elrabolt és fogva tartott egyetemistát a pincében.

A klánról a Fear the Walking Dead egyik karaktere, Daniel Salazar jutott eszembe. A korosodó férfi feleségével és lányával együtt menekül a zombik elől, ebben a kegyetlen időszakban jut felnőtt lánya tudomására, hogy Salvadorból menekült apja az ottani katonai puccs idején elképesztő kegyetlenségekre vetemedett családja védelme érdekében. A vészterhes időkben az ember mindent képes megtenni a szeretteiért.

Hirdetés

A Puccio-családban is valami hasonló történik az argentin junta regnálásának korszakában. A családfő, Arquímedes (Guillermo Francella) gazdag emberek rokonait rabolja el és tartja fogságban a padláson vagy a pincében, amíg a váltságdíjat ki nem fizetik. Közben pedig példás polgári életet él feleségével és öt gyermekével.

A klán (El Clan)Hovatovább minden békés kertvárosi lakost nyomaszt, hogy a szomszédban valahol talán él egy szatír vagy egy sorozatgyilkos – akár a családjával együtt. A félelemet meglovagolva számos amerikai filmet készítettek a legkülönbözőbb műfajokban. A klán esetében azonban másról van szó. A környék lakói egy pillanatig sem jelennek meg a vásznon, a közeg tágabb és politikai-történelmi vonatkozású. Az emberrablások az argentin diktatúra alatt mindennapi eseménynek számítottak, de jellemzően azt feltételezték, hogy politikai indíttatásból történtek meg.

Az, hogy ez nem mindig volt így, részben a Szemekbe zárt titkok alapja is, bár ott az események láncolatában a diktatúra sokkal meghatározóbb mozgatórugó volt – de az mindenképpen látszik, hogy a téma mennyire releváns Dél-Amerikában. A szintén eredetileg könyvre íródott és abból filmmé adaptált A klánban a politika csak fedősztori a Puccio-család számára a váltságdíjról folyó tárgyalásokon. Akár csak Juan José Campanellát, Pablo Trapero rendezőt sem az izgatta, hogy a katonai hatalom kiket és miért rabolt el. Hanem az, hogy miként lehetett egy egész família annyira romlott, hogy megélhetési emberrablásra építse a családi vállalkozást.

EL-CLAN-08Mindig az élet írja a legdurvább forgatókönyveket, a direktor az események elmesélésre és a családtagok motivációjának megértésére fókuszált. A történet lényegében két szálon halad. Egyik irányból bemutatja a mindennapokat, másrészről az apa politikai kapcsolatainak felvillantásával azt is ábrázolják, hogy ez miért működhetett éveken keresztül. Erre a miértre jó darabig csak apró nyomokból következtethetünk, de a végére összeáll a kép, épp akkor, amikor a szereplőkben elfojtott indulatok is kirobbannak. A film utolsó percei egyértelműen a legjobbak, a váratlan és gyönyörűen felvett fordulat, valamint a történetet lezáró információk katartikus hatásúak.

Trapero megint az átlagembereket vizsgálja (Mundo Grúa), a nagypolitika hatásait rájuk (El Bonaerense) és ismét nem fél a tabuk megdöntésétől – a felsorolt témák mind megmutatkoznak A klánban. A központi karakter valójában nem is az vállalkozást beindító apa, hanem a legidősebb fiú, Alex (Peter Lanzani), akire talán a legnagyobb lelki teher hárult az emberrablásokban való kikényszerített részvételből kifolyólag. Két fivére a két lehetséges alternatívát mutatja – a megbékélést és a menekülést. Velük szemben áll az apa, aki Guillermo Francella bravúros alakításában egyszerre kiismerhetetlen, szigorú, bizonytalan és kegyetlen – nagyon jól illik a szerephez a színész ősz haja és metsző kék szeme.

el-clan-de-pablo-trapero_5511775Feltűnő azonban, hogy a női karakterek mennyire egysíkúak, mintha a rendező nem tartotta volna fontosnak, hogy foglalkozzon velük – pedig az anyában legalább annyi belső vívódás valósulhatott meg, mint Alexben. A drámát szintén előbbre tartotta az akciónál, pedig a téma lehetővé tett volna ennél több feszültséget. De Trapero célja az volt, hogy bemutassa, az erőszak mennyire hétköznapivá tud válni egy olyan közegben, ahol az állam ezt alkalmazza kritikusaival szemben. Erre játszik rá a hihetetlenül könnyed zeneválasztás: a korszakra jellemző, vidám, amerikai popszámok dominálják a filmzenét, mintha közben nem is emberrablás, hanem valamilyen átlagos családi összejövetelt kísérnének.

Mindent egybevetve a rendező nem hibátlan filmjével is sikerrel szólította meg honfitársait. A klán Argentínában minden rekordot megdöntött és mára az ország történetének legnézettebb hazai mozija lett – megelőzve a 2014-es Eszeveszett meséket. A siker hatására még sorozat is készült a Puccino-családról. Kíváncsian várom, vajon A viszkis hasonló pályát fut-e be majd Magyarországon.

Adatlap

A klán (El clan)
színes, feliratos, argentin-spanyol thriller, 110 perc, 2015

rendező: Pablo Trapero
forgatókönyvíró: Esteban Student, Pablo Trapero
zeneszerző: Sebastián Escofett
operatőr: Julián Apezteguia
producer: Agustín Almodóvar, Pedro Almodóvar, Esther García, Hugo Sigman, Pablo Trapero
vágó: Alejandro Carrillo Penovi, Pablo Trapero
szereplők: 
Arquímedes Puccio: Guillermo Francella
Adriana Puccio: Antonia Bengoechea
Silvia Puccio: Giselle Motta
Alejandro Puccio: Peter Lanzani
Epifanía Puccio: Lili Popovich
, , , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments