Kritika

Jennifer Lopez szép, a film meg rossz – A szomszéd fiú

szomszed fiu A thriller azon kevés műfajok egyike, melynek relatíve kötött szabályai meghatározzák a film menetét és dinamikáját. Ha mindez nem stimmel, az egész film borul. Az utóbbira jó példa A szomszéd fiú. No, meg arra, hogy Jennifer Lopez még mindig gyönyörű.

Rob Cohen rendező (Alex Cross, xXx, Halálos iramban) ezúttal megpróbálkozott a lassan lehetetlennek tűnő küldetéssel: újabb jó woman-in-peril szituációra épülő thrillert készíteni a megannyi meglévő alkotás mellé. Ezt a filmet látva azonban, inkább ismerte volna el, hogy nincs annyira erős filmötlet a kezében, mely méltóan illeszkedhetne a minőségi thrillerek sorába. A szomszéd fiúban az elviekben mániákus férfi tettei, érzései és dühkitörései nincsenek se megalapozva, se szépen felépítve, ami teljesen váratlan és indokolatlanul túlzó jelenetek sorát – és értetlenséget eredményez.

A történet szerint a megcsalt, de házasságát nem könnyen elengedő egy gyermekes anyuka, Claire (Jennifer Lopez) irodalomtanár egy gimnáziumban. Egy nap a szomszédnál felbukkan a segítőkész unokaöcs. Noah (Ryan Guzman) jóképű, jó testű, és véletlenül éppen bolondul Homéroszért, ráadásul szívesen barátkozik a nő visszahúzódó és bénácska fiával, Kevinnel (Ian Nelson). A kezdeti udvariaskodásokat követő ablakon átleselkedés után egy éjszaka Claire elgyengül a bókhalmaztól, és enged a fiú csábításának. Sajnos a jelenet kezdetén nekem az Ének az esőben ominózus hang-kép elcsúszása jutott eszembe, a nem-nem-nem, igen-igen-igen párbeszéddel. Mondanom se kell, hogy a később helyreállt hangulatból jócskán levett ez az emlék.

Míg más filmeknél kialakulna a viszony, de legalább is eltelne egy-két nap, mielőtt kiderülne, hogy valami nagyon nem stimmel Noahval, itt azonban Claire már másnap reggel viszakozik. Hogy a fiú mi alapján is szerelemes olyan nagyon, azt nem tudjuk, de még csak el sem hisszük neki, hogy az. Ahogy azt sem, hogy egy kifinomult őrült – tekintve, hogy Guzman egy-egy most-veszélyesen-nézek pillantását leszámítva nem képes hozni a karakterét. (Ellen példakánt gondoljunk csak a Rettegés 25 éves Mark Whalbergjére!) És még csak nem is nagyon lehet hibáztatni érte, hiszen nagyon hullámzó erősségű megnyilvánulásokat vár el tőle a film. Az első komoly dühkitörést követően egy szinte ártatlan kis tréfát kapunk, amit újabb brutális tett követ, és így tovább. Az a legnagyobb baj, hogy nincs tisztázva, miért is olyan a fiú, amilyen. Önmagában ez persze nem probléma, hiszen jogos lenne elütni annyival az egészet, hogy Noah őrült. De a film ennél többre törekszik legalább háromféle önismereti zavar és múltbeli fájdalom összemosásával. Ez viszont már túl sok, sőt, nevetségesbe hajlik át.

szomszedfiuA szomszéd fiú kétsé kívül egyetlen erénye Jennifer Lopez, még akkor is, ha nem színészi karrierjének csúcsát hozza. Mert azt bizony a hasonló témára épülő, csak sokkal jobb thrillerben, a Most már elég!-ben láthattuk korábban. Itt egy átlagon felülien csinos anyukát alakít, aki egyetlen megingása révén mindenét elveszítheti, ha a fiú kiteregeti a történteket. Claire határozott és belevaló, de sehol sincs az imént említett Slimhez képest, aki tényleg méltó ellenfele volt férjének. A különbség pedig leginkább a végső összecsapásban ütközik ki, ahol fiával és férjével együtt száll szembe Noah-val.

A teljesen inkoherens felépítés miatt igazságtalannak érezzük ezt a zárójelenetet is. Egyszerűn zavaró az erőszak alacsony fokáról való azonnali magasra szökellés, mely teljesen visszás érzelmeket szül a jóindulattal izgalmasnak is mondható végjátékot látva. Mindez pedig még mindig nem az utolsó hibája a filmnek!

Sajnos Cohen nem bírja ki, hogy ne tűzdelje tele klisékkel és számunkra nevetségesen amerikai dolgokkal a művet. Persze, hogy találunk már az elejétől gyanakvó barátnőt, hogy Kevinre izgalmi állapotban súlyos rohamok jönnek, melyen csak injekció segíthet, és hogy egy vakrandi demonstrálja Noah irodalom-szeretetét a nő számára – hogy csak néhányat említsünk. Lehet, hogy mindez külön-külön nem lenne sok, egyben azonban csak még élvezhetetlenebbé teszik az amúgy sem túl jó filmet.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Horrort nem néz, mert fél tőlük.

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Hirdetés

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..