Értékelés: 5/10 Így értékelünk mi »


holnapoliszKét óra tömény ömlengés és szájbarágás, ennyit találunk a Holnapolisz csillogó felszíne alatt. Ez történik, ha Brad Bird a szintén Disney érdekeltségbe tartozó Pixar helyett közvetlenül az anyacégnek dolgozik…

Imádom Brad Bird munkásságát, minden idők egyik legcsodásabb mesefilmjének tartom a Szuper havert, de a Mission Impossible: Fantom protokoll, és a Pixar istállójából kikerült L’ecsó és A Hihetetlen család is csak öregbítették a rendező hírnevét. Bird most közvetlenül a Disneynek dolgozott, és a Holnapolisz formájában legnagyobb szomorúságomra elkészítette az elmúlt évek legédeskésebb tanítómeséjét. Lehet, hogy ez a film az ékes bizonyítéka, hogy végérvényesen felnőttem, de sem a szuperfényesen csillogó díszletek, sem George Clooney deresedő halántéka nem tudta elérni, hogy ne ásítozzam végig a filmet.

Hogy mi a legnagyobb gond a Holnapolisszal? Hogy üres. Hogy mellőz minden mélységet. Sem a karakterek, sem a történet szintjén nem lép túl a mese mint műfaj egyszerűségén, és éppen emiatt nem is tud érdekes lenni. Talán 12 évesen a látvány kellőképpen magával ragadó, hogy az ember gyereke ne érezze a filmben tátongó űrt, de erősen túl a kamaszéveimen a Holnapolisz egy percig sem tudott lekötni.

Hirdetés

maxresdefaultA főszerepben George Clooney, aki minden öniróniát mellőzve alakítja a kiábrándult egykori gyerekzsenit, akinek minden vágya, hogy visszajusson Holnapoliszba. Új esélyt Caseytől (Britt Robertson) kap, aki egy kislány, Athena (a valóban igéző szépségű Raffey Cassidy) segítségével talál átjárót a jövő városába. Az emberiség felébredésének reményéről papoló botegyszerűségű történet – amit sajnos szintén Bird követett el – szimplán csak a világvégével fenyeget, de ez a fenyegetés annyira súlytalan, annyira színtelen, hogy sokáig gondolkodnom is kellett, mi is volt a tét ebben a filmben. Esélyünk sincs aggódni hőseinkért, a főgonosz (Hugh Laurie) is csak egy bosszantó szomszéd megátalkodottságával bír.

A legnagyobb szívfájdalmam, hogy a Holnapolisz egy brutálisan nagy kihagyott ziccer. Az alapgondolat kiváló, az utóbbi évek környezettudatos hollywoodi trendjéhez is remekül illeszkedik, tényleg guszták a képek is, de az egész film bosszantóan Disney. A családi értékek, és úgy egyébként az értékrend, a finomkodás, a didaktikus modor, a jellegzetes képi világ, mind-mind olyan tipikus jellemzők, amikből már pár perc alatt kitűnik, melyik stúdió művét nézzük. A Walt Disney Pictures korhatár nélkül megtekinthető filmjei csak akkor tudnak jól működni, ha némi öniróniát, vagy legalábbis humort felmutatnak a fentiek mellé, máskülönben önmaguk paródiájává válnak. Így történt a Holnapolisszal is, ami csak egy dologról feledkezett meg, hogy A családi mozidélutánnak Disney-vel bizony már réges-régen vége van, és a kétezres évek második évtizedében a boldog békeidők megidézése már több mint anakronisztikus.

holnapoliszP.S.SPOILER: A film egyetlen érdekes része Frank és a gyerektestbe zárt Athena szerelmének felvillantása. Persze az alkotók közelébe se mentek, hogy némileg provokatívan a plátói mezsgyéről kimozdítsák a szálat, de azt azért megjegyezném, hogy ha megteszik, az nemcsak izgalmas, de megkockáztatom, hogy forradalmi új dimenziókat adhatott volna a történetnek.

Adatlap

Holnapolisz (Tomorrowland)
színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi, 123 perc, 2015 (12)

rendező: Brad Bird
forgatókönyvíró: Brad Bird, Jeff Jensen, Damon Lindelof
zeneszerző: Michael Giacchino
operatőr: Claudio Miranda
producer: Brad Bird, Damon Lindelof
vágó: Walter Murch

szereplők:
Britt Robertson (Casey Newton)
Hugh Laurie (David Nix)
George Clooney (Frank Walker)
Raffey Cassidy (Athena)
Kathryn Hahn (Ursula)
Pierce Gagnon (Nate)
Lochlyn Munro (Anthony nagybácsi)
Monique Ganderton (Dave Clark)
Chris Bauer (Pa)

IMDb
Mafab

, , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments