Értékelés: 6/10 Így értékelünk mi »


BRADLEY COOPER stars in BURNT. Adam working in the kitchen, preparing breakfast for David and SaraBradley Cooper jól megél kék szemeinek rosszfiús villantásából, s bár korábban már sikerült – legalábbis az Akadémia szerint – érdemes alakítással előrukkolnia, Az ételművész csak arra újabb bizonyíték, hogy a színész egy dolognak van híján, és ez pedig a valódi tehetség.

Cooper sosem lesz az a művész, aki ezerarcú aktorként bármit eljátszik. Ha végigtekintünk középszerű filmekkel kikövezett életművén, hamar világossá válik, hogy az esetek többségében nem kellett többet adnia, mint a jóképű csibészt, aki így-úgy helyezkedik az életben. Volt, amikor ez csak felejthetően sikerült, volt, amikor – mint a Napos oldal vagy az Amerikai botrány esetében – a jó időben, jó helyen elvén betalált. Sajnos Az ételművész jóval többet követelne Coopertől, mint amire képes: a kiégett és önmagát kereső séf, Adam szerepében nemcsak, hogy nem hiteles, hanem egyenesen ripacskodó, amit művel.

Hirdetés

Persze nem verhetjük rá Cooperre az egész balhét, nem ő az egyetlen bizonytalan szem a láncban. Az alapvetően komédiának kikiáltott Az ételművész sajnos túlságosan komolyan veszi magát, és ahelyett hogy könnyedséggel és humorral operálna, nyögvenyelős műbalhét tud csak szállítani. Hogy kit hibáztassunk mindezért? Én szívem szerint John Weels nyakába varrnám a dolgot.

BURNTJohn Wells filmes. Nem rendező, filmes. Tévésként indult, producerkedett, forgatókönyveket írt (nem kisebb sorozatoknak például, mint a Vészhelyzet, a Harmadik műszak vagy a Shameless – Szégyentelenek), de rendezésre csak öt éve adta a fejét, amikor Ben Affleckkel és Tommy Lee Jonesszal a főszerepben elkészítette a magyar mozikat elkerülő Vállalati csalódásokat. Két éve ismét nagyot szakított, amikor olyan színészeket dirigálhatott, mint Meryl Streep vagy Julia Roberts az Augusztus Oklahomában című filmben – sajnos az akkori bravúrt nem sikerült most megismételnie, pedig az előző darabhoz hasonlóan ezúttal is minden mellékszerepbe nagyágyút kasztingolt. De míg előző filmjében pont a – feltehetően irányítást szinte nem is igénylő – színészek voltak a legkiemelkedőbbek, Az ételművész az alakításokon hasal el. Wells szemlátomást nem tudta vezetni a rossz dialógokban fuldokló művészeit, akik partra vetett halként vergődnek a karaktereik között gyengén felépített kapcsolati hálóban. Az egyetlen kivételt (a csak pár percre üdítő színfoltként feltűnő Uma Thurman mellett) Daniel Brühl képezi, aki, ha hagynák neki, elvinné a hátán az egész filmet – sajnos szűk játéktere ezt nem teszi lehetővé. Brühl Tony szerepében a gyenge játéktársak közül egyenesen kivilágít, magasan az ő jelenetei a legerősebbek.

Persze talán kevésbé lenne szembetűnő ez a vergődés, ha a szebben lenne felépítve a szereplők egymáshoz való viszonya. A kémia Bradley Cooper és Sienna Miller között siralmas, a rivalizálás Adam és egykori barátja, Reece (Matthew Rhys) között pedig sokkal inkább tűnik két óvodás játszótéri homokcsatájának, mint valódi téttel bíró versengésnek. Persze mielőtt végleg leírnánk a filmet, el kell mondjam, közel sem nézhetetlen az alkotás, csak egyszerűen nem volt képes megugrani a saját maga által felállított lécet. Az ételművész egy tisztes közepest azért megérdemel – különösen azoknak lehet érdekes, akik örömmel lesnek be a Michelin csillagos, meg úgy általában a fehér terítős éttermek kulisszái mögé.

Adatlap

Az ételművész (Burnt)
színes, feliratos, amerikai komédia, 90 perc, 2015 (16)

rendező: John Wells
forgatókönyvíró: Steven Knight, Michael Kalesniko
operatőr: Adriano Goldman
zene: Rob Simonsen
producer: Michael Shamberg, Stacey Sher, Erwin Stoff
vágó: Nick Moore

szereplők:
Bradley Cooper (Adam Jones)
Alicia Vikander (Anne Marie)
Lily James (Sara)
Uma Thurman (Simone)
Sienna Miller (Helene)
Emma Thompson (Dr. Rosshilde)
Daniel Brühl (Tony)
Matthew Rhys (Reece)

IMDb
Mafab

, , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments