Kritika

Férjem, uram, pasim – Nejem, nőm, csajom

Négy nő, négy párkapcsolati probléma. A történet párhuzamos szálakon fut és mindegyik középpontjában a szex áll. Szajki Péter megírta és megrendezte 2008-as debütáló filmjének, az Intim fejlövésnek mondjuk úgy, a női változatát. Az Intim fejlövést anno azért szerettük, mert benne volt minden amitől jó egy film: eredeti történet, kidolgozott karakterek, jól megírt dialógusok és a film nagyon ügyesen egyensúlyozott a dráma és a vígjáték határán. Sajnos a Nejem, nőm, csajomból ezek legtöbbje hiányzik.

Az igyekezet a 2008-as Filmszemlén is sikeres film megismétlésére egyértelműen látszik. A történet szerkezete ugyanaz, csak most a párkapcsolati problémák női szemszögből tárulnak elénk. A sztereotipizálás azonban már a főcím előtti animációban ott kísért, csupa „csajos” dolgot látunk, leginkább szépségápolást. Ez a kis etűd jó eséllyel pályázhatna a Cosmo következő reklámfilmjének. Mi mással is foglalkozna egy 21. századi nő, mint önmaga szépítgetésével? A történet négy hőse egy szépségszalonban gyűlik össze, hasonlóan az Intim fejlövéshez, ahol a férfi sztereotípiának megfelelően a gyűjtőhelyszín a sztriptízbár volt.

A szerkezet szempontjából nehezen érthető, hogy miért akkor villan fel az első önálló szállal rendelkező főszereplő neve, mikor már jó ideje benne vagyunk a történetben. Kicsit hosszúra sikerült az enumeráció. Ennél nagyobb problémája a filmnek az, hogy nem mélyíti el kellőképp a szereplők jellemét. A négy nő női archetípusok felé hajló karakterekkel sztereotipizált: az öntudatos karrierista tévébemondó (Helga), a főállású anyuka (Vera), a szende hittantanár feleség (Flóra) és a rebellis menyasszony (Szilvi)… Elég zavaró, hogy a női karaktereken lévő hangsúly ellenére, a tévébemondó Helgán kívül egyik nőről sem tudjuk meg, hogy mivel foglalkozik. Azon kívül, hogy a szépségszalonban csinosíttatják magukat, egyedül a partnereiken és a hozzájuk kapcsolódó problémákon keresztül definiálódnak. Helga kétségbeesetten próbál párt találni a gyors családalapításhoz, Vera fiáról titkot rejteget, Flóra attól fél, hogy a férje megcsalja, míg Szilvit az zavarja, hogy a vőlegénye másokat is beengedne az ágyukba.

A színészi alakítás minden esetben rendben van, mind a négy főhősnő (Schell Judit, Gubík Ági, Tompos Kátya, Lovas Rozi) meggyőzően alakítja a szerepét. Ugyanígy az őket kiegészítő férfiak is hitelesek, Stohl András remekül borul ki, Rudolf Péter meggyőzően adja a félénk férfit. A mellékszerepekben játszó színészek is remek alakítást nyújtanak, például a túlbuzgó exrendőr Thuróczy Szabolcs kifejezetten vicces. A történet arányaival van a probléma. Hiába jók a szereplők, nem lehet velük igazán együtt érezni, mert amikor felsejlik a valódi dráma, az alkotók mintha megijednének saját mondanivalójuktól és rögtön agyonütik valami bugyuta poénnal.

Míg az Intim fejlövés remekül egyensúlyozott a dráma és a vígjáték határán, itt egyértelműen az olcsó szórakoztatás felé billen el a mérleg. A filmet az alkotók vélhetőleg a szélesebb közönség számára szánták, de az, ahogy az erkölcsi tanmesét gyakran a bohózat szintjéig butítják, jócskán visszavesz a történet értékéből. Nevetni azonban lehet. Egyes jelenetek tényleg az abszurdba hajlanak, például a szexparti szadomazo jelmezben előadott táncjelenete fül ellövéses drámába fullad… de nem akarok minden poént lelőni.

Egy film esetében az érdeklődést felkeltő cím már félsiker. Az Intim fejlövés telitalálat. Ezzel szemben a Nejem, nőm, csajom cím nem ígér többet egy gagyi vígjátéknál. A szerzők valószínűleg ezzel akarták érzékeltetni a kapcsolatok minőségbeli különbözőségét. De ha már női filmet csinálunk – kérdem én – a címet miért férfi szemszögből fogalmazzuk meg?

A filmnek ezen kívül vannak apróbb, kínos hibái. Az utószinkron tökéletlensége bizonyos helyeken bántó, a gyerekszereplő castingjára pedig több energiát is fordíthattak volna. A film végén lévő slusszpoént pedig – miszerint a lányokat intimgyantázó kozmetikus valójában leszbikus – egyáltalán nem értem. Vagy ez csak a férfiaknak szól?

A történet egyébként – ismét csak az Intim fejlövéshez hasonlóan – négy nagyon rövid snittel zárul, amikben felvillan a happy end lehetősége. A történetek valódi lezárását azonban nem kapjuk meg. Annyi azért felsejlik, hogy a női boldogság kulcsa, ha képesek vagyunk megbocsátani vagy áldozatot hozni a szeretett férfiért…

Értékelés: 5/105pont

 

Nejem, nőm, csajom
színes, magyar romantikus vígjáték, 91 perc, 2012

rendező: Szajki Péter
forgatókönyvíró: Szajki Péter, Vörös Adél
zeneszerző: Kovács Áron Ádám
operatőr: Szatmári Péter
producer: Mécs Mónika, Pataki Ági, Mesterházy Ernő, Kovács Gábor
vágó: Tuza-Ritter Bernadett

szereplők:
Schell Judit
Gubík Ági
Tompos Kátya
Lovas Rozi
Rudolf Péter
Stohl András
Mészáros Béla
Keresztes Tamás
Kovács Patrícia
Schmied Zoltán
Thuróczy Szabolcs

IMDb

 

Simor Eszter

Egyszer egy tanárom azt írta valahol, hogy „mezei kritikus” bárkiből lehet. Az ELTE média szakán tanítják a kritikaírást, utána már csak egy kis kultúra kellene a véleményalkotáshoz. Ezek szerint a média szak elvégzése után mezei kritikusnak talán már nevezhetem magam, most egy kis kultúrát igyekszem magamra szedni. Talán egyszer leszek igazi újságíró is.

Filmek: Az abszolút kedvencek nálam a dánok. Főként Lars von Trier, Anders Thomas Jensen, Susanne Bier, Lone Scherfig, de bármi, amit a dogma mozgalom követett el, vagy amiben Mads Mikkelsen szerepel. A „legek” közül Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick és Tarr Béla. Új kedvenc Ulrich Seidl. Mostanában az emberi lélek legmélyebb bugyraiba hatoló, metafizikai kérdéseket boncolgató filmek vagy a „háromzsebkendős” melodrámák.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com