Értékelés: 4/10 Így értékelünk mi »


hercegnok_ejszakaja_3Kellemes, kosztümös kaland-vígjátékot vártam, ostoba, bulvárízű tanmesét kaptam. A Hercegnők éjszakája egyértelmű anyagi és művészi bukás.

A brit uralkodók (A királynő, A király beszéde) és kormányfő (A vaslady) életét feldolgozó közelmúltbeli sikeres filmek farvizén olyan alkotások is feleveznek, melyek az előbbiek bulvárváltozataként definiálhatók. Készült például béna romantikus film Vilmos és Katalin szerelméről – most Erzsébet királynő (ekkor még: hercegnő) és húga fiatalságának egy érdekes epizódját ismerhetjük meg túl közelről. A Hercegnők éjszakája az egyszerre fontos és mókás történet középpontba állításával (a második világháborút lezáró békét a két hercegnő a palotán kívül, a tömegben elvegyülve szeretné ünnepelni) csatlakozhatna az előbbi üdvös trendbe is – mégis az utóbbi intimpistás hangvételt választja.

hercegnok_ejszakajaNehéz eldönteni, hogy a faék egyszerűségű forgatókönyv vagy a kibírhatatlan karaktereket játszó, a papírízű dialógusokkal reménytelen küzdelmet folytató, tanácstalan színészek zavaróbbak. A kedvesen bugyuta történet Erzsébet felnövés-történetét sűríti egyetlen estébe – a leendő királynő rengeteget tanul a pórnép között, így biztosak lehetünk benne, hogy jó uralkodó lesz belőle. Azaz vérbeli bulvárfilmként a Hercegnők éjszakája egyértelműen royalista szemléletet képvisel – ízléstelenül és bután betolakszik a királyi család intim szférájába, de sosem kérdőjelezné meg a tekintélyüket. Ehhez igazodik a színészi játék is: az Erzsébetet alakító Sarah Gadonnak jut a legkomplexebb feladat, amit tisztességesen teljesít is, a többiek csak kidolgozatlan, unalmas vagy túlegyszerűsített figurákként botladoznak.

Hirdetés

hercegnok_ejszakaja_2A kiszámítható példázatba Erzsébet húga, a végtelenül naiv, buta libaként ábrázolt Margit (Bel Powley) hivatott némi akciót vinni, akinek életcélja, hogy táncolhasson. A film tulajdonképpen egyetlen üldözési jelenet keresztül Londonon – Erzsébet próbálja utolérni elcsavargott, féktelenül bulizó testvérét. Nála is idétlenebb karakter a két katona, akiket a hercegnők őrzésével bíztak meg, de természetesen azonnal elveszítik őket. A tökéletesen kétdimenziós, „szigorú, de igazságos” királyi pár vagy a már nevében is tucatember, a romantikus szálat meglebegtető Jack (Jack Reynor) nem is érdemel szót. Hol marad mindez az említett nagyívű portrék, személyes drámák mélységeitől? De mérhetjük a filmet önmagához is: hol marad a stílusosság, a tartalom, az igényes szórakoztatás? Ezek után mondanom sem kell, hogy a történet csak nagyon nagy vonalakban felel meg a valóságnak. Lehetett volna a Hercegnők éjszakájából jóízű mesét, szerethető történelmi mókát rendezni – sajnos Julian Jarrold (Hitchcock és Tippi Hedren, Jane Austin magánélete) már az első jelenetekkel világossá teszi, hogy más utat választ.

Adatlap

Hercegnők éjszakája (A Royal Night Out)
színes, feliratos, angol romantikus dráma, 97 perc, 2015 (12)

rendező: Julian Jarrold
forgatókönyvíró: Trevor De Silva, Kevin Hood
operatőr: Christophe Beaucarne
zene: Paul Englishby
producer: Robert Bernstein, Douglas Rae
vágó: Luke Dunkley

szereplők:
Sarah Gadon (Elizabeth hercegnő)
Emily Watson (Elizabeth királynő)
Rupert Everett (George király)
Jack Reynor (Jack)
Bel Powley (Margaret hercegnő)
Jack Laskey (Pryce kapitány)

IMDb
Mafab

, , , , , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments